Definitie


Overkapping Barendrecht





De overkapping Barendrecht is een overkapping van het spoorlijn van de Betuweroute bij Barendrecht.

In Barendrecht volgt de Betuweroute het bestaande spoor richting Rangeerterrein Kijfhoek. Hier loopt naast de twee reizigerssporen namelijk al een dubbelspoor dat exclusief bestemd is voor de Goederentreinen die naar Kijfhoek rijden. Deze vier sporen zijn inmiddels uitgebreid met twee extra reizigerssporen, twee sporen voor de [hogesnelheidstrein|HSL-Zuid en een derde goederenspoor.

Om de overlast van de totaal negen sporen in Barendrecht zoveel mogelijk te beperken, worden deze langs de bebouwde kom overdekt met een bijzondere overkapping, een soort holle dijk. Die onttrekt hen aan het zicht en het gehoor. De overkapping begint ongeveer honderd meter na de Dierensteinweg en eindigt vijftienhonderd meter verder, voorbij de onderdoorgang Boezemweg (onderdeel van de gemeentelijke rondweg).

De kap integreert het Station van Barendrecht. Bovenop de kap wordt een uniek parkachtig gebied aangelegd. Verder is voorzien in parkeerruimte, een busstation, een fietsenstalling en een onderdoorgang voor voetgangers en fietsers.

De kap is van oost naar west in fasen gebouwd zodat het treinverkeer tijdens de bouw kon doorgaan. Het traject Rotterdam-Dordrecht is immers een belangrijk onderdeel van het net van de Nederlandse Spoorwegen en kan geen moment worden gemist.

Technische gegevens

Feiten en cijfers onder de kap:

* aantal heipalen 11.000 stuks

* aantal [dwarsligger]s 22.500 stuks

* meters [spoorstaaf] 27.000 meter spoorstaaf

Op de kap:

* oppervlakte op de kap 90.000 m2 (circa 16 voetbalvelden)

* hoeveelheid grond op de kap 40.000 m3

* hoeveelheid parkeerplaatsen 350

De kap zelf:

* lengte 1.500 meter

* breedte circa 60 meter

* hoogte circa 9 meter

Bron
  • Projectorganisatie Betuweroute POBR.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 04, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Rijksbrede MVI-criteria geactualiseerd
Nieuwsbericht
Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Efteling wil aantal fietsende werknemers verdubbelen
Nieuwsbericht
Ondertekening Green Deal Aquathermie: huizen verwarmen met warmte uit water heeft de toekomst
Nieuwsbericht
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2018 Rijkswaterstaat gepresenteerd
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor schoner water Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verleent opdracht aan Boskalis voor groot onderhoud hoofdwegennet Noord-Holland
Nieuwsbericht
NEN: Verdieping eerste versie NTA IFD-bouw
Nieuwsbericht
Vitence en Way2Web lanceren bijzonder vervoersplatform MaasHub
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Milieudefensie: Oordeel hof stok achter de deur voor gezondere lucht
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
TNO-advies: uitgebreide zwarte doos in zelfrijdende voertuigen
Nieuwsbericht
De bouwbedrijven die meedingen naar de Bewuste Bouwers Zuidas Award 2019
Nieuwsbericht
Bouwkosten Nederland gemiddeld, blijkt uit Arcadis onderzoek
Nieuwsbericht
LeasePlan lanceert autodeel-app 'Tess' voor private leaseklanten
Nieuwsbericht
Brabant investeert in Zuiderwaterlinie
Nieuwsbericht
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
Amsterdam lanceert plan voor schonere lucht
Nieuwsbericht


[Banners]