Definitie


Overkapping Barendrecht





De overkapping Barendrecht is een overkapping van het spoorlijn van de Betuweroute bij Barendrecht.

In Barendrecht volgt de Betuweroute het bestaande spoor richting Rangeerterrein Kijfhoek. Hier loopt naast de twee reizigerssporen namelijk al een dubbelspoor dat exclusief bestemd is voor de Goederentreinen die naar Kijfhoek rijden. Deze vier sporen zijn inmiddels uitgebreid met twee extra reizigerssporen, twee sporen voor de [hogesnelheidstrein|HSL-Zuid en een derde goederenspoor.

Om de overlast van de totaal negen sporen in Barendrecht zoveel mogelijk te beperken, worden deze langs de bebouwde kom overdekt met een bijzondere overkapping, een soort holle dijk. Die onttrekt hen aan het zicht en het gehoor. De overkapping begint ongeveer honderd meter na de Dierensteinweg en eindigt vijftienhonderd meter verder, voorbij de onderdoorgang Boezemweg (onderdeel van de gemeentelijke rondweg).

De kap integreert het Station van Barendrecht. Bovenop de kap wordt een uniek parkachtig gebied aangelegd. Verder is voorzien in parkeerruimte, een busstation, een fietsenstalling en een onderdoorgang voor voetgangers en fietsers.

De kap is van oost naar west in fasen gebouwd zodat het treinverkeer tijdens de bouw kon doorgaan. Het traject Rotterdam-Dordrecht is immers een belangrijk onderdeel van het net van de Nederlandse Spoorwegen en kan geen moment worden gemist.

Technische gegevens

Feiten en cijfers onder de kap:

* aantal heipalen 11.000 stuks

* aantal [dwarsligger]s 22.500 stuks

* meters [spoorstaaf] 27.000 meter spoorstaaf

Op de kap:

* oppervlakte op de kap 90.000 m2 (circa 16 voetbalvelden)

* hoeveelheid grond op de kap 40.000 m3

* hoeveelheid parkeerplaatsen 350

De kap zelf:

* lengte 1.500 meter

* breedte circa 60 meter

* hoogte circa 9 meter

Bron
  • Projectorganisatie Betuweroute POBR.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 04, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Limburgs aanbod aan kabinet voor duurzamer en toekomstbestendig Nederland
Nieuwsbericht
NKWK Kennisconferentie: van papier naar praktijk
Nieuwsbericht
Nieuwe groene betoncentrale in Almere is landelijke primeur
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018
Event
Vacature Consultant Machineveiligheid (Infra) bij D&F | Passion for Safety
Weblogposting
Arcadis sluit raamovereenkomst TenneT op gebieden planologie en omgeving
Nieuwsbericht
Van Veldhoven opent testlab voor onderzoek naar laden elektrische auto's
Nieuwsbericht
Samen maatschappelijke opgaven het hoofd bieden
Nieuwsbericht
Directievoorzitter draagt stokje over aan derde generatie
Nieuwsbericht
Europa nog niet klaar voor elektrische auto
Nieuwsbericht
Bestuurders Zuid-Holland aan de slag met grootste onderhoudsopgave ooit
Nieuwsbericht
Havenbedrijf legt getijdepoelen aan in het Calandkanaal
Nieuwsbericht
Werken onder hoogspanning
Nieuwsbericht
RJT Finance investeert in Luminext
Nieuwsbericht
Overeenkomst over nieuwe cao bouw- en infrasector
Nieuwsbericht
Extra maatregelen om geluidsbelasting provinciale wegen te verminderen
Nieuwsbericht
App TimesUpp breidt diensten uit in Zuid-Nederland voor SmartwayZ.NL
Nieuwsbericht
CertiQ certificeert in 2017 een recordhoeveelheid groene stroom
Nieuwsbericht
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Basismonitoring Wadden verzamelt data over Waddenzee
Nieuwsbericht
EIB: Orderportefeuilles in de bouw gestegen
Nieuwsbericht
EenVandaag bericht over staat van bruggen en viaducten Noord-Holland
Nieuwsbericht
Uber maakt verkeersdata Amsterdam publiekelijk toegankelijk
Nieuwsbericht








[Banners]