Definitie


Ongevalsactualiteit





De ongevalsactualiteit geeft aan of een object een hoger aantal botsingen per tijdseenheid kent dan aanvaardbaar is.

Ongevalsactualiteit van overwegen

In het kader van het programma PVVO wordt jaarlijks de ongevalsactualiteit van alle overwegen in Nederland berekend. Hiermee kan worden beoordeeld of bepaalde overwegen voorrang verdienen om met veiligheidsmaatregelen te worden aangepakt. Een overweg is ongevalsactueel als er na de laatste botsing geen ingrijpende wijzigingen aan de beveiliging hebben plaatsgevonden en er aan minstens één van de volgende criteria is voldaan:
  • twee of meer botsingen in de afgelopen vijf kalenderjaren
  • drie of meer botsingen in de afgelopen tien kalenderjaren
Als botsing wordt hierbij beschouwd het met elkaar in aanraking komen van een weggebruiker en een trein, waarbij er geen sprake is van zelfdoding. Mede door PVVO is het aantal uitschieters, de overwegen die boven het aanvaardbare niveau zaten, de afgelopen jaren drastisch gedaald.

Overwegen die in januari 2006 als ongevalsactueel aangemerkt zijn, zijn:

Gemeente Plaatsnaam Straatnaam in 5 jaar in 10 jaar
ZEIST DEN DOLDER DOLDERSEWEG 2 6
DE BILT BILTHOVEN SOESTDIJKSEWEG 3 5
BORSELE S HEERENHOEK STOOFWEG 4 4
GRONINGEN GRONINGEN PATERSWOLDSEWEG 3 4
SITTARD-GELEEN BORN KERKSTRAAT 2 4
HOORN HOORN HET KEERN 2 4
MAASDRIEL HEDEL MAASDIJK 3 3
OSS RAVENSTEIN MAASDIJK 3 3
ZWOLLE ZWOLLE GROTE VOORT 3 3
HARDERWIJK HARDERWIJK ORANJELAAN 2 3
ALMELO ALMELO SCHOOLSTRAAT/VIOLIERSTRAAT 2 3
MAARN MAARN WOUDENBERGSEWEG 2 3
MAASBRACHT MAASBRACHT VERLENGDE VEESTRAAT 2 3
HAARLEMMERLIEDE EN SPAARNWOUDE HALFWEG HOGE SPAARNDAMMERWEG 2 3
RIJSWIJK RIJSWIJK HAANTJE 2 3
DORDRECHT DORDRECHT LAAN DER VER. NATIES 2 3
DIEMEN DIEMEN OUDDIEMERLAAN 2 3
APELDOORN APELDOORN ARNHEMSEWEG 2 3
ZWOLLE ZWOLLE BEDRIJFSTOEGANG WENSI 2 3
HORST AAN DE MAAS HEGELSOM STATIONSSTRAAT 1 3
ROOSENDAAL ROOSENDAAL MEIRESTRAAT 1 3
BREDA BREDA OOSTERHOUTSEWEG 1 3
DRIEBERGEN-RIJSENBURG DRIEBERGEN-RIJSENBURG HOOFDSTRAAT 0 3
DORDRECHT DORDRECHT UITRIT GEBOTEX 0 3
ERMELO ERMELO STATIONSSTRAAT 2 2
DEVENTER DEVENTER CEINTUURBAAN 2 2
ALMELO ALMELO STEFFENSWEG 2 2
RHEDEN RHEDEN MIDDACHTER ALLEE 2 2
ALKMAAR ALKMAAR BOVENWEG 2 2
DORDRECHT DORDRECHT KILWEG 2 2
VENLO VENLO BROEKESTRAAT 2 2
LEIDEN LEIDEN MORSWEG 2 2
SITTARD-GELEEN HOLTUM UITRIT TEXTRAN 2 2
SITTARD-GELEEN BORN LEONARD LANGWEG 2 2


Ongevalsactualiteit van spoorlijnen

Niet alleen van de afzonderlijke overwegen, maar ook baanvakken wordt jaarlijks de ongevalsactualiteit berekend. Hieraan ligt een formule ten grondslag die onder andere rekent met het aantal botsingen per kilometer spoor en de afwijking per baanvak ten opzichte van het gemiddelde van alle baanvakken. Ongevalsactuele baanvakken kunnen ook weer extra aandacht genieten als het gaat om veiligheidsmaatregelen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 24, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]