Definitie


Openbaar vervoer





Openbaar vervoer (OV) omvat de vervoermiddel waarvan iedereen al dan niet tegen betaling gebruik van kan maken. Het staat tegenover besloten vervoer. Dit artikel gaat over openbaar vervoer per rail.

Soorten openbaar vervoer

Er bestaan verschillende soorten openbaar vervoer, zoals treinen, sneltrams, trams, Metro, bussen, trolleybussen en schepen.

Bij treinverkeer wordt er een onderverdeling gemaakt in de volgende schaalniveau's: stadsgewestelijk, regionaal, nationaal -en internationaal vervoer:
  • Stadsgewestelijk vervoer
    • Tramtrein
    • Stoptrein
    • Sprinter
  • Regionaal vervoer
    • Sneltrein
    • Intercity
  • Nationaal vervoer
    • Intercity
    • HST
  • Internationaal vervoer
    • Internationale trein
    • HST
Betaling

Over het algemeen kan openbaar vervoer alleen tegen betaling gebruikt worden. Er gaan echter regelmatig stemmen op om het gratis aan te bieden, met de bedoeling om met name autogebruikers over te halen om de auto te laten staan en van het openbaar vervoer gebruik te maken. Een andere reden om het gratis aan te bieden, is om minder bedeelden tegemoet te komen. Reizen zonder geldig vervoersbewijs wordt zwartrijden genoemd.

Voor het betaald gebruik van openbaar vervoer is een vervoersbewijs (ook wel plaatsbewijs genoemd) nodig. Gangbare vervoersbewijzen (afhankelijk van het vervoermiddel) zijn onder andere:
  • Kaartje
  • Strippenkaart
  • Abonnement
  • Jaarkaart
  • Maandkaart
  • Trajectkaart
  • Studentenkaart
  • OV-chipkaart
Regelgeving

Tot eind 20e eeuw was het openbaar vervoer over het algemeen in staatshanden. De overheid bepaalde volledig het beleid en verstrekte vaak veel subsidie. Sinds de invoering van Europese regels wordt er gestreefd naar zelfstandige Vervoersmaatschappijen voor het verkrijgen van Marktwerking, hoewel de infrastructuur meestal volledig door de overheid wordt betaald. Daarmee is tevens de relatie tussen vervoerder en overheid verzakelijkt. Tussen vervoerder en overheid bestaat meer en meer een contractrelatie. De afgesloten contracten hebben een beperkte looptijd: vervoersmaatschappijen krijgen slechts voor bepaalde tijd een Concessie die hen het recht verleend voor het leveren van vervoersdiensten op het spoornet.

Infrastructuur (zoals wegen, spoor, tunnels) worden vaak door de overheid betaald; dat wil zeggen dat rente en afschrijving van de investeringen in de infrastructuur door de staat worden betaald evenals onderhoud; operationele kosten zoals elektriciteitsverbruik worden meer en meer aan de gebruiker, de vervoerder, doorbelast. Soms wordt ook onderhoud voor een deel aan de vervoerder doorbelast. De exacte hoogte van de vergoeding is vaak lager dan de werkelijke kosten; die moeten dan dan uit andere belastingen of financieringsbronnen worden betaald.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 10, 2008 by gertjan hulster.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
Gezamenlijke nieuwe Havenverordening voor Amsterdam en Rotterdam
Nieuwsbericht
Virtueel opleiden en trainen van wegverkeersleiders en operators
Weblogposting
Nieuwe regelgeving ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vanaf 2020
Nieuwsbericht
Grote schade bij ontspoord treinstel Den Haag Centraal UPDATE
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
87 miljoen voor Nederlandse klimaatoplossingen in transport
Nieuwsbericht
Nederlandse Staat moet versnellen: volgend jaar 25% minder CO2-eq uitstoten dan in 1990
Nieuwsbericht
Bouw- en transportbedrijven verwachten miljardenverlies door PFAS- en stikstofbeleid
Nieuwsbericht
Van Gelder zet in Amsterdam elektrische boorwagen in
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]