Nefit spoorvernieuwing

Nefit spoorvernieuwing is een grootscheeps landelijk renovatieproject waarbij in totaal 800 km zogenaamd Nefit-spoor wordt vervangen. Deze vervanging bestaat uit geheel nieuw spoor met betonnen dwarsliggers ofwel alleen de vervanging van de spoorklemmen door andere beproefde spoorklemmen.

Periode van uitvoering van het programma: 2001 – 2007.

Nefit is in de wandeling de naam van de klemhouder. In de klemhouder komt een draadveer waarmee de Spoorstaaf op de eikenhouten [bielzen|Dwarsligger wordt geklemd.

Een vlotte start van het programma was van belang omdat de Spoorwegveiligheid bij uitstel gevaar zou gaan lopen. Bij uistel kon worden gekozen voor het omleiden van goederentreinen en een lagere maximumsnelheid voor personenvervoer over de rails.

eerste aanpak uitvoering

[Railinfrabeheer|ProRail wilde telkens aan één spoor werkzaamheden laten verrichten, terwijl over het [naastgelegen spoor|Nevenspoor treinen bleven rijden.

stillegging door Arbeidsinspectie

Volgens de Arbeidsinspectie is de aanvankelijk gekozen werkwijze veel te gevaarlijk en waren bovendien de genomen Veiligheidsmaatregelen onvoldoende. Er zouden volgens de inspectie alternatieve werkwijzen zijn, die de veiligheid van het personeel beter waarborgen.

belang van de vervoerder en infrabeheerder

Volgens Railinfrabeheer hebben deze alternatieven echter nadelige gevolgen voor de reizigers en het verloop van het werk.

Onderhoudsplannen moeten worden uitgewerkt met de gebruikers van het spoor waaronder NS Reizigers en Railion.

Over de kwestie zijn in verband met het belang van het vervoer in de Kamer vragen gesteld.

uitspraak bestuursrechter en schikking

De bestuursrechter in Utrecht oordeelde dat de Arbeidsinspectie de geplande onderhoudswerkzaamheden aan het spoortraject Amersfoort-Apeldoorn terecht heeft stilgelegd.

Railinfrabeheer spande een rechtszaak tegen de inspectie aan om het schorsen van de werkzaamheden ongedaan te maken.Onder druk van de rechter kwamen beide partijen tot een schikking.

gewijzigde aanpak

Railinfrabeheer neemt meer veiligheidsmaatregelen bij het plegen van onderhoudswerkzaamheden aan het spoor.

Op hoofdlijnen zijn Railinfrabeheer en de Arbeidsinspectie overeengekomen dat de werkzaamheden voor de veiligheid gunstiger worden verdeeld over dag en nacht.

Daarnaast moet voortaan een Fysieke afscheiding komen tussen de [baanwerkers|Baanwerker en het traject waarover de treinen rijden.

links

Rapport AI Baanwerkers 2002

Nefit spoorvernieuwing | Infrasite

Nefit spoorvernieuwing

Nefit spoorvernieuwing is een grootscheeps landelijk renovatieproject waarbij in totaal 800 km zogenaamd Nefit-spoor wordt vervangen. Deze vervanging bestaat uit geheel nieuw spoor met betonnen dwarsliggers ofwel alleen de vervanging van de spoorklemmen door andere beproefde spoorklemmen.

Periode van uitvoering van het programma: 2001 – 2007.

Nefit is in de wandeling de naam van de klemhouder. In de klemhouder komt een draadveer waarmee de Spoorstaaf op de eikenhouten [bielzen|Dwarsligger wordt geklemd.

Een vlotte start van het programma was van belang omdat de Spoorwegveiligheid bij uitstel gevaar zou gaan lopen. Bij uistel kon worden gekozen voor het omleiden van goederentreinen en een lagere maximumsnelheid voor personenvervoer over de rails.

eerste aanpak uitvoering

[Railinfrabeheer|ProRail wilde telkens aan één spoor werkzaamheden laten verrichten, terwijl over het [naastgelegen spoor|Nevenspoor treinen bleven rijden.

stillegging door Arbeidsinspectie

Volgens de Arbeidsinspectie is de aanvankelijk gekozen werkwijze veel te gevaarlijk en waren bovendien de genomen Veiligheidsmaatregelen onvoldoende. Er zouden volgens de inspectie alternatieve werkwijzen zijn, die de veiligheid van het personeel beter waarborgen.

belang van de vervoerder en infrabeheerder

Volgens Railinfrabeheer hebben deze alternatieven echter nadelige gevolgen voor de reizigers en het verloop van het werk.

Onderhoudsplannen moeten worden uitgewerkt met de gebruikers van het spoor waaronder NS Reizigers en Railion.

Over de kwestie zijn in verband met het belang van het vervoer in de Kamer vragen gesteld.

uitspraak bestuursrechter en schikking

De bestuursrechter in Utrecht oordeelde dat de Arbeidsinspectie de geplande onderhoudswerkzaamheden aan het spoortraject Amersfoort-Apeldoorn terecht heeft stilgelegd.

Railinfrabeheer spande een rechtszaak tegen de inspectie aan om het schorsen van de werkzaamheden ongedaan te maken.Onder druk van de rechter kwamen beide partijen tot een schikking.

gewijzigde aanpak

Railinfrabeheer neemt meer veiligheidsmaatregelen bij het plegen van onderhoudswerkzaamheden aan het spoor.

Op hoofdlijnen zijn Railinfrabeheer en de Arbeidsinspectie overeengekomen dat de werkzaamheden voor de veiligheid gunstiger worden verdeeld over dag en nacht.

Daarnaast moet voortaan een Fysieke afscheiding komen tussen de [baanwerkers|Baanwerker en het traject waarover de treinen rijden.

links

Rapport AI Baanwerkers 2002