Assentellers

Assentellers zijn apparaten die worden toegepast voor Treindetectie.

Een betrouwbare treindetectie is de basis voor een veilige en betrouwbare exploitatie van de railinfrastructuur. Er wordt al sinds jaar en dag gebruik gemaakt van het klassieke treindetectiesysteem dat gebruik maakt van Spoorstroomloop en de elektrische kortsluiting door treinassen. Door verschillende oorzaken zoals het beter sporen van materieel, monoculturen qua materieel op baanvakken en de steeds groter worden vervuiling van de spoorstaven, is het noodzakelijk geworden een ander treindetectiesysteem te introduceren: de ‘assenteller’. In Nederland wordt uitsluitend gebruik gemaakt van het assentellersysteem Az-L90-4. Het kan voor meerdere doeleinden worden toegepast.

Voordelen zijn dat de treindetectie niet wordt beïvloed door:

  • De lengte van een spoorsectie
  • Vuil of roest op de spoorstaaf
  • De electrische weerstand van de Ballast
  • De electrische weerstand van de treinas

Nadelen zijn:

  • Het systeem detecteert niet continu: enkel op bepaalde punten in het spoor worden treinen gedetecteerd
  • Na een storing moeten extra, veiligheidshandelingen uitgevoerd worden (Het aantal assen moet door een reset weer op nul gesteld worden)
  • Het systeem detecteert geen spoorstaafbreuk. Bij geïsoleerd spoor heeft een spoorstaafbreuk wel vaak tot gevolg dat het beveiligingsrelais afvalt (sein op rood).

Een assenteller is een sensor die vrijwel op de spoorstaaf wordt gemonteerd. De sensor meet het magnetisch veld. Als er een treinwiel voorbijkomt, wordt het magnetisch veld verstoord en daarmee wordt de betreffende as geteld. Het aantal assen bij het begin van de bloksectie wordt door de binnenapparatuur vergeleken met het aantal getelde assen aan het eind van de bloksectie. Als er evenveel assen zijn geteld, wordt het blok als veilig beschouwd. Als er een verschil wordt geconstateerd, wordt het blok als niet-veilig beschouwd.

De assentellers die in Nederland worden gebruikt zijn elektronische systemen die voor de bedrijfsfuncties en storingen een bericht kunnen versturen. Deze berichten kunnen door POSS worden ingelezen en met alarmen gepresenteerd. Dit ondersteunt onderhoud en service aan de assentellers.

Een nieuwe toepassing van de assenteller is bij het Hotbox detectiesysteem, waar deze wieldetector op zo’n 50m afstand van de temperatuursensor deze sensor bedrijfsklaar maakt als er een trein aankomt. Deze toepassing is te vinden bij de Betuweroute en de HSL-Zuid, waarbij onder andere de Frauscher SRS123 gebruikt wordt.

Assentellers | Infrasite

Assentellers

Assentellers zijn apparaten die worden toegepast voor Treindetectie.

Een betrouwbare treindetectie is de basis voor een veilige en betrouwbare exploitatie van de railinfrastructuur. Er wordt al sinds jaar en dag gebruik gemaakt van het klassieke treindetectiesysteem dat gebruik maakt van Spoorstroomloop en de elektrische kortsluiting door treinassen. Door verschillende oorzaken zoals het beter sporen van materieel, monoculturen qua materieel op baanvakken en de steeds groter worden vervuiling van de spoorstaven, is het noodzakelijk geworden een ander treindetectiesysteem te introduceren: de ‘assenteller’. In Nederland wordt uitsluitend gebruik gemaakt van het assentellersysteem Az-L90-4. Het kan voor meerdere doeleinden worden toegepast.

Voordelen zijn dat de treindetectie niet wordt beïvloed door:

  • De lengte van een spoorsectie
  • Vuil of roest op de spoorstaaf
  • De electrische weerstand van de Ballast
  • De electrische weerstand van de treinas

Nadelen zijn:

  • Het systeem detecteert niet continu: enkel op bepaalde punten in het spoor worden treinen gedetecteerd
  • Na een storing moeten extra, veiligheidshandelingen uitgevoerd worden (Het aantal assen moet door een reset weer op nul gesteld worden)
  • Het systeem detecteert geen spoorstaafbreuk. Bij geïsoleerd spoor heeft een spoorstaafbreuk wel vaak tot gevolg dat het beveiligingsrelais afvalt (sein op rood).

Een assenteller is een sensor die vrijwel op de spoorstaaf wordt gemonteerd. De sensor meet het magnetisch veld. Als er een treinwiel voorbijkomt, wordt het magnetisch veld verstoord en daarmee wordt de betreffende as geteld. Het aantal assen bij het begin van de bloksectie wordt door de binnenapparatuur vergeleken met het aantal getelde assen aan het eind van de bloksectie. Als er evenveel assen zijn geteld, wordt het blok als veilig beschouwd. Als er een verschil wordt geconstateerd, wordt het blok als niet-veilig beschouwd.

De assentellers die in Nederland worden gebruikt zijn elektronische systemen die voor de bedrijfsfuncties en storingen een bericht kunnen versturen. Deze berichten kunnen door POSS worden ingelezen en met alarmen gepresenteerd. Dit ondersteunt onderhoud en service aan de assentellers.

Een nieuwe toepassing van de assenteller is bij het Hotbox detectiesysteem, waar deze wieldetector op zo’n 50m afstand van de temperatuursensor deze sensor bedrijfsklaar maakt als er een trein aankomt. Deze toepassing is te vinden bij de Betuweroute en de HSL-Zuid, waarbij onder andere de Frauscher SRS123 gebruikt wordt.