Perron

Een perron is een verhoogd platform op een Station naast het Spoor bedoelt om een veilige en comfortabele toegang tot Trein, Tram of Metro mogelijk te maken.

Op perrons is Reisinformatie te vinden en zijn er over het algemeen overdekte Wachtruimtes. Ook zijn er perrons te vinden op goederenstations om het beladen van Goederenwagens te vereenvoudigen.

Toegankelijkheid

Het streven is ernaar om de hoogte van het voertuig en het perron op gelijke hoogte te hebben zodat minder validen zelfstandig kunnen reizen. Voor openbaar vervoerbedrijven betekent dat een efficiëntere exploitatie omdat reizigers sneller in- en uit kunnen stappen. De overheid heeft wettelijk vastgelegd dat in 2030 60% van de treinperrons een gelijkvloerse instap moet hebben. Bij het overige Openbaar vervoer moet in 2010 98% van de voertuigen een lagevloerinstap hebben. Tramperrons zijn over het algemeen laag: 28 centimeter boven het spoor. Sneltram-, metro- en treinperrons zijn hoog: 76 centimeter gemeten vanaf de bovenkant van de Spoorstaaf.

Bij samengebruik door metro’s en sneltrams zoals op de Amstelveenlijn en RandstadRail worden gecombineerde perrons gebruikt met een hoog deel voor de metro’s en een laag deel voor de trams.

Externe links

Perron | Infrasite

Perron

Een perron is een verhoogd platform op een Station naast het Spoor bedoelt om een veilige en comfortabele toegang tot Trein, Tram of Metro mogelijk te maken.

Op perrons is Reisinformatie te vinden en zijn er over het algemeen overdekte Wachtruimtes. Ook zijn er perrons te vinden op goederenstations om het beladen van Goederenwagens te vereenvoudigen.

Toegankelijkheid

Het streven is ernaar om de hoogte van het voertuig en het perron op gelijke hoogte te hebben zodat minder validen zelfstandig kunnen reizen. Voor openbaar vervoerbedrijven betekent dat een efficiëntere exploitatie omdat reizigers sneller in- en uit kunnen stappen. De overheid heeft wettelijk vastgelegd dat in 2030 60% van de treinperrons een gelijkvloerse instap moet hebben. Bij het overige Openbaar vervoer moet in 2010 98% van de voertuigen een lagevloerinstap hebben. Tramperrons zijn over het algemeen laag: 28 centimeter boven het spoor. Sneltram-, metro- en treinperrons zijn hoog: 76 centimeter gemeten vanaf de bovenkant van de Spoorstaaf.

Bij samengebruik door metro’s en sneltrams zoals op de Amstelveenlijn en RandstadRail worden gecombineerde perrons gebruikt met een hoog deel voor de metro’s en een laag deel voor de trams.

Externe links