Definitie


ATB-plus





ATB-plus, afgekort ATB+, is een toevoeging op het Nederlandse treinbeinvloedingssyteem ATB-EG om de in de boordapparatuur ingestelde ATB-EG-begrenzingssnelheid tijdelijk te kunnen verhogen ('opschakelen').

Deze speciale functie wordt op dit moment alleen toegepast op de middensporen van het traject Den Haag Mariahoeve - Hoofddorp om de Thalys-PBKA veilig 160 km/u te kunnen laten rijden. Hiertoe zijn in de baan ATB-NG-bakens geinstalleerd die alleen een speciale opschakelcode naar de trein sturen.

Voor de ontvangst en verwerking van de opschakelcode is in de Thalys-PBKA een unieke uitvoering van de ATB-NG-boordaparatuur geinstalleerd. Deze heeft niet de gebruikelijke ATB-NG-cabinesignalering, maar een op ATB-EG gebaseerde snelheidsindicatie. Het verschil is dat er bij de Thalys-PBKA tussen de cabineseinen geel-13 en groen een extra indicatie geel-14 aanwezig is. Dit cabinesein licht op bij ontvangst van Code-96 en dwingt een maximumsnelheid van 140 km/u af. De indicatie groen laat een snelheid van 160 km/u toe, en wordt alleen geactiveerd als ook de opschakelcode via het ATB-NG-transmissiekanaal is ontvangen.

nieuwe ontwikkelingen

In 2007 start de invoering van een tweede toevoeging op het bestaande ATB-EG-systeem. Deze heeft tot doel het aantal onterechte STS-passages te verminderen en wordt aangeduid met ATB-plus-plus of ATB++. Er wordt geen gebruik meer gemaakt van ATB-NG-technologie.

De kans dat ATB-plus ook op andere plaatsen in Nederland ingevoerd zal worden is klein: de onderliggende technologie (ATB-NG) is gepatenteerd door ALSTOM, wordt niet door andere leveranciers geproduceerd en de interface is niet interoperabel. Voor het onder ATB-EG-supervisie veilig 160 km/u kunnen rijden zal dus een nieuwe oplossing gevonden moeten worden. In lijn met de eerdere ontwikkeling zou dit concept ATB-plus-plus-plus genoemd kunnen worden.

Externe links

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 21, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Nieuwsbericht
Arcadis helpt bij ecologische impuls Maas
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Schiphol en Nederlandse bouwbedrijven gaan strategische samenwerking aan
Nieuwsbericht
Kabinet zet in op groenere benzine
Nieuwsbericht
Wereldwijde aanpak weerextremen en gevolgen klimaatverandering hard nodig
Nieuwsbericht
Aan de slag voor meer fietsers in Gelderland
Nieuwsbericht
Van Veldhoven haalt circulaire kopgroep naar Nederland
Nieuwsbericht








[Banners]