Definitie


NS-seinstelsel





Met het seinstelsel wordt meestal de verzameling van verschillende beelden van hoofdseinen en voorseinen bedoeld. Deze seinen vormen in ieder geval wel de basis van het seinstelsel, maar de seinreglementen bevatten de betekenissen van veel meer seinen.

Door de eigenschap van treinen dat het wiel-railcontact weinig wrijving geeft is de remweg van een trein lang. Hierdoor is het voor een machinist niet mogelijk om met hoge snelheid op zicht te rijden. Om botsingen te voorkomen is het nodig om de machnist te ondersteunen met seinen en technische systemen.

Geschiedenis

De eerste seinen waren de armseinen, die onderverdeeld werden in voorseinen en hoofdseinen. Het Hoofdsein staat op de plaats waar de trein moet stoppen, het Voorsein staat op remwegafstand daaraan vooraf. In de begintijd van de spoorwegen stonden de hoofdseinen dus altijd bij een perron.

In het seinstelsel 1949 (ook wel lichtseinstelsel 46 genoemd) verviel in principe de scheiding tussen hoofd- en voorseinen, omdat bij dat seinstelsel elk hoofdsein tevens voorsein van het volgend hoofdsein kan zijn. De seinen tonen slechts één kleur: rood, geel of groen. Dit in plaats van respectievelijk rood/geel, groen/geel en groen/groen, zoals bij de nachtseinuitvoering van het armseinstelsel, waarbij de eerstgenoemde kleur van de combinatie betrekking heeft op het hoofdsein en de tweede op het voorsein.

Het seinstelsel 1949 werd voor het eerst toegepast in oktober 1949 op het baanvak Utrecht CS - Driebergen=Zeist. 

Het huidige seinstelsel wordt seinstelsel 1955 of NS55 genoemd en is voor het eerst gepubliceerd in het seinreglement van 1954. Het seinstelsel werd eind 1955 voor het eerst toegepast op de baanvakken Leiden - Lisse en Rotterdam - Barendrecht.

De beide lichtseinstelsels worden zeer uitgebreid beschreven in het boek van P. Middelraad dat van de site van IRSE te downloaden is. (www.irse.nl)



Kenmerken van het NS-seinstelsel

De basis van seinstelsel 1955 bestaat uit hoofd- en voorseinen die een kleur tonen met de volgende betekenis:
  1. groen: rijden
  2. geel: remmen
  3. rood: stoppenDeze basis is uitgebreid met onder meer snelheidsindicators, knipperende seinbeelden, wit licht met verschillende betekenissen en seinen voor zware goederentreinen. De meest voorkomende hiervan zijn:
  4. knipperend groen met cijfer: rijden toegestaan met de door het getal aangegeven snelheid
  5. knipperend groen: rijden toegestaan met een snelheid van 40 km/h
  6. groen in een dwergsein: rijden toegestaan met een snelheid van 40 km/h
  7. geel met cijfer: snelheid verminderen tot de door het getal aangegeven snelheid
  8. knipperend geel: rijden op zicht, houdt rekening met mogelijk bezet spoor

    Voor zware goedentreinen zijn de LH seinen (zie LH-regime) en XG seinen (zie XG regime) ingevoerd.
Vergelijking met het buitenland

Een paar belangrijke verschillen tussen het Nederlandse seinstelsel en dat van de ons omringende landen zijn de volgende. In veel landen worden aparte rangeerseinen toegepast, meestal uitgevoerd als dwergseinen. Dwergseinen in Nederland zijn altijd hoofdseinen. Andere belangrijke verschillen zitten in de garanties die een seinbeeld geeft. In veel landen garandeert een groen of geel sein dat er voorbij het volgende (eventueel rode) sein een beveiligde doorschietlengte is en dat er flankbeveiliging is. In Nedeland is op grond van de betere zichtbaarheid van lichtseinen met de invoering van deze seinen ter vervanging van de armseinen besloten om de beveiligde doorschietlengte en de flankbeveiliging in principe af te schaffen. Er zijn echter wel situaties waarbij doorschietlengte en/of flankbeveiliging toegepast wordt.

De ontwikkelingen vanaf 1955

De belangrijkste uitbreidingen van NS55 zijn de invoering van het seinbeeld geel met knipperende cijfer en de gevolgen van de invoering van ATB vanaf 1963. Het seinbeeld geel met knipperende cijfer geeft dezelfde opdracht als geel met cijfer, wordt echter toegepast in situaties met korte seinafstanden. De machinist moet doorgaan met remmen.

Door de opsplitsing van de Nederlandse Spoorwegen in 1994 is het Seinreglement vervallen. De betekenis van de seinen werd opgenomen in het seinenboek dat werd uitgegeven door Railned. Op 1 januari 2005 is de nieuwe Spoorwegwet in werking getreden en zijn alle seinen opgenomen in Bijlage 4 behorende bij de Regeling Spoorverkeer. Deze regeling is voor iedereen op internet beschikbaar. (www.ivw.nl)



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Oct 25, 2008 by johan brinkman.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]