Definitie


Mobiliteitsmarketing





Mobiliteitsmarketing richt zich op het sturen in het keuzegedrag van de mobilist. Het gaat dan niet om het sturen door het bestaande mobiliteitsgedrag te ontmoedigen, maar eerder door het aanbieden van verschillende mobiliteitsdiensten, services, informatie- en promotiemiddelen als aanvulling op de bestaande infrastructuur en het vervoersaanbod.

Het uitgangspunt van mobiliteitsmarketing is de mobilist. Omdat iedereen verschillende mobiliteitsvoorkeuren heeft en prioriteiten stelt bij het kiezen van vervoer, heeft XTNT een stappenplan opgezet om ervoor te zorgen dat de juiste middelen voor de juiste personen worden gebruikt. Hiermee kan er maximaal rendement worden gehaald uit de gekozen middelen.

De 7 stappen van mobiliteitsmarketing:

Vaststellen visie en beleidsdoelen

Eerst wordt vastgesteld met welke doelen mobiliteitsmarketing wordt toegepast. Een voorbeeld hiervan kan zijn; het promoten van duurzame mobiliteit voor jongeren in de Randstad. In dit geval is de modaliteit duurzaam, het gebied en de doelgroep vastgesteld.

Analyseren mobiliteit

In deze stap wordt vastgesteld hoe het huidige gedrag van de reiziger is en welke vervoersvormen hij ter beschikking heeft. Weersinvloeden, reisdoel, reisgezelschap, tijdstip waarop de reiziger reist en zijn vervoersaankopen spelen hierin een belangrijke rol. Als dit in kaart is gebracht kunnen de volgende drie resultaten worden weergegeven:
  • Een SWOT-analyse waarin sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van de keuzes die op dat moment worden aangeboden
  • Randvoorwaarden en uitgangspunten waarop veranderingen in het mobiliteitsgedrag kunnen worden bewerkstelligt.
  • Een segmentatie van de voorafgestelde doelgroep met de verschillende klantgroepen. De klantgroepen binnen de doelgroep verschillen met elkaar in hun mobiliteitsgedrag.
Selectie klantgroepen

Vervolgens wordt één of een aantal klantgroepen gekozen. Het is namelijk niet mogelijk om voor iedere klantgroep een speciaal product te maken. Er moet daarom een selectie worden gemaakt. Bij het kiezen van de juiste klantgroepen wordt gelet op:
  • De mate waarin een klantgroep een bijdrage kan leveren aan de voorafgestelde doelstellingen
  • De omvang van de klantgroep. Een klantgroep moet groot genoeg zijn om het invoeren van een product/dienst zo rendabel mogelijk te maken
Bepalen behoefte en wensen van gekozen klantgroepen

Met marktonderzoek bij de gekozen klantgroepen worden hun behoeften en wensen geïnventariseerd. Op basis hiervan worden verschillende producten of diensten uitgewerkt die aan de wensen van de klantgroep kunnen voldoen en die daarom bij kunnen dragen aan het effectief veranderen van het mobiliteitsgedrag van de klantgroep. In deze fase wordt kwalitatief marktonderzoek veelal gebruikt.

Bepalen van producten en diensten

De keuzes die klanten maken tussen verschillende producten of diensten zijn gebaseerd op de mate waarin deze aan hun wensen tegemoet komen. Een manier om dit te bepalen is door het toepassen van het klantwaardemodel. Hoe meer klantwaarde een product of dienst oplevert voor een klant, des de groter de kans dat een klant het product of dienst kiest. Het klantwaardemodel ziet er als volgt uit:

(Resultaat * Proces * Emotie) / (Prijs x Moeite)

Resultaat = Wat je aan het product of dienst hebt. Heeft ondermeer te maken met bestaand aanbod.

Proces = Wijze waarop het product of dienst wordt geleverd, tastbaar is, enz.

Emotie = Het gevoel dat het product of dienst de klant geeft. Dit heeft te maken met imago, design, klachtenafhandeling, enz.

Prijs = De kosten die eraan verbonden zijn.

Moeite = Wat je er zelf voor moet doen. Bijvoorbeeld hoeveel tijd en energie je erin moet steken om het product te krijgen of te gebruiken.

Een klant kiest het product dat voor hem de meeste klantwaarde oplevert. Een klant verandert zijn gedrag, als er een nieuw product met meer klantwaarde is. Het model helpt daarom bij de beslissing om een nieuw product of dienst toe te voegen.

Toetsing aan het toetsingskader

In de één na laatste stap worden de gekozen producten en diensten getoetst op:
  • Of de aanbieders van de producten en/of diensten dit kunnen leveren.
  • Of de producten en/of diensten aan de vooraf gestelde doelen tegemoet komen.
  • Of de producten en/of diensten voldoende klantwaarde hebben.
Opstellen uitvoeringsprogramma

In deze stap wordt bepaald welke producten en/of diensten daadwerkelijk worden toegepast en hoe dit moet gebeuren. Hierbij is het ook wenselijk om programmamanagement in te zetten zodat de uitvoering gevolgd kan worden en de effecten kunnen worden gemeten.

Externe Link

Mobiliteitsmarketing

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 24, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]