Definitie


ATB-kwiteerfunctie





De kwiteerfunctie had tot doel de alertheid van de machinist op het naderen van een stoppunt te toetsen bij het rijden met cabinesein Geel. De functie bestaat uit het om de 20 seconden kortstondig indrukken van een knop. Aanvankelijk was de looptijd vast 20 seconden en moest het klinken van een zoemersignaal worden afgewacht alvorens de knop binnen een bepaalde reactietijd in te drukken. De invoering van treinomroep, treintelefoon en Telerail heeft ertoe geleid dat de vaste tijd verlaten werd en het mogelijk werd om op voorhand te kwiteren. Toch bleef de kwiteerhandeling de bestuurder in de weg zitten, niet in het minst door de invoering van de Intermitterende Dodeman. ATB-snelremingrepen omdat, de bestuurder "met wat anders" bezig was dan wachten op de kwiteerzoemer, zetten het handhaven van de functie meer en meer onder druk: Telerail, ID en de treintelefoon konden zich melden tegelijkertijd met de kwiteerfunctie. Na ergonomisch onderzoek met daarnaast de verdere grootschalige invoering van de intermitterende dodemaninstallaties is de kwiteerfunctie uiteindelijk afgeschaft.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jun 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Bouwend Nederland: Stikstof en PFAS Maatregelen kabinet kosten te veel tijd
Nieuwsbericht
Kabinet neemt maatregelen voor natuur, bouw en infrastructuur
Nieuwsbericht
VNO-NCW: Ondernemers zeer kritisch over PFAS-beleid kabinet
Nieuwsbericht
Stikstof en PFAS-crisis in cruciale fase, Bouwend Nederland in afwachting van concrete maatregelen
Nieuwsbericht
Verdubbeling investeringen in innovatie naar 4,9 miljard euro
Nieuwsbericht
Minister-president in gesprek met bouwers over stikstof en PFAS
Nieuwsbericht
Rijksbrede inkoop: duurzaam, sociaal en innovatief
Nieuwsbericht
Benoeming programmadirecteur-generaal Stikstof bij ministerie LNV
Nieuwsbericht
Maritieme sector groeit opnieuw in 2018
Nieuwsbericht
Orderportefeuilles in de gww verder gedaald
Nieuwsbericht
Investeringscapaciteit van corporaties naar € 40 miljard bij consistente waardering van bezit
Nieuwsbericht
Van verticale landbouw tot virtuele delta: 26 miljoen voor innovatief onderzoek
Nieuwsbericht
Allego betreedt Scandinavische markt met High Power Charging-oplossingen tot 350 kW
Nieuwsbericht
Rover drukt stempel op invoering NS Flex abonnementen
Nieuwsbericht
Heijmans krijgt voorlopige gunning Schiphol voor verdubbeling rijbaanstelsel Quebec
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Heijmans en BAM vragen vergunning aan voor joint venture asfaltcentrales
Nieuwsbericht
Voortgang dijkversterkingsplannen Marken en vervolgonderzoek
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat onderzoekt weggebruik in Zuid-Holland
Nieuwsbericht
Kabinet neemt extra maatregelen voor klimaatdoelen
Nieuwsbericht
Groningen in 2020 in het teken van omgaan met klimaatverandering
Nieuwsbericht
Klimaat- en Energieverkenning 2019
Document
Stikstof problematiek
Document


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]