Definitie


Mobiliteitsmarketing





Mobiliteitsmarketing richt zich op het sturen in het keuzegedrag van de mobilist. Het gaat dan niet om het sturen door het bestaande mobiliteitsgedrag te ontmoedigen, maar eerder door het aanbieden van verschillende mobiliteitsdiensten, services, informatie- en promotiemiddelen als aanvulling op de bestaande infrastructuur en het vervoersaanbod.

Het uitgangspunt van mobiliteitsmarketing is de mobilist. Omdat iedereen verschillende mobiliteitsvoorkeuren heeft en prioriteiten stelt bij het kiezen van vervoer, heeft XTNT een stappenplan opgezet om ervoor te zorgen dat de juiste middelen voor de juiste personen worden gebruikt. Hiermee kan er maximaal rendement worden gehaald uit de gekozen middelen.

De 7 stappen van mobiliteitsmarketing:

Vaststellen visie en beleidsdoelen

Eerst wordt vastgesteld met welke doelen mobiliteitsmarketing wordt toegepast. Een voorbeeld hiervan kan zijn; het promoten van duurzame mobiliteit voor jongeren in de Randstad. In dit geval is de modaliteit duurzaam, het gebied en de doelgroep vastgesteld.

Analyseren mobiliteit

In deze stap wordt vastgesteld hoe het huidige gedrag van de reiziger is en welke vervoersvormen hij ter beschikking heeft. Weersinvloeden, reisdoel, reisgezelschap, tijdstip waarop de reiziger reist en zijn vervoersaankopen spelen hierin een belangrijke rol. Als dit in kaart is gebracht kunnen de volgende drie resultaten worden weergegeven:
  • Een SWOT-analyse waarin sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van de keuzes die op dat moment worden aangeboden
  • Randvoorwaarden en uitgangspunten waarop veranderingen in het mobiliteitsgedrag kunnen worden bewerkstelligt.
  • Een segmentatie van de voorafgestelde doelgroep met de verschillende klantgroepen. De klantgroepen binnen de doelgroep verschillen met elkaar in hun mobiliteitsgedrag.
Selectie klantgroepen

Vervolgens wordt één of een aantal klantgroepen gekozen. Het is namelijk niet mogelijk om voor iedere klantgroep een speciaal product te maken. Er moet daarom een selectie worden gemaakt. Bij het kiezen van de juiste klantgroepen wordt gelet op:
  • De mate waarin een klantgroep een bijdrage kan leveren aan de voorafgestelde doelstellingen
  • De omvang van de klantgroep. Een klantgroep moet groot genoeg zijn om het invoeren van een product/dienst zo rendabel mogelijk te maken
Bepalen behoefte en wensen van gekozen klantgroepen

Met marktonderzoek bij de gekozen klantgroepen worden hun behoeften en wensen geïnventariseerd. Op basis hiervan worden verschillende producten of diensten uitgewerkt die aan de wensen van de klantgroep kunnen voldoen en die daarom bij kunnen dragen aan het effectief veranderen van het mobiliteitsgedrag van de klantgroep. In deze fase wordt kwalitatief marktonderzoek veelal gebruikt.

Bepalen van producten en diensten

De keuzes die klanten maken tussen verschillende producten of diensten zijn gebaseerd op de mate waarin deze aan hun wensen tegemoet komen. Een manier om dit te bepalen is door het toepassen van het klantwaardemodel. Hoe meer klantwaarde een product of dienst oplevert voor een klant, des de groter de kans dat een klant het product of dienst kiest. Het klantwaardemodel ziet er als volgt uit:

(Resultaat * Proces * Emotie) / (Prijs x Moeite)

Resultaat = Wat je aan het product of dienst hebt. Heeft ondermeer te maken met bestaand aanbod.

Proces = Wijze waarop het product of dienst wordt geleverd, tastbaar is, enz.

Emotie = Het gevoel dat het product of dienst de klant geeft. Dit heeft te maken met imago, design, klachtenafhandeling, enz.

Prijs = De kosten die eraan verbonden zijn.

Moeite = Wat je er zelf voor moet doen. Bijvoorbeeld hoeveel tijd en energie je erin moet steken om het product te krijgen of te gebruiken.

Een klant kiest het product dat voor hem de meeste klantwaarde oplevert. Een klant verandert zijn gedrag, als er een nieuw product met meer klantwaarde is. Het model helpt daarom bij de beslissing om een nieuw product of dienst toe te voegen.

Toetsing aan het toetsingskader

In de één na laatste stap worden de gekozen producten en diensten getoetst op:
  • Of de aanbieders van de producten en/of diensten dit kunnen leveren.
  • Of de producten en/of diensten aan de vooraf gestelde doelen tegemoet komen.
  • Of de producten en/of diensten voldoende klantwaarde hebben.
Opstellen uitvoeringsprogramma

In deze stap wordt bepaald welke producten en/of diensten daadwerkelijk worden toegepast en hoe dit moet gebeuren. Hierbij is het ook wenselijk om programmamanagement in te zetten zodat de uitvoering gevolgd kan worden en de effecten kunnen worden gemeten.

Externe Link

Mobiliteitsmarketing

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 24, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





De regels de baas!
Weblogposting
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo ter inzage
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
3 aannemerscombinaties vervolgen aanbesteding A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Doelstelling wind op land binnen bereik ondanks knelpunten
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht








[Banners]