Definitie


MSR-32 heuvelsysteem





Kijfhoek beschikt over 14 aankomstsporen, 2 heuvelaanrijdsporen, 43 verdeelsporen en 27 directe verstreksporen.

Bij dit systeem wordt de te heuvelen langgedraaid, d.w.z. op de plaatsen waar een afloopscheiding komt(wagens gaat naar een ander spoor) worden de koppelingen losgedraaid, maar de koppeling blijft aanwezig. Net voordat de wagens de heuvel oprijden wordt m.b.v. een lange staaf (de knuppel), de koppeling uit de haak gewipt.

De werking

De rangeerloc wordt aangekoppeld en het aanrijden gestart. De heuvelprocesleider geeft aan de machinist de opdracht de loc op afstandsbediening te zetten en het aanrijden wordt gestuurd via het afloopsysteem. Hierdoor wordt het treinnummer in KijfDIS van aankomstspoor naar heuvelspoor geschakeld.

Met het starten van het aanrijden gaat de gegevensverwerking over van KijfDIS over naar het heuvelsysteem. Dit houdt in, dat wijzigingen in de heuvelgegevens nu door het disposysteem worden afgewezen.

In het heuvelsysteem berekent de "operatieve simulatie" de aflopen en bepaalt daaruit het snelheidverloop van de afdrukloc.

Onder normale omstandigheden wordt de opdracht "start afloop" opgeslagen, wanneer op het andere heuvelspoor nog een trein geheuveld wordt. Het afloopsysteem kent de nodige wisseltijd en zorgt ervoor, dat de nieuwe trein op tijd aansluit

Een negatieve wisseltijd is mogelijk. Het systeem kan omgaan met gedeeltelijke parallelafloop, d.w.z. er kunnen twee treinen tegelijkertijd worden geheuveld. Per heuveltrein is dan slechts de helft van de heuvelsporen beschikbaar.

Ter hoogte van de heuveltop rijden de wagens door een lichtsluis, welke de afloopscheidingen controleert, en over een weegrail. Alle deze gegevens worden aan het heuvelsysteem meegegeven en waardmee de technische gegevens geverifieeerd kunnen worden. Met sensoren op diverse plaatsen wordt de snelheid, waarmee de wagens aflopen, gecontroleerd.

Voor de hoger gelegen railremmen wordt de snelheid van de afloop gemeten. Uit deze snelheid worden voor deze afloop de loopeigenschappen afgeleid en de uitrolsnelheid uit de boven- en onderdalremmen volgens het FDELTV-algorithme bepaald.

De sturing van de remmen remt de afloop steeds zodanig af, dat de gewenste uitrolsnelheid met het uitrollen van de laatste as bereikt wordt. De verdeelspoorrem remt de afloop af tot een snelheid van 1,5 m/s. Het doorzetsysteem transporteert de aflopen zo ver mogelijk naar het einde van de verdeelsporen. Na het beeindigen van het heuvelen naar het betreffende spoor kunnen de wagens direct gekoppeld worden.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 24, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]