Definitie


Overkapping Barendrecht





De overkapping Barendrecht is een overkapping van het spoorlijn van de Betuweroute bij Barendrecht.

In Barendrecht volgt de Betuweroute het bestaande spoor richting Rangeerterrein Kijfhoek. Hier loopt naast de twee reizigerssporen namelijk al een dubbelspoor dat exclusief bestemd is voor de Goederentreinen die naar Kijfhoek rijden. Deze vier sporen zijn inmiddels uitgebreid met twee extra reizigerssporen, twee sporen voor de [hogesnelheidstrein|HSL-Zuid en een derde goederenspoor.

Om de overlast van de totaal negen sporen in Barendrecht zoveel mogelijk te beperken, worden deze langs de bebouwde kom overdekt met een bijzondere overkapping, een soort holle dijk. Die onttrekt hen aan het zicht en het gehoor. De overkapping begint ongeveer honderd meter na de Dierensteinweg en eindigt vijftienhonderd meter verder, voorbij de onderdoorgang Boezemweg (onderdeel van de gemeentelijke rondweg).

De kap integreert het Station van Barendrecht. Bovenop de kap wordt een uniek parkachtig gebied aangelegd. Verder is voorzien in parkeerruimte, een busstation, een fietsenstalling en een onderdoorgang voor voetgangers en fietsers.

De kap is van oost naar west in fasen gebouwd zodat het treinverkeer tijdens de bouw kon doorgaan. Het traject Rotterdam-Dordrecht is immers een belangrijk onderdeel van het net van de Nederlandse Spoorwegen en kan geen moment worden gemist.

Technische gegevens

Feiten en cijfers onder de kap:

* aantal heipalen 11.000 stuks

* aantal [dwarsligger]s 22.500 stuks

* meters [spoorstaaf] 27.000 meter spoorstaaf

Op de kap:

* oppervlakte op de kap 90.000 m2 (circa 16 voetbalvelden)

* hoeveelheid grond op de kap 40.000 m3

* hoeveelheid parkeerplaatsen 350

De kap zelf:

* lengte 1.500 meter

* breedte circa 60 meter

* hoogte circa 9 meter

Bron
  • Projectorganisatie Betuweroute POBR.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 04, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Duurzaam bouwen aan de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost
Nieuwsbericht
Rijksoverheid investeert grootschalig in laadpunten elektrisch vervoer
Nieuwsbericht
Gemeente Den Haag winnaar MKB INFRA AanbestedingsAward 2019
Nieuwsbericht
InfraTechInnovatieprijs: PlasticRoad, Geo Kennis-op-Maat, Innovatieatelier
Nieuwsbericht
Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Directeur-Generaal Rijkswaterstaat Michèle Blom opent InfraTech2019
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Waddenacademie starten onderzoek plasticverontreiniging
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
Veilig 2018 ontluisterd door Bow Jubail morsing en watertaxi ongeval
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Eindhoven Airport & BAM: akkoord financiële afwikkeling parkeergarage
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Deel N33 minimaal eerste drie weekenden januari 2019 afgesloten
Nieuwsbericht








[Banners]