Definitie


Persoonlijke waarneming







Persoonlijke waarneming (PW) binnen PVR

Bij persoonlijke waarneming worden tijdens het exploitatief treinverkeer werkenden voor naderend treinverkeer gewaarschuwd door een Veiligheidsman (VHM). Bij het waarschuwen door een

veiligheidsman gaan de werkenden naar een van te voren aangegeven veilige Wijkplaats. Deze mag pas weer verlaten worden na toestemming van de veiligheidsman. Een VHM heeft een oranjegekleurd vest met retroflecterende strepen.

Persoonlijke waarneming was één van de vier Werkplekbeveiligingsklassen tot 1 jan 2008.

De Veiligheidsman is verantwoordelijk voor het waarnemen van het treinverkeer en de baanwerkers tijdig te waarschuwen voor naderend treinverkeer.

Er geldt een zichttijd van minimaal 30 seconden. Daarnaast moeten alle werkploegleden en de veiligheidsman binnen 5 seconde het Profiel van vrije ruimte kunnen vrijmaken van mensen en middelen. Ook dient iedereen 15 seconden op de Wijkplaats te staan voordat de Trein passeert.

Om daaraan te voldoen, mag gebruik worden gemaakt van de volgende Werkplekbeveiligingsmiddelen:
  • Waarschuwingsinstallatie bij uitzichtbelemmerende objecten (WUBO)
  • Waarchuwingsinstallatie bij bruggen (WIBR)
  • Waarschuwingsinstallatie in tunnels (WIT)
  • Mini AWA en mini TAWA op de Vrije baan
Einde gedoogbeleid per 1 januari 2008

Werken onder Persoonlijke Waarneming (de man met de toeter en het oranje hesje) is niet voldoende als maatregel. De Arbeidshygiënische strategie en dus bij voorkeur het elimineren van het arbeidrisico aan de bron is op basis van de Arbowet en de [Art. 64|Spoorwegwet vereist.

Dit kan noodzakelijk maken, dat er voor het werk aanvangt eerst een deugdelijke Fysieke afscherming wordt gebouwd,waardoor mens-treincontact onmogelijk wordt gemaakt. Zodra echter gewerkt moet worden binnen het Profiel van vrije ruimte (PVR), dient Buitendienststelling van het betreffende Baanvak plaats te vinden.

Wat is verboden na 1 januari 2008?

Een werkploeg werkt binnen het PVR van het spoor. Het spoor waaraan gewerkt wordt is in dienst voor treinverkeer. De werkplek bevindt zich binnen het PVR van het spoor in dienst. De werkploeg mag dan niet meer door een Veiligheidsman gewaarschuwd worden om de werkplek tijdig te verlaten en naar een wijkplaats te lopen. Ook niet als de veiligheidsman toeters, WUBO's, WIBR, WITs gebruikt. Daarnaast kennen we ook andere middelen als het Look Out Operating Warning System (LOWS). LOWS is een hulpmiddel voor veiligheidsmannen om de werkplek te verlengen. Het blijft echter Persoonlijke Waarneming. Indien de werkploeg binnen PVR van het bereden spoor werkt is het gebruik van LOWS ook PW, en dus niet meer toegestaan.

Is nevenspoor ook PW?

Binnen de Railbranche in het kader van NVW 2007 hebben we met de Arbeidsinspectie en Inspectie Verkeer en Waterstaat afgesproken dat werkzaamheden binnen PVR (ook wel zone A genoemd) met een veiligheidsman vallen onder het verbod.

Als je werkt buiten PVR op bijvoorbeeld het schouwpad en je wilt voor de zekerheid toch iemand erbij zetten om mensen te waarschuwen is dat geen PW, maar hebben we te maken met de zogenaamde Grenswachtersituatie. De mensen staan namelijk in principe in een "veilige" treinvrije zone. Dit is ook van toepassing bij een buitendienststelling van het Werkspoor, waarbij het Nevenspoor in dienst is. Tip: gebruik hierbij geen WBI-PW, maar WBI-nevenspoor waarin alle Veiligheidsmaatregelen, vanaf hek, signaleringen, gegarandeerde waarschuwing etc. in staan. Hierbij kan de LOWS ook een optie zijn.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 04, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]