Nieuwe SleutelProjecten

NSP staat voor Nieuwe SleutelProjecten, welke er zijn in Utrecht Centraal, Den Haag Centraal, Arnhem Centraal, Breda Stationskwartier en Rotterdam Centraal. Ook Amsterdam Centraal en Delft worden tot de Grote Stationsprojecten gerekend.

Door de komst van de HSL (Hogesnelheidslijn) zijn er veel kansen voor de daaraanliggende Stations en hun omgeving. Nationale en internationale bedrijven willen zich, vanwege de goede bereikbaarheid, vestigen in de buurt de HSL-Zuid. Door te zorgen voor goede voorzieningen, mooie gebouwen en extra groen krijgen de lokaties een flinke kwaliteitsimpuls worden het prettige en hoogwaardige woon-, leef- en werkgebieden.

Omdat deze investeringen in de ontwikkeling van deze gebieden van belang zijn voor heel Nederland, ondersteunt het Rijk deze projecten.

Ontwerp

In veel gemeenten wordt een masterplan ontwikkeld voor de stationsomgeving. Daarbinnen neemt het station steevast een belangrijke positie in als een markant, beeldbepalend gebouw.

Daarom zijn voor de grote stationsprojecten internationaal vermaarde architecten uitgenodigd om bijzondere, toekomstgerichte ontwerpen te maken. Ondanks vergelijkbare uitgangspunten slaagden zij erin elk station een geheel eigen identiteit te geven.

Aandachtspunten voor ProRail bij alle ontwerpen zijn een logische en overzichtelijke indeling en de toepassing van moderne informatiemiddelen die de benodigde ondersteuning bieden aan de reiziger. Tot een eigentijds ontwerp behoren verder kwaliteitsaspecten als licht en ruimte, een aangenaam klimaat, een prettige akoestiek en het gebruik van hoogwaardige en duurzame materialen. Uiteraard wordt ook veel aandacht besteed aan de sociale veiligheid. In het station van de toekomst wordt ten slotte rekening gehouden met de OV-chipkaart, het elektronische

toegangsbewijs voor alle vormen van openbaar vervoer in Nederland.

Bron: Grote Stationsprojecten, ProRail

Nieuwe SleutelProjecten | Infrasite

Nieuwe SleutelProjecten

NSP staat voor Nieuwe SleutelProjecten, welke er zijn in Utrecht Centraal, Den Haag Centraal, Arnhem Centraal, Breda Stationskwartier en Rotterdam Centraal. Ook Amsterdam Centraal en Delft worden tot de Grote Stationsprojecten gerekend.

Door de komst van de HSL (Hogesnelheidslijn) zijn er veel kansen voor de daaraanliggende Stations en hun omgeving. Nationale en internationale bedrijven willen zich, vanwege de goede bereikbaarheid, vestigen in de buurt de HSL-Zuid. Door te zorgen voor goede voorzieningen, mooie gebouwen en extra groen krijgen de lokaties een flinke kwaliteitsimpuls worden het prettige en hoogwaardige woon-, leef- en werkgebieden.

Omdat deze investeringen in de ontwikkeling van deze gebieden van belang zijn voor heel Nederland, ondersteunt het Rijk deze projecten.

Ontwerp

In veel gemeenten wordt een masterplan ontwikkeld voor de stationsomgeving. Daarbinnen neemt het station steevast een belangrijke positie in als een markant, beeldbepalend gebouw.

Daarom zijn voor de grote stationsprojecten internationaal vermaarde architecten uitgenodigd om bijzondere, toekomstgerichte ontwerpen te maken. Ondanks vergelijkbare uitgangspunten slaagden zij erin elk station een geheel eigen identiteit te geven.

Aandachtspunten voor ProRail bij alle ontwerpen zijn een logische en overzichtelijke indeling en de toepassing van moderne informatiemiddelen die de benodigde ondersteuning bieden aan de reiziger. Tot een eigentijds ontwerp behoren verder kwaliteitsaspecten als licht en ruimte, een aangenaam klimaat, een prettige akoestiek en het gebruik van hoogwaardige en duurzame materialen. Uiteraard wordt ook veel aandacht besteed aan de sociale veiligheid. In het station van de toekomst wordt ten slotte rekening gehouden met de OV-chipkaart, het elektronische

toegangsbewijs voor alle vormen van openbaar vervoer in Nederland.

Bron: Grote Stationsprojecten, ProRail