Phileas

Phileas

De automatisch geleide Phileas in Eindhoven wordt gezien als een vorm van hoogwaardig openbaar vervoer die geschikt is voor steden of agglomeraties die voor light rail of sneltram een maatje te klein zijn.

Het project is in de jaren negentig opgezet, niet vanuit een specifieke vervoersbehoefte, maar als een veredeld werkgelegenheidsproject om technologische kennis en innovatie in de regio Eindhoven te behouden. Naamgever van de Phileas is Phileas Fogg, de hoofdpersoon uit Reis om de wereld in 80 dagen van Jules Verne.

Magneetgeleiding

De Phileas is een door middel van in het wegdek (vrije busbaan) aangebrachte magneten geleide bus. De chauffeur beschikt over een normaal stuurwiel en kan bijsturen, bijvoorbeeld om voor een naadloze aansluiting aan de halteperrons te zorgen. De voertuigen – gelede bussen van 18 meter lengte, plus één dubbelgeleed exemplaar van 24 meter lang – hebben een hybride aandrijving: een lpg-motor levert via een generator stroom aan de elektromotoren die voor de aandrijving zorgen, of aan een accu die bijspringt bij het optrekken. Eén bus heeft bij wijze van experiment een vliegwiel in plaats van een accu. De bussen zijn gebouwd door de firma APTS (Advanced Public Transport Systems, een consortium van busbouwer VDL Berkhof en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij BOM).

Technische problemen

Op 5 september 2004 is de Phileas gaan rijden op twee lijnen, Eindhoven – Airport en Eindhoven – Veldhoven, maar door technische problemen lag de dienst al snel daarna weer ruim een half jaar stil. De voertuigen worden nog steeds door veel problemen geplaagd; vooral de gebrekkige opslagcapaciteit van de accu’s is een punt van zorg. Bovendien mag er nog steeds niet ‘zonder handen’ worden gereden met passagiers aan boord. Ondanks het matige succes van het project heeft de Noord-Frans stad Douai in juni 2005 twaalf Phileas-bussen besteld bij APTS.

Verwante systemen

Met de Phileas vergelijkbare vervoersystemen zijn de Guided Light Transit alias Transport sur Voie Reservée van Bombardier (operationeel in Nancy en Caen) en de Translohr van de Franse firma Lohr (operationeel in Clermont-Ferrand en in aanbouw in Padua), beide geleid door een rail, en de optisch geleide Civis van het eveneens Franse Irisbus (in aanleg in Rouen en Las Vegas). Ook deze systemen hebben nog regelmatig met problemen te kampen. Bovendien vallen de aanleg- en onderhoudskosten vaak hoger uit dan verwacht, waardoor het prijsvoordeel ten opzichte van tram of light rail navenant geringer wordt.

Phileas | Infrasite

Phileas

Phileas

De automatisch geleide Phileas in Eindhoven wordt gezien als een vorm van hoogwaardig openbaar vervoer die geschikt is voor steden of agglomeraties die voor light rail of sneltram een maatje te klein zijn.

Het project is in de jaren negentig opgezet, niet vanuit een specifieke vervoersbehoefte, maar als een veredeld werkgelegenheidsproject om technologische kennis en innovatie in de regio Eindhoven te behouden. Naamgever van de Phileas is Phileas Fogg, de hoofdpersoon uit Reis om de wereld in 80 dagen van Jules Verne.

Magneetgeleiding

De Phileas is een door middel van in het wegdek (vrije busbaan) aangebrachte magneten geleide bus. De chauffeur beschikt over een normaal stuurwiel en kan bijsturen, bijvoorbeeld om voor een naadloze aansluiting aan de halteperrons te zorgen. De voertuigen – gelede bussen van 18 meter lengte, plus één dubbelgeleed exemplaar van 24 meter lang – hebben een hybride aandrijving: een lpg-motor levert via een generator stroom aan de elektromotoren die voor de aandrijving zorgen, of aan een accu die bijspringt bij het optrekken. Eén bus heeft bij wijze van experiment een vliegwiel in plaats van een accu. De bussen zijn gebouwd door de firma APTS (Advanced Public Transport Systems, een consortium van busbouwer VDL Berkhof en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij BOM).

Technische problemen

Op 5 september 2004 is de Phileas gaan rijden op twee lijnen, Eindhoven – Airport en Eindhoven – Veldhoven, maar door technische problemen lag de dienst al snel daarna weer ruim een half jaar stil. De voertuigen worden nog steeds door veel problemen geplaagd; vooral de gebrekkige opslagcapaciteit van de accu’s is een punt van zorg. Bovendien mag er nog steeds niet ‘zonder handen’ worden gereden met passagiers aan boord. Ondanks het matige succes van het project heeft de Noord-Frans stad Douai in juni 2005 twaalf Phileas-bussen besteld bij APTS.

Verwante systemen

Met de Phileas vergelijkbare vervoersystemen zijn de Guided Light Transit alias Transport sur Voie Reservée van Bombardier (operationeel in Nancy en Caen) en de Translohr van de Franse firma Lohr (operationeel in Clermont-Ferrand en in aanbouw in Padua), beide geleid door een rail, en de optisch geleide Civis van het eveneens Franse Irisbus (in aanleg in Rouen en Las Vegas). Ook deze systemen hebben nog regelmatig met problemen te kampen. Bovendien vallen de aanleg- en onderhoudskosten vaak hoger uit dan verwacht, waardoor het prijsvoordeel ten opzichte van tram of light rail navenant geringer wordt.