Definitie


Onderzoeksraad voor Veiligheid





Werkwijze

De Raad beslist zelf waarover het onderzoeken instelt. Ook kan iedereen bij de Raad meldingen doen van incidenten. Na een incident bekijkt de Raad of er sprake is van 'structurele veiligheidstekorten', waarna een onderzoek kan plaatsvinden als dit het geval is. In sommige gevallen is de Raad verplicht een onderzoek in te stellen. De vijfkoppige Onderzoeksraad wordt in zijn werkzaamheden ondersteund door een voor de Onderzoeksraad werkzaam bureau en kan ook externe deskundigen inhuren. Na het onderzoek publiceert de Raad een rapport over zijn bevinden waarin aanbevelingen voor de toekomst zijn opgenomen. De Raad wijst dus geen schuldigen aan.

Ontstaan

De Onderzoeksraad is ingesteld in de Rijkswet Onderzoeksraad Voor Veiligheid en valt, als [ZBO|zelfstandig bestuursorgaan, onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken. De Raad is de opvolger van de Raad voor de Transportveiligheid voor incidenten op transportgebied, en van de Tijdelijke Commissie Ongevallenonderzoek Defensie voor Incidenten betreffende een van de krijgsmachtonderdelen. Ook werden bij rampen (zoals de Vuurwerkramp in Enschede en de Nieuwjaarsbrand in een café in Volendam) ad hoc onderzoekscommissies opgericht. Ook dit soort rampen zal nu door de Onderzoeksraad worden onderzocht.

Externe link

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 24, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]