Definitie


Ongevalsactualiteit





De ongevalsactualiteit geeft aan of een object een hoger aantal botsingen per tijdseenheid kent dan aanvaardbaar is.

Ongevalsactualiteit van overwegen

In het kader van het programma PVVO wordt jaarlijks de ongevalsactualiteit van alle overwegen in Nederland berekend. Hiermee kan worden beoordeeld of bepaalde overwegen voorrang verdienen om met veiligheidsmaatregelen te worden aangepakt. Een overweg is ongevalsactueel als er na de laatste botsing geen ingrijpende wijzigingen aan de beveiliging hebben plaatsgevonden en er aan minstens één van de volgende criteria is voldaan:
  • twee of meer botsingen in de afgelopen vijf kalenderjaren
  • drie of meer botsingen in de afgelopen tien kalenderjaren
Als botsing wordt hierbij beschouwd het met elkaar in aanraking komen van een weggebruiker en een trein, waarbij er geen sprake is van zelfdoding. Mede door PVVO is het aantal uitschieters, de overwegen die boven het aanvaardbare niveau zaten, de afgelopen jaren drastisch gedaald.

Overwegen die in januari 2006 als ongevalsactueel aangemerkt zijn, zijn:

Gemeente Plaatsnaam Straatnaam in 5 jaar in 10 jaar
ZEIST DEN DOLDER DOLDERSEWEG 2 6
DE BILT BILTHOVEN SOESTDIJKSEWEG 3 5
BORSELE S HEERENHOEK STOOFWEG 4 4
GRONINGEN GRONINGEN PATERSWOLDSEWEG 3 4
SITTARD-GELEEN BORN KERKSTRAAT 2 4
HOORN HOORN HET KEERN 2 4
MAASDRIEL HEDEL MAASDIJK 3 3
OSS RAVENSTEIN MAASDIJK 3 3
ZWOLLE ZWOLLE GROTE VOORT 3 3
HARDERWIJK HARDERWIJK ORANJELAAN 2 3
ALMELO ALMELO SCHOOLSTRAAT/VIOLIERSTRAAT 2 3
MAARN MAARN WOUDENBERGSEWEG 2 3
MAASBRACHT MAASBRACHT VERLENGDE VEESTRAAT 2 3
HAARLEMMERLIEDE EN SPAARNWOUDE HALFWEG HOGE SPAARNDAMMERWEG 2 3
RIJSWIJK RIJSWIJK HAANTJE 2 3
DORDRECHT DORDRECHT LAAN DER VER. NATIES 2 3
DIEMEN DIEMEN OUDDIEMERLAAN 2 3
APELDOORN APELDOORN ARNHEMSEWEG 2 3
ZWOLLE ZWOLLE BEDRIJFSTOEGANG WENSI 2 3
HORST AAN DE MAAS HEGELSOM STATIONSSTRAAT 1 3
ROOSENDAAL ROOSENDAAL MEIRESTRAAT 1 3
BREDA BREDA OOSTERHOUTSEWEG 1 3
DRIEBERGEN-RIJSENBURG DRIEBERGEN-RIJSENBURG HOOFDSTRAAT 0 3
DORDRECHT DORDRECHT UITRIT GEBOTEX 0 3
ERMELO ERMELO STATIONSSTRAAT 2 2
DEVENTER DEVENTER CEINTUURBAAN 2 2
ALMELO ALMELO STEFFENSWEG 2 2
RHEDEN RHEDEN MIDDACHTER ALLEE 2 2
ALKMAAR ALKMAAR BOVENWEG 2 2
DORDRECHT DORDRECHT KILWEG 2 2
VENLO VENLO BROEKESTRAAT 2 2
LEIDEN LEIDEN MORSWEG 2 2
SITTARD-GELEEN HOLTUM UITRIT TEXTRAN 2 2
SITTARD-GELEEN BORN LEONARD LANGWEG 2 2


Ongevalsactualiteit van spoorlijnen

Niet alleen van de afzonderlijke overwegen, maar ook baanvakken wordt jaarlijks de ongevalsactualiteit berekend. Hieraan ligt een formule ten grondslag die onder andere rekent met het aantal botsingen per kilometer spoor en de afwijking per baanvak ten opzichte van het gemiddelde van alle baanvakken. Ongevalsactuele baanvakken kunnen ook weer extra aandacht genieten als het gaat om veiligheidsmaatregelen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 24, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht
Soepel elektrisch rijden in Benelux
Nieuwsbericht








[Banners]