PKBA-treinstel

Het PKBA – treinstel (Parijs, Keulen, Brussel, en Amsterdam) is een hogesnelheidstreinstel ontworpen en gebouwd voor Thalys. De firma’s GEC Alsthom, De Dietrich, ACEC Transport en Bombardier Eurorail tekenden voor de bouw van in totaal 17 Treinstellen, geschikt voor vier spanningsystemen: 1,5 kV (SNCF, NS), 3kV (NMBS), 15 kV (DB) en 25 kV (SNCF, NMBS). De oorspronkelijke plannen gingen uit van de bouw van 10 treinstellen meer.

De treinstellen zijn geschikt voor een maximumsnelheid van 300 km/h op Hogesnelheidslijnen onder 25 kV. Iets minder snel gaat het onder 15 kV: maximaal 250 km/h.

De huidige Infrastructuur laat echter normaal snelheden tot 160 km/h toe, en dan alleen nog tussen Schiphol en Den Haag Mariahoeve.

Een PBKA-treinstel bestaat uit twee motorwagens met ieder twee motordraaistellen met per draaistel twee tractiemotoren, die gebouwd zijn door Holec. Tussen de twee motordraaistellen bevindt zich een stam van acht tussenrijtuigen op negen luchtgeveerde loopdraaistellen. Deze tussenrijtuigen bestaan uit drie stuks ‘comfort 1’, een barrijtuig en vier stuks ‘comfort 2’. Deze samenstelling biedt plaats aan 377 reizigers.

De totale lengte van een treinstel bedraagt 200,19 meter. Zij zijn koppelbaar tot een dubbel treinstel van hetzelfde type, maar ook met PBA-, TGV Reseau- en TGV-Duplexstellen.

De kopvorm van de motorbak is afgeleid van de TGV Duplex. Zij hebben twee onafhankelijke tractie-installaties met synchrome draaistroomtechniek. Het vermogen per treinstel is afhankelijk van het bovenleidingssysteem.

Treinstelnummers

4301-4307: NMBS

4321, 4322: DB

4331, 4332: NS

4341-4346: SNCF

Geschiedenis

Op 18 augustus 1996 arriveerde het eerste PBKA-treinstel voor proefnemingen in Nederland. Sinds 28 september 1997 verschijnen deze stellen regelmatig in de Treindienst naar Amsterdam, nadat eerder hun planmatige inzet tussen Parijs en Brussel op 1 juni 1997 was begonnen. Per 14 december 1997 is hun werkgebied uitgebreid met een regelmatige treindienst tussen Keulen en Parijs. Hiermee is in eerste instantie aan het doel voldaan: het onderling verbinden van de steden Parijs, Brussel, Keulen en Amsterdam (PBKA).

Bron

  • Op de Rails 1998-1

Externe hyperlinks

Thalys