Definitie


ATB-kwiteerfunctie





De kwiteerfunctie had tot doel de alertheid van de machinist op het naderen van een stoppunt te toetsen bij het rijden met cabinesein Geel. De functie bestaat uit het om de 20 seconden kortstondig indrukken van een knop. Aanvankelijk was de looptijd vast 20 seconden en moest het klinken van een zoemersignaal worden afgewacht alvorens de knop binnen een bepaalde reactietijd in te drukken. De invoering van treinomroep, treintelefoon en Telerail heeft ertoe geleid dat de vaste tijd verlaten werd en het mogelijk werd om op voorhand te kwiteren. Toch bleef de kwiteerhandeling de bestuurder in de weg zitten, niet in het minst door de invoering van de Intermitterende Dodeman. ATB-snelremingrepen omdat, de bestuurder "met wat anders" bezig was dan wachten op de kwiteerzoemer, zetten het handhaven van de functie meer en meer onder druk: Telerail, ID en de treintelefoon konden zich melden tegelijkertijd met de kwiteerfunctie. Na ergonomisch onderzoek met daarnaast de verdere grootschalige invoering van de intermitterende dodemaninstallaties is de kwiteerfunctie uiteindelijk afgeschaft.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jun 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]