Definitie


Mobiele werkplaats





DOEL

Het doel van de Mobiele werkplaats is het veilig kunnen uitvoeren van het onderhoud aan het spoor waarbij de hinder voor het treinverkeer tot een minimum beperkt blijft.
  • Baanwerkers kunnen zonder het Risico van [Aanrijdgevaar|Arbeidsveiligheid door treinverkeer van het in dienst zijnde Nevenspoor veilig werken.
  • De [werkplekbeveiliging|Veiligheidsmaatregelen die de Mobiele werkplaats biedt voldoet aan de eisen zoals beschreven zijn in het Normenkader Veilig Werken.
AANLEIDING

Met 1 miljoen passagiers en 80.000 ton goederen per dag op 6.500 kilometer spoor is het Nederlandse Spoorwegnet een van de drukste netten ter wereld. In 2005 is een start gemaakt met intensieve [spoorwerkzaamheden|Werken naast een in gebruik zijnde spoorlijn in opdracht van het Rijk en naast de reguliere onderhoudswerkzaamheden zal ProRail grote delen van het spoor vernieuwen.
  • Tijdens werkzaamheden rijden treinen langzamer, minder of soms helemaal niet.
  • Niet alleen omdat stukken spoor niet beschikbaar zijn, maar ook omdat tegenwoordig strenge eisen gelden op het gebied van Arbeidsveiligheid voor de medewerkers.
De Mobiele Werkplaats (eigen naam) is een middel voor het spooronderhoud dat gebaseerd is op een werkplaats die kan rijden.
  • Het grote voordeel is dat de naastgelegen sporen niet meer [buiten dienst gesteld|Buitendienststelling hoeven te worden. Er kan dus aan het spoor gewerkt worden met minder buitendienststellingen. Daarnaast zijn de baanwerkers [gegarandeerd afgeschermd|Fysieke afscheiding waarmee aan de aangescherpte veiligheidsnormen zoals de Arbeidshygiënische strategie die oplegt tegemoet gekomen wordt.
  • De mobiele werkplaatsen kunnen zelfstandig of getrokken door een Locomotief, naar de werkplek rijden.

    VolkerRail Nederland bv en [Movares Nederland bv|Movares hebben een bijdrage geleverd aan de mobiele werkplaats. De mobiele werkplaats is een revolutie in het spooronderhoud.       


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 03, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Proef spookfiles A58: doorontwikkeling C-ITS biedt grote kansen
Nieuwsbericht
Winners RailTech Innovation Awards 2017 announced
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg klimaatambities waar te maken
Nieuwsbericht
Bernard Wientjes presenteert De Bouwagenda aan kabinet
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht








[Banners]