Opstelterrein

Anders dan de naam doet vermoeden is een opstelterrein een plaats waar een groot aantal partijen een rol spelen. Het aantal processen dat zich er afspeelt kan variëren van het simpel incidenteel ‘de nacht over laten staan’ van op dat moment niet in de exploitatie gebruikt materieel voor een enkele vervoerder tot een groot aantal verschillende processen waarbij een groot aantal verschillende partijen betrokken is.

Gebruikers

In principe kunnen alle toegelaten Vervoerders gebruik maken van een opstelterrein; naast NS zijn dat de internationale reizigervervoerders met zeer kostbaar, maar ook schaars, materieel. Daarnaast zijn er de kleine particuliere vervoerders zoals Herik Rail, maar ook regionale bedrijven als Syntus B.V., NoordNed en Connexxion.

De spooraannemers (PCA’s) stallen er kostbaar bijzonder materieel voor onderhoud en nieuwbouw van het spoor.

Onderhoud, reparatie en inspectie van het opgestelde materiaal wordt veelal in opdracht van de vervoerders uitgevoerd door een materieelonderhoudsbedrijf.

Beheer

ProRail is veelal de formele Beheerder van het terrein. De Proces Contractaannemer (PCA) verzorgt in opdracht van ProRail het dagelijks beheer van het terrein. Dit omvat onder andere onderhoud; daarnaast speelt de PCA een rol bij bouw en wijzigingswerken.

Onderhoud, reparatie en inspectie wordt veelal in opdracht van de vervoerders uitgevoerd door NedTrain.

Overstatijd

Naast een kortdurend verblijf voor een reiniging of cateringronde van circa 15 minuten en het ‘de nacht overstaanâ?? kan materiaal er juist gedurende de week, het weekend of het seizoen overstaan. Een extreem lange overstatijd komt voor bij de strategische reserve.

Continuebedrijf

Afhankelijk van de aard van het terrein zijn er op delen meer of minder mensen al dan niet in een dienstrooster actief. Al deze mensen verlaten op de een of andere manier het terrein: met de auto, een trein, het schouwpad, de volkstuin etc.

Anonimiteit

Door het grote aantal werkgevers, de aard van de werkzaamheden, de soms korte dienstverbanden en het grote aantal onderaannemers met name voor reinigingswerkzaamheden zijn er veel mensen die elkaar niet kennen.

Omgeving

Een opstelterrein maakt deel uit van de omringende omgeving zoals een woonwijk of een industriegebied.

Vaak is hier een koppeling met vergunningen die door lokale overheden afgegeven moeten worden.

Te denken valt hierbij aan Geluid, milieu en bouwvergunningen. Nabij het spoor bestaan volkstuinen die als een oud recht door (ex) NS-ers in stand worden gehouden. Soms is de toegang tot deze volkstuinen alleen via het opstelterrein mogelijk.

Op en nabij een opstelterrein kunnen calamiteiten plaats vinden; het in verband met de Beveiliging afsluiten van een opstelterrein kan haaks staan op een goede afhandeling van een calamiteit; het maakt dat lokale overheden, brandweer en politie hier een rol hebben.

Zie ook: Integrale Veiligheid Opstelterreinen

Opstelterrein | Infrasite

Opstelterrein

Anders dan de naam doet vermoeden is een opstelterrein een plaats waar een groot aantal partijen een rol spelen. Het aantal processen dat zich er afspeelt kan variëren van het simpel incidenteel ‘de nacht over laten staan’ van op dat moment niet in de exploitatie gebruikt materieel voor een enkele vervoerder tot een groot aantal verschillende processen waarbij een groot aantal verschillende partijen betrokken is.

Gebruikers

In principe kunnen alle toegelaten Vervoerders gebruik maken van een opstelterrein; naast NS zijn dat de internationale reizigervervoerders met zeer kostbaar, maar ook schaars, materieel. Daarnaast zijn er de kleine particuliere vervoerders zoals Herik Rail, maar ook regionale bedrijven als Syntus B.V., NoordNed en Connexxion.

De spooraannemers (PCA’s) stallen er kostbaar bijzonder materieel voor onderhoud en nieuwbouw van het spoor.

Onderhoud, reparatie en inspectie van het opgestelde materiaal wordt veelal in opdracht van de vervoerders uitgevoerd door een materieelonderhoudsbedrijf.

Beheer

ProRail is veelal de formele Beheerder van het terrein. De Proces Contractaannemer (PCA) verzorgt in opdracht van ProRail het dagelijks beheer van het terrein. Dit omvat onder andere onderhoud; daarnaast speelt de PCA een rol bij bouw en wijzigingswerken.

Onderhoud, reparatie en inspectie wordt veelal in opdracht van de vervoerders uitgevoerd door NedTrain.

Overstatijd

Naast een kortdurend verblijf voor een reiniging of cateringronde van circa 15 minuten en het ‘de nacht overstaanâ?? kan materiaal er juist gedurende de week, het weekend of het seizoen overstaan. Een extreem lange overstatijd komt voor bij de strategische reserve.

Continuebedrijf

Afhankelijk van de aard van het terrein zijn er op delen meer of minder mensen al dan niet in een dienstrooster actief. Al deze mensen verlaten op de een of andere manier het terrein: met de auto, een trein, het schouwpad, de volkstuin etc.

Anonimiteit

Door het grote aantal werkgevers, de aard van de werkzaamheden, de soms korte dienstverbanden en het grote aantal onderaannemers met name voor reinigingswerkzaamheden zijn er veel mensen die elkaar niet kennen.

Omgeving

Een opstelterrein maakt deel uit van de omringende omgeving zoals een woonwijk of een industriegebied.

Vaak is hier een koppeling met vergunningen die door lokale overheden afgegeven moeten worden.

Te denken valt hierbij aan Geluid, milieu en bouwvergunningen. Nabij het spoor bestaan volkstuinen die als een oud recht door (ex) NS-ers in stand worden gehouden. Soms is de toegang tot deze volkstuinen alleen via het opstelterrein mogelijk.

Op en nabij een opstelterrein kunnen calamiteiten plaats vinden; het in verband met de Beveiliging afsluiten van een opstelterrein kan haaks staan op een goede afhandeling van een calamiteit; het maakt dat lokale overheden, brandweer en politie hier een rol hebben.

Zie ook: Integrale Veiligheid Opstelterreinen