Definitie


Assentellers





Assentellers zijn apparaten die worden toegepast voor Treindetectie.

Een betrouwbare treindetectie is de basis voor een veilige en betrouwbare exploitatie van de railinfrastructuur. Er wordt al sinds jaar en dag gebruik gemaakt van het klassieke treindetectiesysteem dat gebruik maakt van Spoorstroomloop en de elektrische kortsluiting door treinassen. Door verschillende oorzaken zoals het beter sporen van materieel, monoculturen qua materieel op baanvakken en de steeds groter worden vervuiling van de spoorstaven, is het noodzakelijk geworden een ander treindetectiesysteem te introduceren: de 'assenteller'. In Nederland wordt uitsluitend gebruik gemaakt van het assentellersysteem Az-L90-4. Het kan voor meerdere doeleinden worden toegepast.

Voordelen zijn dat de treindetectie niet wordt beïvloed door:
  • De lengte van een spoorsectie
  • Vuil of roest op de spoorstaaf
  • De electrische weerstand van de Ballast
  • De electrische weerstand van de treinas
Nadelen zijn:
  • Het systeem detecteert niet continu: enkel op bepaalde punten in het spoor worden treinen gedetecteerd
  • Na een storing moeten extra, veiligheidshandelingen uitgevoerd worden (Het aantal assen moet door een reset weer op nul gesteld worden)
  • Het systeem detecteert geen spoorstaafbreuk. Bij geïsoleerd spoor heeft een spoorstaafbreuk wel vaak tot gevolg dat het beveiligingsrelais afvalt (sein op rood).
Een assenteller is een sensor die vrijwel op de spoorstaaf wordt gemonteerd. De sensor meet het magnetisch veld. Als er een treinwiel voorbijkomt, wordt het magnetisch veld verstoord en daarmee wordt de betreffende as geteld. Het aantal assen bij het begin van de bloksectie wordt door de binnenapparatuur vergeleken met het aantal getelde assen aan het eind van de bloksectie. Als er evenveel assen zijn geteld, wordt het blok als veilig beschouwd. Als er een verschil wordt geconstateerd, wordt het blok als niet-veilig beschouwd.

De assentellers die in Nederland worden gebruikt zijn elektronische systemen die voor de bedrijfsfuncties en storingen een bericht kunnen versturen. Deze berichten kunnen door POSS worden ingelezen en met alarmen gepresenteerd. Dit ondersteunt onderhoud en service aan de assentellers.

Een nieuwe toepassing van de assenteller is bij het Hotbox detectiesysteem, waar deze wieldetector op zo'n 50m afstand van de temperatuursensor deze sensor bedrijfsklaar maakt als er een trein aankomt. Deze toepassing is te vinden bij de Betuweroute en de HSL-Zuid, waarbij onder andere de Frauscher SRS123 gebruikt wordt.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Nov 28, 2008 by jdijkstra@adse.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht
Overeenkomst aanleg tunnel en faunapassages spoorlijn Naardermeer
Nieuwsbericht
Uitstel groot onderhoud A12 dankzij verjongingscrème
Nieuwsbericht








[Banners]