Definitie


ATB-plus





ATB-plus, afgekort ATB+, is een toevoeging op het Nederlandse treinbeinvloedingssyteem ATB-EG om de in de boordapparatuur ingestelde ATB-EG-begrenzingssnelheid tijdelijk te kunnen verhogen ('opschakelen').

Deze speciale functie wordt op dit moment alleen toegepast op de middensporen van het traject Den Haag Mariahoeve - Hoofddorp om de Thalys-PBKA veilig 160 km/u te kunnen laten rijden. Hiertoe zijn in de baan ATB-NG-bakens geinstalleerd die alleen een speciale opschakelcode naar de trein sturen.

Voor de ontvangst en verwerking van de opschakelcode is in de Thalys-PBKA een unieke uitvoering van de ATB-NG-boordaparatuur geinstalleerd. Deze heeft niet de gebruikelijke ATB-NG-cabinesignalering, maar een op ATB-EG gebaseerde snelheidsindicatie. Het verschil is dat er bij de Thalys-PBKA tussen de cabineseinen geel-13 en groen een extra indicatie geel-14 aanwezig is. Dit cabinesein licht op bij ontvangst van Code-96 en dwingt een maximumsnelheid van 140 km/u af. De indicatie groen laat een snelheid van 160 km/u toe, en wordt alleen geactiveerd als ook de opschakelcode via het ATB-NG-transmissiekanaal is ontvangen.

nieuwe ontwikkelingen

In 2007 start de invoering van een tweede toevoeging op het bestaande ATB-EG-systeem. Deze heeft tot doel het aantal onterechte STS-passages te verminderen en wordt aangeduid met ATB-plus-plus of ATB++. Er wordt geen gebruik meer gemaakt van ATB-NG-technologie.

De kans dat ATB-plus ook op andere plaatsen in Nederland ingevoerd zal worden is klein: de onderliggende technologie (ATB-NG) is gepatenteerd door ALSTOM, wordt niet door andere leveranciers geproduceerd en de interface is niet interoperabel. Voor het onder ATB-EG-supervisie veilig 160 km/u kunnen rijden zal dus een nieuwe oplossing gevonden moeten worden. In lijn met de eerdere ontwikkeling zou dit concept ATB-plus-plus-plus genoemd kunnen worden.

Externe links

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 21, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Interview met Fien Dekker bedenker van Rain(a)Way
Artikel
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Gemeente Tilburg en Dynniq lanceren fietsers-app voor langer groen licht
Nieuwsbericht
Renovatie van sluis Amerongen uitgesteld
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Achtduizend openbare ruimte professionals in de Jaarbeurs
Weblogposting
Deltaprogramma 2018, Maatregelen om gevolgen van extreem weer te beperken
Nieuwsbericht
Meer mobiliteit in een duurzamer Nederland
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2017: Wonen en Rijksdienst
Nieuwsbericht
N3 wordt robuust en energieneutraal
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse N211 wordt eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Innovativiteit ten top bij ‘Hack the Road’
Nieuwsbericht
Koninklijke BAM Groep winnaar Forest50 verkiezing
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht
Grootste crisisoefening rivierdijken sinds hoogwater 1995
Nieuwsbericht
Interview met Hans Nouwens: Lichtmast lijkt ideaal opstelpunt technologie voor slimme stad
Artikel
Luminext: Kom naar de lezing 'Smart Lighting & Geluidsensoren'
Weblogposting
Nieuwe vervoerder op het spoor: Railexperts
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Prettig onder- en bovengronds samenwerken
Bezoek Andes op Dag van de Openbare Ruimte 2017
stand 4.4.38
Weblogposting
Krinkels: Gebiedscontracten Noord- en Zuid-Holland
Weblogposting
Andes: Succesvolle koppeling met zaaksysteem voor Utrecht
Weblogposting
Trots op onze nieuwste software Luminizer 5
Weblogposting
Gasunie treedt toe tot North Sea Wind Power Hub consortium
Nieuwsbericht








[Banners]