Definitie


MSR-32 heuvelsysteem





Kijfhoek beschikt over 14 aankomstsporen, 2 heuvelaanrijdsporen, 43 verdeelsporen en 27 directe verstreksporen.

Bij dit systeem wordt de te heuvelen langgedraaid, d.w.z. op de plaatsen waar een afloopscheiding komt(wagens gaat naar een ander spoor) worden de koppelingen losgedraaid, maar de koppeling blijft aanwezig. Net voordat de wagens de heuvel oprijden wordt m.b.v. een lange staaf (de knuppel), de koppeling uit de haak gewipt.

De werking

De rangeerloc wordt aangekoppeld en het aanrijden gestart. De heuvelprocesleider geeft aan de machinist de opdracht de loc op afstandsbediening te zetten en het aanrijden wordt gestuurd via het afloopsysteem. Hierdoor wordt het treinnummer in KijfDIS van aankomstspoor naar heuvelspoor geschakeld.

Met het starten van het aanrijden gaat de gegevensverwerking over van KijfDIS over naar het heuvelsysteem. Dit houdt in, dat wijzigingen in de heuvelgegevens nu door het disposysteem worden afgewezen.

In het heuvelsysteem berekent de "operatieve simulatie" de aflopen en bepaalt daaruit het snelheidverloop van de afdrukloc.

Onder normale omstandigheden wordt de opdracht "start afloop" opgeslagen, wanneer op het andere heuvelspoor nog een trein geheuveld wordt. Het afloopsysteem kent de nodige wisseltijd en zorgt ervoor, dat de nieuwe trein op tijd aansluit

Een negatieve wisseltijd is mogelijk. Het systeem kan omgaan met gedeeltelijke parallelafloop, d.w.z. er kunnen twee treinen tegelijkertijd worden geheuveld. Per heuveltrein is dan slechts de helft van de heuvelsporen beschikbaar.

Ter hoogte van de heuveltop rijden de wagens door een lichtsluis, welke de afloopscheidingen controleert, en over een weegrail. Alle deze gegevens worden aan het heuvelsysteem meegegeven en waardmee de technische gegevens geverifieeerd kunnen worden. Met sensoren op diverse plaatsen wordt de snelheid, waarmee de wagens aflopen, gecontroleerd.

Voor de hoger gelegen railremmen wordt de snelheid van de afloop gemeten. Uit deze snelheid worden voor deze afloop de loopeigenschappen afgeleid en de uitrolsnelheid uit de boven- en onderdalremmen volgens het FDELTV-algorithme bepaald.

De sturing van de remmen remt de afloop steeds zodanig af, dat de gewenste uitrolsnelheid met het uitrollen van de laatste as bereikt wordt. De verdeelspoorrem remt de afloop af tot een snelheid van 1,5 m/s. Het doorzetsysteem transporteert de aflopen zo ver mogelijk naar het einde van de verdeelsporen. Na het beeindigen van het heuvelen naar het betreffende spoor kunnen de wagens direct gekoppeld worden.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 24, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Naam gezocht voor nieuwe zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Overname Infrasite
Nieuwsbericht
PortXL presenteert 22 veelbelovende innovatieve maritieme startups en scale-ups
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Heijmans groot onderhoud aan rijksweg A79
Nieuwsbericht
Extra geld voor aanpak overwegen spoor
Nieuwsbericht
Deltares Software Dagen (DSD-NL): Webinar: Probabilistic Toolkit: Deel 1, Introductie - Effecten van onzekerheden
Weblogposting
Havenbedrijf Rotterdam besluit tot aanbesteding van vervoersdienst op de Container Exchange Route
Nieuwsbericht
A28 krijgt nieuwe LED verlichting voorzien van smart lighting technologie van Luminext
Weblogposting
NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
Projectplan Waterwet Marken ter inzage
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
Gezamenlijke oproep AFNL-NOA, Cumela en Onderhoud NL: ook na de bouwvak mogelijkheid tot NOW
Nieuwsbericht
Fugro wint belangrijk contract voor de verbreding van de A9 tussen Holendrecht en Badhoevedorp
Nieuwsbericht
EIB: Sterke afname orderportefeuilles in de burgerlijke- en utiliteitsbouw
Nieuwsbericht
Zo ziet station Zandvoort er nu uit
Nieuwsbericht
Missie geslaagd: snelheidsverlaging snel en veilig doorgevoerd
Nieuwsbericht
Webinar over MIRT-verkenning A15 Papendrecht-Gorinchem
Nieuwsbericht
Coronavirus: overbruggingskrediet gericht op startups en scale-ups vanaf 29 april beschikbaar
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen trapt campagne '#werkenindeinfra' af
Nieuwsbericht
Coronacrisis leidt tot substantiële daling uitstoot in 2020
Nieuwsbericht
Nieuw 'stop tonend sein' voor Kijfhoek
Nieuwsbericht
Equigy-platform biedt Europese consumenten toegang tot de duurzame energiemarkt van morgen
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen neemt maatregelen voor versnelling infraprojecten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]