Definitie


Persoonlijke waarneming







Persoonlijke waarneming (PW) binnen PVR

Bij persoonlijke waarneming worden tijdens het exploitatief treinverkeer werkenden voor naderend treinverkeer gewaarschuwd door een Veiligheidsman (VHM). Bij het waarschuwen door een

veiligheidsman gaan de werkenden naar een van te voren aangegeven veilige Wijkplaats. Deze mag pas weer verlaten worden na toestemming van de veiligheidsman. Een VHM heeft een oranjegekleurd vest met retroflecterende strepen.

Persoonlijke waarneming was één van de vier Werkplekbeveiligingsklassen tot 1 jan 2008.

De Veiligheidsman is verantwoordelijk voor het waarnemen van het treinverkeer en de baanwerkers tijdig te waarschuwen voor naderend treinverkeer.

Er geldt een zichttijd van minimaal 30 seconden. Daarnaast moeten alle werkploegleden en de veiligheidsman binnen 5 seconde het Profiel van vrije ruimte kunnen vrijmaken van mensen en middelen. Ook dient iedereen 15 seconden op de Wijkplaats te staan voordat de Trein passeert.

Om daaraan te voldoen, mag gebruik worden gemaakt van de volgende Werkplekbeveiligingsmiddelen:
  • Waarschuwingsinstallatie bij uitzichtbelemmerende objecten (WUBO)
  • Waarchuwingsinstallatie bij bruggen (WIBR)
  • Waarschuwingsinstallatie in tunnels (WIT)
  • Mini AWA en mini TAWA op de Vrije baan
Einde gedoogbeleid per 1 januari 2008

Werken onder Persoonlijke Waarneming (de man met de toeter en het oranje hesje) is niet voldoende als maatregel. De Arbeidshygiënische strategie en dus bij voorkeur het elimineren van het arbeidrisico aan de bron is op basis van de Arbowet en de [Art. 64|Spoorwegwet vereist.

Dit kan noodzakelijk maken, dat er voor het werk aanvangt eerst een deugdelijke Fysieke afscherming wordt gebouwd,waardoor mens-treincontact onmogelijk wordt gemaakt. Zodra echter gewerkt moet worden binnen het Profiel van vrije ruimte (PVR), dient Buitendienststelling van het betreffende Baanvak plaats te vinden.

Wat is verboden na 1 januari 2008?

Een werkploeg werkt binnen het PVR van het spoor. Het spoor waaraan gewerkt wordt is in dienst voor treinverkeer. De werkplek bevindt zich binnen het PVR van het spoor in dienst. De werkploeg mag dan niet meer door een Veiligheidsman gewaarschuwd worden om de werkplek tijdig te verlaten en naar een wijkplaats te lopen. Ook niet als de veiligheidsman toeters, WUBO's, WIBR, WITs gebruikt. Daarnaast kennen we ook andere middelen als het Look Out Operating Warning System (LOWS). LOWS is een hulpmiddel voor veiligheidsmannen om de werkplek te verlengen. Het blijft echter Persoonlijke Waarneming. Indien de werkploeg binnen PVR van het bereden spoor werkt is het gebruik van LOWS ook PW, en dus niet meer toegestaan.

Is nevenspoor ook PW?

Binnen de Railbranche in het kader van NVW 2007 hebben we met de Arbeidsinspectie en Inspectie Verkeer en Waterstaat afgesproken dat werkzaamheden binnen PVR (ook wel zone A genoemd) met een veiligheidsman vallen onder het verbod.

Als je werkt buiten PVR op bijvoorbeeld het schouwpad en je wilt voor de zekerheid toch iemand erbij zetten om mensen te waarschuwen is dat geen PW, maar hebben we te maken met de zogenaamde Grenswachtersituatie. De mensen staan namelijk in principe in een "veilige" treinvrije zone. Dit is ook van toepassing bij een buitendienststelling van het Werkspoor, waarbij het Nevenspoor in dienst is. Tip: gebruik hierbij geen WBI-PW, maar WBI-nevenspoor waarin alle Veiligheidsmaatregelen, vanaf hek, signaleringen, gegarandeerde waarschuwing etc. in staan. Hierbij kan de LOWS ook een optie zijn.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 04, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Rijk en provincies reserveren 103 miljoen euro voor aanpak A50 Eindhoven-Nijmegen
Nieuwsbericht
Vijftig nieuwe waterstofbussen in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
Circulair viaduct wint Betonprijs 2019
Nieuwsbericht
Pilot 'flexibele kribben in de IJssel' van start
Nieuwsbericht
Bouwend Nederland: Stikstof en PFAS Maatregelen kabinet kosten te veel tijd
Nieuwsbericht
Kabinet neemt maatregelen voor natuur, bouw en infrastructuur
Nieuwsbericht
VNO-NCW: Ondernemers zeer kritisch over PFAS-beleid kabinet
Nieuwsbericht
Stikstof en PFAS-crisis in cruciale fase, Bouwend Nederland in afwachting van concrete maatregelen
Nieuwsbericht
Verdubbeling investeringen in innovatie naar 4,9 miljard euro
Nieuwsbericht
Minister-president in gesprek met bouwers over stikstof en PFAS
Nieuwsbericht
Rijksbrede inkoop: duurzaam, sociaal en innovatief
Nieuwsbericht
Benoeming programmadirecteur-generaal Stikstof bij ministerie LNV
Nieuwsbericht
Maritieme sector groeit opnieuw in 2018
Nieuwsbericht
Orderportefeuilles in de gww verder gedaald
Nieuwsbericht
Investeringscapaciteit van corporaties naar € 40 miljard bij consistente waardering van bezit
Nieuwsbericht
Van verticale landbouw tot virtuele delta: 26 miljoen voor innovatief onderzoek
Nieuwsbericht
Allego betreedt Scandinavische markt met High Power Charging-oplossingen tot 350 kW
Nieuwsbericht
Rover drukt stempel op invoering NS Flex abonnementen
Nieuwsbericht
Heijmans krijgt voorlopige gunning Schiphol voor verdubbeling rijbaanstelsel Quebec
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Heijmans en BAM vragen vergunning aan voor joint venture asfaltcentrales
Nieuwsbericht
Voortgang dijkversterkingsplannen Marken en vervolgonderzoek
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat onderzoekt weggebruik in Zuid-Holland
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]