Definitie


ATB-EG





ATB-EG staat voor Automatische treinbeïnvloeding Eerste Generatie en is een vorm van Spoorbeveiliging die wordt toegepast op een deel van het Nederlandse spoorwegnet.

Het overgrote deel van het Nederlandse spoorwegennet is voorzien van dit type ATB-beveiliging.

Het ATB-EG systeem is een techniek waarbij de ATB-baanapparatuur continu aan de ATB-treinapparatuur doorgeeft wat op dat moment de maximaal te rijden snelheid is. Deze maximum snelheid wordt vergeleken met de snelheid die de Trein werkelijk heeft. Als de treinsnelheid hoger is dan de ATB oplegt, zal de Machinist een remopdracht krijgen. Bij het niet naleven van deze opdracht zal de ATB-treinapparatuur een Snelremming inzetten, zodat de trein tot stilstand wordt gebracht.

De communicatie tussen baan en trein vindt plaats via een wisselstroom door of langs de Spoorstaafen. Deze wisselstroom wekt een magnetisch veld op rond de spoorstaven, welke door de ATB-opneemspoelen onder de trein worden gedetekteerd. Op deze wijze wordt een continue kontaktloze overdracht gerealiseerd. Door de wisselstroom in verschillende tempo's te onderbreken kunnen verschillende maximum snelheden aan de trein worden doorgegeven.

Het aantal stroomonderbrekingen per minuut noemt men de ATB-code. Het plaatje hierboven toont ATB-code 96.

ATB-EG werkt met de volgende snelheidsintervallen:
  1. 0 - 40 km/uur (ATB-code ontbreekt)
  2. 40 - 60 km/uur (ATB-code 220)
  3. 60 - 80 km/uur (ATB-code 180)
  4. 80 - 130 km/uur (ATB-code 120)
  5. 130 - 140 km/uur (ATB-code 96)
  6. Buiten Dienst (ATB-code 75)Als er dus geen ATB-code aanwezig is, is de maximum snelheid beperkt tot 40 km/uur.
De baanapparatuur bepaalt de af te geven ATB-code aan de hand van de Seinbeelden en wisselstanden. Alle mogelijke ATB-codes zijn terug te vinden op de Seinbeeldenkaarten.

De ATB-EG is een inmiddels oud systeem, wat op zich nog prima werkt, maar wel een aantal beperkingen heeft. Het grootste probleem is dat dit systeem onterechte ROOD-LICHT-passages met lage snelheid niet zal voorkomen. Een ander nadeel is het beperkt aantal snelheidsstappen waarmee het werkt. Met name het interval 80-130 is nogal groot. Als een trein ergens maximaal 90 km/uur mag rijden, zal de ATB-EG pas ingrijpen als de snelheid de 130 km/uur overschrijdt.

Om te kunnen rijden op baanvakken die niet zijn uitgerust met ATB,moet de ATB treinapparatuur Buiten Dienst worden geschakeld.

Mede om deze beperkingen op te heffen, is de ATB-NG ontwikkeld. Deze werkt technisch heel anders, en zowel de baan- als treinapparatuur verschillen dan ook enorm.

ATB opnemer



ATB kast

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Kansrijke ideeën gezocht voor toekomst Noordersluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Minister: Aanpassingen nodig voor terugkeer Stint op de weg
Nieuwsbericht
Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg naar energieneutraliteit
Nieuwsbericht
LTC Platform van Andes op GeoBusiness NL Plein tijdens InfraTech 2019
Weblogposting
Grootste omzetgroei transportsector in ruim 7 jaar
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Rijk, provincies, gemeenten en partners presenteren plan veilig verkeer
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Meer agrarisch gebied wordt open natuurlijk terrein
Nieuwsbericht
Handleiding voor energiedata-uitwisseling beschikbaar
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht








[Banners]