Definitie


ATB-plus-plus





ATB-plus-plus is een systeem om treinen automatisch voor een Stoptonend sein tot stilstand te brengen indien de machinist dit zelf niet doet en de standaard beveiliging ATB-EG niet ingrijpt.

De aanleiding voor deze toevoeging is het te hoge aantal onterechte STS-passages, die vaak voorkomen bij snelheden lager dan 40km/h omdat het ATB-EG-systeem onder de 40km-h niet ingrijpt.

ATB-plus-plus, afgekort ATB++, is een door de firma Lloyd's Register Rail Europe (voorheen Nedtrain Consulting) geclaimde merknaam. Oorspronkelijk was dit de werknaam voor een functionele toevoeging op het bestaande Nederlandse treinbeinvloedingssysteem ATB-EG.

Voor deze toevoeging zijn door de spoorsector diverse technische oplossingsrichting bestudeerd. Uiteindelijk is gekozen voor het ontwerp van Nedtrain Consulting. Dit ontwerp maakt, net als het bestaande ATB-EG-systeem, gebruik van inductieve overdracht van baan naar voertuig. Het verschil is dat de verzending van de toegevoegde signalen niet gebeurt door het coderen van de Spoorstroomloop, maar wordt gerealiseerd m.b.v. inductieve lussen aan de buitenzijde van de rechter spoorstaaf. De ontvangst aan treinzijde vind plaats met de rechter ATB-opneemspoel.

De verwerking van de toegevoegde signalen is op drie manieren mogelijk:
  • in een apart kastje voor ATB++ die gekoppeld wordt met het bestaande boordsysteem
  • in de bestaande ATB-kast (dit vereist een software-aanpassing; alleen mogelijk bij ATB Fase 4 en nieuwer)
  • in een STM-ATB (dit vereist een software-aanpassing)
Voor elk sein dat met dit systeem wordt uitgerust zijn er meerdere bakens die vóór het sein langs de baan liggen; de afstand is onder meer afhankelijk of er ook goederentreinen kunnen rijden (langere remweg). Zodra het sein rood is, beginnen de bakens te zenden. Het signaal kan in de trein worden ontvangen, en rekening houdend met de remvertraging van de trein kan een noodremming (net zoals een ATB snelremming) worden ingezet als de machinist niet of te laat reageert.

Het is niet noodzakelijk dat dit systeem failsafe is (dubbele deelsystemen of voedingen) zoals de gewone ATB-kast die wel failsafe dient te zijn. Kostenoverwegingen spelen daarbij een rol.

Externe links

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 08, 2009 by phast@planet.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht
Ruim 9 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd in 2017
Nieuwsbericht
Eerste slimme kruising ligt in Fryslân
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Inschrijving Innovatieprijs Tour de Force 2018 van start
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Waarderingskengetallen MKBA Fiets: state-of-the-art
Nieuwsbericht
Extra financiering voor langetermijnvisie kabels en leidingen
Nieuwsbericht
GRIP Road Inspection en Straalbedrijf van Gompel samen op Infra Relatiedagen Hardenberg
Weblogposting








[Banners]