Mobiele werkplaats

DOEL

Het doel van de Mobiele werkplaats is het veilig kunnen uitvoeren van het onderhoud aan het spoor waarbij de hinder voor het treinverkeer tot een minimum beperkt blijft.

  • Baanwerkers kunnen zonder het Risico van [Aanrijdgevaar|Arbeidsveiligheid door treinverkeer van het in dienst zijnde Nevenspoor veilig werken.
  • De [werkplekbeveiliging|Veiligheidsmaatregelen die de Mobiele werkplaats biedt voldoet aan de eisen zoals beschreven zijn in het Normenkader Veilig Werken.

AANLEIDING

Met 1 miljoen passagiers en 80.000 ton goederen per dag op 6.500 kilometer spoor is het Nederlandse Spoorwegnet een van de drukste netten ter wereld. In 2005 is een start gemaakt met intensieve [spoorwerkzaamheden|Werken naast een in gebruik zijnde spoorlijn in opdracht van het Rijk en naast de reguliere onderhoudswerkzaamheden zal ProRail grote delen van het spoor vernieuwen.

  • Tijdens werkzaamheden rijden treinen langzamer, minder of soms helemaal niet.
  • Niet alleen omdat stukken spoor niet beschikbaar zijn, maar ook omdat tegenwoordig strenge eisen gelden op het gebied van Arbeidsveiligheid voor de medewerkers.

De Mobiele Werkplaats (eigen naam) is een middel voor het spooronderhoud dat gebaseerd is op een werkplaats die kan rijden.

  • Het grote voordeel is dat de naastgelegen sporen niet meer [buiten dienst gesteld|Buitendienststelling hoeven te worden. Er kan dus aan het spoor gewerkt worden met minder buitendienststellingen. Daarnaast zijn de baanwerkers [gegarandeerd afgeschermd|Fysieke afscheiding waarmee aan de aangescherpte veiligheidsnormen zoals de Arbeidshygiënische strategie die oplegt tegemoet gekomen wordt.
  • De mobiele werkplaatsen kunnen zelfstandig of getrokken door een Locomotief, naar de werkplek rijden.

    VolkerRail Nederland bv en [Movares Nederland bv|Movares hebben een bijdrage geleverd aan de mobiele werkplaats. De mobiele werkplaats is een revolutie in het spooronderhoud.&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp &nbsp&nbsp