Definitie


ATB-EG





ATB-EG staat voor Automatische treinbeïnvloeding Eerste Generatie en is een vorm van Spoorbeveiliging die wordt toegepast op een deel van het Nederlandse spoorwegnet.

Het overgrote deel van het Nederlandse spoorwegennet is voorzien van dit type ATB-beveiliging.

Het ATB-EG systeem is een techniek waarbij de ATB-baanapparatuur continu aan de ATB-treinapparatuur doorgeeft wat op dat moment de maximaal te rijden snelheid is. Deze maximum snelheid wordt vergeleken met de snelheid die de Trein werkelijk heeft. Als de treinsnelheid hoger is dan de ATB oplegt, zal de Machinist een remopdracht krijgen. Bij het niet naleven van deze opdracht zal de ATB-treinapparatuur een Snelremming inzetten, zodat de trein tot stilstand wordt gebracht.

De communicatie tussen baan en trein vindt plaats via een wisselstroom door of langs de Spoorstaafen. Deze wisselstroom wekt een magnetisch veld op rond de spoorstaven, welke door de ATB-opneemspoelen onder de trein worden gedetekteerd. Op deze wijze wordt een continue kontaktloze overdracht gerealiseerd. Door de wisselstroom in verschillende tempo's te onderbreken kunnen verschillende maximum snelheden aan de trein worden doorgegeven.

Het aantal stroomonderbrekingen per minuut noemt men de ATB-code. Het plaatje hierboven toont ATB-code 96.

ATB-EG werkt met de volgende snelheidsintervallen:
  1. 0 - 40 km/uur (ATB-code ontbreekt)
  2. 40 - 60 km/uur (ATB-code 220)
  3. 60 - 80 km/uur (ATB-code 180)
  4. 80 - 130 km/uur (ATB-code 120)
  5. 130 - 140 km/uur (ATB-code 96)
  6. Buiten Dienst (ATB-code 75)Als er dus geen ATB-code aanwezig is, is de maximum snelheid beperkt tot 40 km/uur.
De baanapparatuur bepaalt de af te geven ATB-code aan de hand van de Seinbeelden en wisselstanden. Alle mogelijke ATB-codes zijn terug te vinden op de Seinbeeldenkaarten.

De ATB-EG is een inmiddels oud systeem, wat op zich nog prima werkt, maar wel een aantal beperkingen heeft. Het grootste probleem is dat dit systeem onterechte ROOD-LICHT-passages met lage snelheid niet zal voorkomen. Een ander nadeel is het beperkt aantal snelheidsstappen waarmee het werkt. Met name het interval 80-130 is nogal groot. Als een trein ergens maximaal 90 km/uur mag rijden, zal de ATB-EG pas ingrijpen als de snelheid de 130 km/uur overschrijdt.

Om te kunnen rijden op baanvakken die niet zijn uitgerust met ATB,moet de ATB treinapparatuur Buiten Dienst worden geschakeld.

Mede om deze beperkingen op te heffen, is de ATB-NG ontwikkeld. Deze werkt technisch heel anders, en zowel de baan- als treinapparatuur verschillen dan ook enorm.

ATB opnemer



ATB kast

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]