Monteur

De mensen bij de technische dienst van NS gingen werken, kwamen vaak overal vandaan, b.v. elektriciëns uit de bouw of zwakstroom monteurs bij de PTT vandaan enz. Omdat de techniek binnen de spoorse omgeving veel meer eisen stelde t.a.v. Veiligheid van personen en Treinen (zie ook Spoorwegwet) had NS een eigen opleidings instituut (NSO).

Ook al had je al veel technische ervaring met diploma’s en al, je begon bij NS weer van onder af aan als aspirant Monteur.

Afhankelijk van de afdeling waar je werkte (Seinwezen, Energie Voorziening of Telecom) werd je tot monteur binnen dat techniek veld opgeleid.

Dus kenden we

  • Monteur Sw
  • Monteur Ev
  • Monteur Tel

Binnen de opleiding werd ook veel aandacht besteed aan veiligheid, zowel persoonlijke veiligheid rondom de Spoorbaan als veilig werken zonder het treinverkeer te hinderen of de veiligheid daarvan in gevaar te brengen. Je moest dus ook een basis kennis van Seinen en Wissels hebben.

De kenmerken van een goede monteur:

  1. Kan zelfstandig kleine reparaties in en rondom het spoor uitvoeren (binnen het eigen techniekveld).
  2. Heeft voldoende kennis en ervaring met Veiligheidsmaatregelen om geheel alleen langs en in het spoor aanwezig te zijn (Persoonlijke Veiligheid).
  3. Draait in toerbeurt samen met een Hoofdmonteur wachtdienst in de avonden en weekeinden om urgente storingen op te lossen.
Monteur | Infrasite

Monteur

De mensen bij de technische dienst van NS gingen werken, kwamen vaak overal vandaan, b.v. elektriciëns uit de bouw of zwakstroom monteurs bij de PTT vandaan enz. Omdat de techniek binnen de spoorse omgeving veel meer eisen stelde t.a.v. Veiligheid van personen en Treinen (zie ook Spoorwegwet) had NS een eigen opleidings instituut (NSO).

Ook al had je al veel technische ervaring met diploma’s en al, je begon bij NS weer van onder af aan als aspirant Monteur.

Afhankelijk van de afdeling waar je werkte (Seinwezen, Energie Voorziening of Telecom) werd je tot monteur binnen dat techniek veld opgeleid.

Dus kenden we

  • Monteur Sw
  • Monteur Ev
  • Monteur Tel

Binnen de opleiding werd ook veel aandacht besteed aan veiligheid, zowel persoonlijke veiligheid rondom de Spoorbaan als veilig werken zonder het treinverkeer te hinderen of de veiligheid daarvan in gevaar te brengen. Je moest dus ook een basis kennis van Seinen en Wissels hebben.

De kenmerken van een goede monteur:

  1. Kan zelfstandig kleine reparaties in en rondom het spoor uitvoeren (binnen het eigen techniekveld).
  2. Heeft voldoende kennis en ervaring met Veiligheidsmaatregelen om geheel alleen langs en in het spoor aanwezig te zijn (Persoonlijke Veiligheid).
  3. Draait in toerbeurt samen met een Hoofdmonteur wachtdienst in de avonden en weekeinden om urgente storingen op te lossen.