Definitie


Overkapping Barendrecht





De overkapping Barendrecht is een overkapping van het spoorlijn van de Betuweroute bij Barendrecht.

In Barendrecht volgt de Betuweroute het bestaande spoor richting Rangeerterrein Kijfhoek. Hier loopt naast de twee reizigerssporen namelijk al een dubbelspoor dat exclusief bestemd is voor de Goederentreinen die naar Kijfhoek rijden. Deze vier sporen zijn inmiddels uitgebreid met twee extra reizigerssporen, twee sporen voor de [hogesnelheidstrein|HSL-Zuid en een derde goederenspoor.

Om de overlast van de totaal negen sporen in Barendrecht zoveel mogelijk te beperken, worden deze langs de bebouwde kom overdekt met een bijzondere overkapping, een soort holle dijk. Die onttrekt hen aan het zicht en het gehoor. De overkapping begint ongeveer honderd meter na de Dierensteinweg en eindigt vijftienhonderd meter verder, voorbij de onderdoorgang Boezemweg (onderdeel van de gemeentelijke rondweg).

De kap integreert het Station van Barendrecht. Bovenop de kap wordt een uniek parkachtig gebied aangelegd. Verder is voorzien in parkeerruimte, een busstation, een fietsenstalling en een onderdoorgang voor voetgangers en fietsers.

De kap is van oost naar west in fasen gebouwd zodat het treinverkeer tijdens de bouw kon doorgaan. Het traject Rotterdam-Dordrecht is immers een belangrijk onderdeel van het net van de Nederlandse Spoorwegen en kan geen moment worden gemist.

Technische gegevens

Feiten en cijfers onder de kap:

* aantal heipalen 11.000 stuks

* aantal [dwarsligger]s 22.500 stuks

* meters [spoorstaaf] 27.000 meter spoorstaaf

Op de kap:

* oppervlakte op de kap 90.000 m2 (circa 16 voetbalvelden)

* hoeveelheid grond op de kap 40.000 m3

* hoeveelheid parkeerplaatsen 350

De kap zelf:

* lengte 1.500 meter

* breedte circa 60 meter

* hoogte circa 9 meter

Bron
  • Projectorganisatie Betuweroute POBR.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 04, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Kansrijke ideeën gezocht voor toekomst Noordersluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Minister: Aanpassingen nodig voor terugkeer Stint op de weg
Nieuwsbericht
Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg naar energieneutraliteit
Nieuwsbericht
LTC Platform van Andes op GeoBusiness NL Plein tijdens InfraTech 2019
Weblogposting
Grootste omzetgroei transportsector in ruim 7 jaar
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Rijk, provincies, gemeenten en partners presenteren plan veilig verkeer
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Meer agrarisch gebied wordt open natuurlijk terrein
Nieuwsbericht
Handleiding voor energiedata-uitwisseling beschikbaar
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht








[Banners]