Definitie


ATB-plus





ATB-plus, afgekort ATB+, is een toevoeging op het Nederlandse treinbeinvloedingssyteem ATB-EG om de in de boordapparatuur ingestelde ATB-EG-begrenzingssnelheid tijdelijk te kunnen verhogen ('opschakelen').

Deze speciale functie wordt op dit moment alleen toegepast op de middensporen van het traject Den Haag Mariahoeve - Hoofddorp om de Thalys-PBKA veilig 160 km/u te kunnen laten rijden. Hiertoe zijn in de baan ATB-NG-bakens geinstalleerd die alleen een speciale opschakelcode naar de trein sturen.

Voor de ontvangst en verwerking van de opschakelcode is in de Thalys-PBKA een unieke uitvoering van de ATB-NG-boordaparatuur geinstalleerd. Deze heeft niet de gebruikelijke ATB-NG-cabinesignalering, maar een op ATB-EG gebaseerde snelheidsindicatie. Het verschil is dat er bij de Thalys-PBKA tussen de cabineseinen geel-13 en groen een extra indicatie geel-14 aanwezig is. Dit cabinesein licht op bij ontvangst van Code-96 en dwingt een maximumsnelheid van 140 km/u af. De indicatie groen laat een snelheid van 160 km/u toe, en wordt alleen geactiveerd als ook de opschakelcode via het ATB-NG-transmissiekanaal is ontvangen.

nieuwe ontwikkelingen

In 2007 start de invoering van een tweede toevoeging op het bestaande ATB-EG-systeem. Deze heeft tot doel het aantal onterechte STS-passages te verminderen en wordt aangeduid met ATB-plus-plus of ATB++. Er wordt geen gebruik meer gemaakt van ATB-NG-technologie.

De kans dat ATB-plus ook op andere plaatsen in Nederland ingevoerd zal worden is klein: de onderliggende technologie (ATB-NG) is gepatenteerd door ALSTOM, wordt niet door andere leveranciers geproduceerd en de interface is niet interoperabel. Voor het onder ATB-EG-supervisie veilig 160 km/u kunnen rijden zal dus een nieuwe oplossing gevonden moeten worden. In lijn met de eerdere ontwikkeling zou dit concept ATB-plus-plus-plus genoemd kunnen worden.

Externe links

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 21, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Bijzondere mariene data nu voor iedereen in te zien
Nieuwsbericht
Weggebruikers negeren nog steeds massaal rode kruisen
Nieuwsbericht
Fotoreportage werkzaamheden Circuit Zandvoort
Nieuwsbericht
Verlaging maximumsnelheid doorgevoerd in maart 2020
Nieuwsbericht
Julianakanaal bij Haven Stein wordt breder en dieper
Nieuwsbericht
Alle kolken Prinses Beatrixsluis open, doorvaart op volle sterkte
Nieuwsbericht
Zuid-Holland na zandsuppletie beschermd tegen Noordzee
Nieuwsbericht
Meer openbare laadpalen vlakbij huis in Groningen
Nieuwsbericht
PFAS: vanaf vandaag meer ruimte voor bouwers en baggeraars
Nieuwsbericht
Bouwend Nederland: Aankondiging nieuw tijdelijk handelingskader PFAS goede eerste stap
Nieuwsbericht
FNV: Aanpassing PFAS-normering is tijdelijk, duurzame oplossingen nodig
Nieuwsbericht
Pon Mobility Services en Retail wint MaaS-pilot Rotterdam Den Haag en airport
Nieuwsbericht
VolkerWessels maakt Circuit Zandvoort klaar voor komst Formule 1
Nieuwsbericht
Veiligheidswinst rijhulpsystemen onvoldoende benut
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail
Nieuwsbericht
Ministerie IenW en SHPV geven kwaliteit van parkeerdata extra impuls
Nieuwsbericht
Raad van State: Adviezen over stikstofwetgeving openbaar
Nieuwsbericht
Proef met doseren verkeer N322 in Zaltbommel bij file op A2
Nieuwsbericht
Sweco publiceert signaleringskaart PFAS locaties
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid en duizenden nieuwe woningen
Nieuwsbericht
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]