Definitie


Overkapping Barendrecht





De overkapping Barendrecht is een overkapping van het spoorlijn van de Betuweroute bij Barendrecht.

In Barendrecht volgt de Betuweroute het bestaande spoor richting Rangeerterrein Kijfhoek. Hier loopt naast de twee reizigerssporen namelijk al een dubbelspoor dat exclusief bestemd is voor de Goederentreinen die naar Kijfhoek rijden. Deze vier sporen zijn inmiddels uitgebreid met twee extra reizigerssporen, twee sporen voor de [hogesnelheidstrein|HSL-Zuid en een derde goederenspoor.

Om de overlast van de totaal negen sporen in Barendrecht zoveel mogelijk te beperken, worden deze langs de bebouwde kom overdekt met een bijzondere overkapping, een soort holle dijk. Die onttrekt hen aan het zicht en het gehoor. De overkapping begint ongeveer honderd meter na de Dierensteinweg en eindigt vijftienhonderd meter verder, voorbij de onderdoorgang Boezemweg (onderdeel van de gemeentelijke rondweg).

De kap integreert het Station van Barendrecht. Bovenop de kap wordt een uniek parkachtig gebied aangelegd. Verder is voorzien in parkeerruimte, een busstation, een fietsenstalling en een onderdoorgang voor voetgangers en fietsers.

De kap is van oost naar west in fasen gebouwd zodat het treinverkeer tijdens de bouw kon doorgaan. Het traject Rotterdam-Dordrecht is immers een belangrijk onderdeel van het net van de Nederlandse Spoorwegen en kan geen moment worden gemist.

Technische gegevens

Feiten en cijfers onder de kap:

* aantal heipalen 11.000 stuks

* aantal [dwarsligger]s 22.500 stuks

* meters [spoorstaaf] 27.000 meter spoorstaaf

Op de kap:

* oppervlakte op de kap 90.000 m2 (circa 16 voetbalvelden)

* hoeveelheid grond op de kap 40.000 m3

* hoeveelheid parkeerplaatsen 350

De kap zelf:

* lengte 1.500 meter

* breedte circa 60 meter

* hoogte circa 9 meter

Bron
  • Projectorganisatie Betuweroute POBR.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 04, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Interview met Fien Dekker bedenker van Rain(a)Way
Artikel
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Gemeente Tilburg en Dynniq lanceren fietsers-app voor langer groen licht
Nieuwsbericht
Renovatie van sluis Amerongen uitgesteld
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Achtduizend openbare ruimte professionals in de Jaarbeurs
Weblogposting
Deltaprogramma 2018, Maatregelen om gevolgen van extreem weer te beperken
Nieuwsbericht
Meer mobiliteit in een duurzamer Nederland
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2017: Wonen en Rijksdienst
Nieuwsbericht
N3 wordt robuust en energieneutraal
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse N211 wordt eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Innovativiteit ten top bij ‘Hack the Road’
Nieuwsbericht
Koninklijke BAM Groep winnaar Forest50 verkiezing
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht
Grootste crisisoefening rivierdijken sinds hoogwater 1995
Nieuwsbericht
Interview met Hans Nouwens: Lichtmast lijkt ideaal opstelpunt technologie voor slimme stad
Artikel
Luminext: Kom naar de lezing 'Smart Lighting & Geluidsensoren'
Weblogposting
Nieuwe vervoerder op het spoor: Railexperts
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Prettig onder- en bovengronds samenwerken
Bezoek Andes op Dag van de Openbare Ruimte 2017
stand 4.4.38
Weblogposting
Krinkels: Gebiedscontracten Noord- en Zuid-Holland
Weblogposting
Andes: Succesvolle koppeling met zaaksysteem voor Utrecht
Weblogposting
Trots op onze nieuwste software Luminizer 5
Weblogposting
Gasunie treedt toe tot North Sea Wind Power Hub consortium
Nieuwsbericht








[Banners]