OBE-blad

Het OBE blad is het Overzicht Baan en Emplacement en geeft schematisch de functionaliteit weer van een baan en emplacementen. Dit is een veel gebruikte en dus belangrijke tekening van het spoor.

In het verkeerstechnisch OBE-blad (VT-OBE), is het wenselijk de volgende objecten weer te geven, zodat het ontwerp en beoogde functionaliteit kan worden geverifieerd (bron: specificatie van OBE-blad tbv ontwerp Verbinding Roosendaal-Antwerpen, 2002):

Voorbeeld van een gedeelte van een OBE-blad

Op OBE-bladen kunnen voor zover van toepassing en "buiten" aanwezig de volgende objecten worden weergegeven:

  • [Sporen|Spoor
  • Wissels
  • Werkwissels
  • Stopontspoorblokken /ontspoortongen
  • Te handhaven Seinen
  • Te plaatsen seinen
  • Borden
  • Baken
  • Tunnelseingeving
  • Automatische waarschuwingsinstallaties bij uitzichtbelemmerende objecten (WUBO’s), bruggen (WIBR’s), tunnels (WIT’s) etc.
  • Andere seinen bijv. richtingsaanwijzers (koeienkoppen)
  • Sectiescheidingen van verkeerstechnische aard ten behoeve van het afrijden van seinen, het vrijmaken van wissels, stopontspoorinrichtingen etc., het mogelijk maken van [gelijktijdigheden |Gelijktijdigheid
  • Lassen en/of assentellers t.b.v. de automatische aankondiging van overwegbeveiligingsinstallaties en waarschuwingsinstallaties , treinaankondiging en naderingsvasthouding t.b.v. bruggen en wissels gelegen op de vrije baan
  • lassen binnen profiel
  • [pedalen|Pedaal en assentelpunten
  • Apparatuur t.v.b. ATB-VV
  • eindlassen overgangen beveiligd en onbeveiligd gebied
  • OTC-secties
  • Open spaninrichtingen
  • Overwegen en overpaden met indien voorzien van een beveiliging de uitvoeringswijze (bijv. AHOB, Ali, AOB, etc.)
  • Spoorbruggen en Tunnels
  • Duikers
  • [Relaishuizen|Relaishuis
  • Schakelstations
  • Additionele voorzieningen zoals vertrekseinlichten, stopplaatsseinen (sein 303 SR), medewerkingskastjes voor het treinpersoneel, overnamekastjes t.b.v. vrijgave rangeren en drukknopkastjes t.b.v. plaatselijke bediening van wissels, het sluiten (en soms ook weer openen) van overwegen en voor noodbediening van bepaalde automatische seinen voor overwegen op de vrije baanOok staan op de OBE-bladen kenmerken van die objecten:
  • [Bogen|Boog
  • Hellingen
  • Baanvaksnelheid (ongeacht ter plaatse geldende snelheidsbeperking)
  • Overgangen van Kilometreringen
  • Bij sporen: wel/ niet opgenomen in de Beveiliging
  • Bij sporen: wel/niet voorzien van Bovenleiding
  • Bij Wissels: (voorlopige) wisselnummering (nummer geeft tevens een eventuele koppeling aan)
  • Bij Wissels: wisseltype (enkel, engels wissel, symmetrisch enz.)
  • Bij wissels: wissel hoekverhouding (indien anders dan 1 : 9)
  • Bij wissels: wijze van bediening (indien handbediend: wel/geen grendel)
  • Bij wissels: overige bijzonderheden: b.v. tijdelijk vastgelegd
  • Bij lichtseinen: (voorlopige) nummering
  • Bij lichtseinen, borden en bakens: Kilometrering
  • Bij lichtseinen, borden en bakens: aangeven bijzondere plaats (b.v. portaal, seinbrug)
  • Bij lichtseinen: hoog sein of laag sein
  • Bij lichtseinen: Hoofdsein of Voorsein (symbool rond resp. vierkant)
  • Bij lichtseinen: lichtcijfer(s) en/of letterbak (LH-regime)
  • Bij lichtseinen: afzonderlijk geplaatste licht en/of letterbakken en herhalingsseinen
  • Bij lichtseinen: type: AY, D of MF (komt nog op een aantal (oudere) OBE-bladen voor)
  • Bij lichtseinen: bij Lichtgeleiderseinen: toevoeging LGS, bij LED-seinen: toevoeging LED 
  • Bij lichtseinen: de afstanden tot de vorige- en volgende seinen, aan te geven bij alle seinen die met een grotere snelheid dan 40 km/u gepasseerd kunnen worden en bij seinen waarbij de seinafstand kleiner is dan 400 m.
  • Bij lichtseinen en borden: NAP-hoogte
  • Bij snelheidsborden: cijfer(s)
  • Bij borden: opschrift op apart bord
  • Bij baken: type
  • Bij tunnelseingeving: XG regime
  • Bij andere seinen: snelheidsverminderingsborden SR 313
  • Bij andere seinen: snelheidsborden SR 314
  • Bij andere seinen: baanvaksnelheidsborden SR 316
  • Bij andere seinen: borden ‘Rijden op zicht’ bij Spooraansluitingen op de Vrije baan SR 317
  • Bij andere seinen: inschakelbord ATB SR 328
  • Bij andere seinen: uitschakelbord ATB SR 329
  • Bij overwegen: kilometrering
  • Bij overwegen: nummer
  • Bij overwegen: straatnaam
  • Bij ongelijkvloerse kruisingen en tunnels: kilometrering (bij lengte > 50 m: beide uiteinden)
  • Bij ongelijkvloerse kruisingen: straatnaam

pm: nog gezocht worden namen van vigerende normen voor OBE-bladen;


Commentaren:

In documentatie kom ik OBE tegen als Overzicht Baan en Emplacement en Ontwerp Baan en Emplacement.

Volgens mij moet het Overzicht zijn. Klopt dit?

m.vr.gr.

Jan van Velsen

Posted by jvelsen at Oct 14, 2008 13:22

Beste Jan van Velsen,

Bedankt voor uw vraag, volgens Johan Brinkman is het ook Overzicht Baan en Emplacement. Heb het aangepast.

Posted by pieter gardenier at Oct 16, 2008 09:31

OBE-blad | Infrasite

OBE-blad

Het OBE blad is het Overzicht Baan en Emplacement en geeft schematisch de functionaliteit weer van een baan en emplacementen. Dit is een veel gebruikte en dus belangrijke tekening van het spoor.

In het verkeerstechnisch OBE-blad (VT-OBE), is het wenselijk de volgende objecten weer te geven, zodat het ontwerp en beoogde functionaliteit kan worden geverifieerd (bron: specificatie van OBE-blad tbv ontwerp Verbinding Roosendaal-Antwerpen, 2002):

Voorbeeld van een gedeelte van een OBE-blad

Op OBE-bladen kunnen voor zover van toepassing en "buiten" aanwezig de volgende objecten worden weergegeven:

  • [Sporen|Spoor
  • Wissels
  • Werkwissels
  • Stopontspoorblokken /ontspoortongen
  • Te handhaven Seinen
  • Te plaatsen seinen
  • Borden
  • Baken
  • Tunnelseingeving
  • Automatische waarschuwingsinstallaties bij uitzichtbelemmerende objecten (WUBO’s), bruggen (WIBR’s), tunnels (WIT’s) etc.
  • Andere seinen bijv. richtingsaanwijzers (koeienkoppen)
  • Sectiescheidingen van verkeerstechnische aard ten behoeve van het afrijden van seinen, het vrijmaken van wissels, stopontspoorinrichtingen etc., het mogelijk maken van [gelijktijdigheden |Gelijktijdigheid
  • Lassen en/of assentellers t.b.v. de automatische aankondiging van overwegbeveiligingsinstallaties en waarschuwingsinstallaties , treinaankondiging en naderingsvasthouding t.b.v. bruggen en wissels gelegen op de vrije baan
  • lassen binnen profiel
  • [pedalen|Pedaal en assentelpunten
  • Apparatuur t.v.b. ATB-VV
  • eindlassen overgangen beveiligd en onbeveiligd gebied
  • OTC-secties
  • Open spaninrichtingen
  • Overwegen en overpaden met indien voorzien van een beveiliging de uitvoeringswijze (bijv. AHOB, Ali, AOB, etc.)
  • Spoorbruggen en Tunnels
  • Duikers
  • [Relaishuizen|Relaishuis
  • Schakelstations
  • Additionele voorzieningen zoals vertrekseinlichten, stopplaatsseinen (sein 303 SR), medewerkingskastjes voor het treinpersoneel, overnamekastjes t.b.v. vrijgave rangeren en drukknopkastjes t.b.v. plaatselijke bediening van wissels, het sluiten (en soms ook weer openen) van overwegen en voor noodbediening van bepaalde automatische seinen voor overwegen op de vrije baanOok staan op de OBE-bladen kenmerken van die objecten:
  • [Bogen|Boog
  • Hellingen
  • Baanvaksnelheid (ongeacht ter plaatse geldende snelheidsbeperking)
  • Overgangen van Kilometreringen
  • Bij sporen: wel/ niet opgenomen in de Beveiliging
  • Bij sporen: wel/niet voorzien van Bovenleiding
  • Bij Wissels: (voorlopige) wisselnummering (nummer geeft tevens een eventuele koppeling aan)
  • Bij Wissels: wisseltype (enkel, engels wissel, symmetrisch enz.)
  • Bij wissels: wissel hoekverhouding (indien anders dan 1 : 9)
  • Bij wissels: wijze van bediening (indien handbediend: wel/geen grendel)
  • Bij wissels: overige bijzonderheden: b.v. tijdelijk vastgelegd
  • Bij lichtseinen: (voorlopige) nummering
  • Bij lichtseinen, borden en bakens: Kilometrering
  • Bij lichtseinen, borden en bakens: aangeven bijzondere plaats (b.v. portaal, seinbrug)
  • Bij lichtseinen: hoog sein of laag sein
  • Bij lichtseinen: Hoofdsein of Voorsein (symbool rond resp. vierkant)
  • Bij lichtseinen: lichtcijfer(s) en/of letterbak (LH-regime)
  • Bij lichtseinen: afzonderlijk geplaatste licht en/of letterbakken en herhalingsseinen
  • Bij lichtseinen: type: AY, D of MF (komt nog op een aantal (oudere) OBE-bladen voor)
  • Bij lichtseinen: bij Lichtgeleiderseinen: toevoeging LGS, bij LED-seinen: toevoeging LED 
  • Bij lichtseinen: de afstanden tot de vorige- en volgende seinen, aan te geven bij alle seinen die met een grotere snelheid dan 40 km/u gepasseerd kunnen worden en bij seinen waarbij de seinafstand kleiner is dan 400 m.
  • Bij lichtseinen en borden: NAP-hoogte
  • Bij snelheidsborden: cijfer(s)
  • Bij borden: opschrift op apart bord
  • Bij baken: type
  • Bij tunnelseingeving: XG regime
  • Bij andere seinen: snelheidsverminderingsborden SR 313
  • Bij andere seinen: snelheidsborden SR 314
  • Bij andere seinen: baanvaksnelheidsborden SR 316
  • Bij andere seinen: borden ‘Rijden op zicht’ bij Spooraansluitingen op de Vrije baan SR 317
  • Bij andere seinen: inschakelbord ATB SR 328
  • Bij andere seinen: uitschakelbord ATB SR 329
  • Bij overwegen: kilometrering
  • Bij overwegen: nummer
  • Bij overwegen: straatnaam
  • Bij ongelijkvloerse kruisingen en tunnels: kilometrering (bij lengte > 50 m: beide uiteinden)
  • Bij ongelijkvloerse kruisingen: straatnaam

pm: nog gezocht worden namen van vigerende normen voor OBE-bladen;


Commentaren:

In documentatie kom ik OBE tegen als Overzicht Baan en Emplacement en Ontwerp Baan en Emplacement.

Volgens mij moet het Overzicht zijn. Klopt dit?

m.vr.gr.

Jan van Velsen

Posted by jvelsen at Oct 14, 2008 13:22

Beste Jan van Velsen,

Bedankt voor uw vraag, volgens Johan Brinkman is het ook Overzicht Baan en Emplacement. Heb het aangepast.

Posted by pieter gardenier at Oct 16, 2008 09:31