Mixed rail

Mixed rail

Als er kruisingen plaatsvinden met light rail en heavy rail dan is er sprake van mixed rail. Die situatie doet zich oa voor op de lijn Alphen Gouda. Om er voor te zorgen dat de vervoerders weten hoe met deze materie om te gaan is bij de proef Apn Gd een mixed rail verklaring uitgegeven. Die vind je hieronder.

In het Integraal Veiligheid Plan (IVP) is rekening gehouden met 6 x mixed traffic per dag. (mixed traffic is het tegelijkertijd rijden van Lightrailvoertuigen en overig (NSR) materieel op hetzelfde baanvak)

Dit houdt vervolgens in dat er niet meer dan 6 maal per dag mixed traffic mag wordt gereden tussen Alphen a/d Rijn en Gouda.

Risico inventarisatie:

Het lightrail materiaal is qua gewicht en robuustheid niet te vergelijken met ander stroomlijnmaterieel bij NSR. Bij aanrijdingen tussen Light Rail en overig materieel is het persoonlijk risico Reizigers en persoonlijk risico Personeel onevenredig groot in het Light Rail voertuig.

In de planning is voorzien in 6 spitstreinen per dag. Indien er vaker dan 6 x maal per dag mixed traffic gereden wordt voldoet NSR niet meer aan de eisen uit het IVP.Hiermee is de noodzaak van aanvullende regelgeving aangetoond.

Dienstregeling 2007

Met de invoering van de dienstregeling 2007 rijden meer treinen via spoor 10 waarbij meer dan voorheen de dienst op Alphen (van/naar spoor 9) wordt gekruist. Theoretisch is hierdoor het risico toegenomen, waar IVWbezwaar tegen maakt. Zij stelt als eis dat de risico’s worden teruggebracht naar de oorspronkelijke waarden van vóór 10 december 2006. De treindienst op Alphen moet mogelijk blijven met Light Rail, en met ‘heavy rail’. De oplossing voor dit probleem is gevonden in het op normale hoogte brengen van spoor 9 en het aanpassen van het perronspoor 11 voor de exploitatie van Light Rail.