Definitie


Planningsnorm





Bij het ontwerpen van een dienstregeling wordt rekening gehouden met planningsnormen. De belangrijkste zijn:
  • de Baanvaksnelheid (afhankelijk van bogen en overwegen).
  • de minimale tijdsafstand tussen twee treinen op een Baanvak of Emplacement.
  • de rijkarakteristiek (maximumsnelheid, optrek- en afremsnelheid).
  • de treinsamenstelling.
  • de halteertijd. (bij reizigerstreinen afhankelijk van het stationstype en de aantallen in- en uitstappers).
Deze zaken bepalen opgeteld de minimale rijtijd van station A naar station B.

Daar bovenop is een zekere speling of buffertijd nodig omdat gedurende een treinrit altijd zaken kunnen voorkomen die dwingen tot afwijking van de gestelde ideale tijdsnorm. Een voorbeeld hiervan is een trein die iets te laat vertrekt door veel in-/uitstappende reizigers of een brugopening die iets uitloopt door veel scheepvaart. Door deze ingebouwde onzekerheidsmarge wordt de dienstregeling robuust, kunnen bovengenoemde kleine tijdsverliezen zo veel mogelijk worden ingelopen en is er minder kans op gevolgen voor de overige vervoerders op het baanvak.

In Europa worden verschillende spelingsmarges gehanteerd. Met ingang van het dienstregelingjaar 2007 wordt in Nederland de marge van 5% van de totale netto rijtijd tussen twee Blokpunten gehanteerd. De maximale spitssamenstelling van een trein is daarbij een gegeven.

Behalve deze norm zijn er ook normen voor minimale halteertijden op stations en minimale halteertijden voor materieel.

Afwijkingen van de normen zijn ook mogelijk door het vaststellen van locatiespecifieke plannormen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 24, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht
Ruim 9 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd in 2017
Nieuwsbericht
Eerste slimme kruising ligt in Fryslân
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Inschrijving Innovatieprijs Tour de Force 2018 van start
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Waarderingskengetallen MKBA Fiets: state-of-the-art
Nieuwsbericht
Extra financiering voor langetermijnvisie kabels en leidingen
Nieuwsbericht
GRIP Road Inspection en Straalbedrijf van Gompel samen op Infra Relatiedagen Hardenberg
Weblogposting








[Banners]