Definitie


Metro





De Metro is een vorm van openbaar railvervoer in grote steden of agglomeraties die geheel op eigen baan rijdt, veelal in tunnels of op viaducten. Een metro is door deze dure manier van aanleg alleen geschikt voor drukke verbindingen met zwaar vervoer. Reissnelheid en halteafstanden liggen gewoonlijk tussen die van (snel)Tram of light rail (ook wel: Tramtrein) enerzijds en [trein|Trein (object) anderzijds.

Het begrip metro is afgeleid van het Franse chemin de fer metropolitain oftewel stadsspoorweg. Het Nederlandse equivalent ondergrondse wordt weinig gebruikt.

De Stroomvoorziening gebeurt meestal door middel van een derde rail (750V gelijkspanning), met in het geval van Amsterdam en Rotterdam omschakeling op Bovenleiding op de sneltramtrajecten. Hoewel bovenleiding vanwege het vaak nauwe profiel van metrotunnels niet populair is, hebben enkele steden toch voor deze vorm van stroomvoorziening gekozen (Barcelona, Madrid, Milaan, Rome)

Geschiedenis

De eerste metro ter wereld werd in 1863 in Londen geopend, aanvankelijk als stoomtrein en vanaf 1890 ook elektrisch. De eerste steden op het continent met een metro waren Boedapest (1896), Parijs (1900) en Berlijn (1902). Grote metronetten zijn in Europa tegenwoordig ook te vinden in Barcelona, Madrid, Moskou, München en Stockholm, terwijl veel steden netten van beperktere omvang hebben.

In Nederland hebben Amsterdam en Rotterdam metro's. Beide steden hebben zowel echte metrolijnen (100% kruisingvrij) als lijnen die gedeeltelijk als metro zijn uitgevoerd en deels als sneltramlijn (kruisingen met het wegverkeer). In Amsterdam gaat het om lijn 51 (metro tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid, sneltram tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk), in Rotterdam om de Calandlijn (metro tussen Hoogvliet en Capelle, sneltramtrajecten naar Alexanderpolder, Ommoord en Zevenkamp, vervolgens weer metro naar Nesselande).

Luchtbanden

Een specifiek Franse ontwikkeling is de metro op luchtbanden, vanaf de jaren vijftig geïntroduceerd op enkele drukke lijnen in Parijs en sindsdien in meer steden aangelegd (Lyon en Marseille en buiten Europa onder meer Montréal en Mexico City). Voordelen zijn een hogere aanzetsnelheid en remvertraging dan bij metro's op stalen wielen (waardoor een hogere frequentie mogelijk wordt) en veel comfort voor de reizigers. Daar staan als nadelen hoge kosten voor aanleg en onderhoud en een hoge warmteontwikkeling (waardoor extra ventilatiecapaciteit in de tunnels nodig kan zijn) tegenover, en bijkomend de geur van verbrand rubber in de tunnels. Bij lijnen in de buitenlucht kan men bovendien in de winter last hebben van sneeuw en ijzel. Overigens hebben deze metro's ook stalen [rails|Rail en wielen voor de geleiding van de retourstroom alsmede ter ondervanging van lekke banden en het door wissels leiden van de metrotreinen.

Een hiervan afgeleide ontwikkeling is de eveneens Franse VAL (Vehicule Automatique Lager), een metro zonder Bestuurder op luchtbanden met Materieel dat lichter en kleiner is dan een reguliere metro. Dergelijke metro's zijn aan te treffen in steden en [agglomeraties|Stedelijke netwerken waarvoor een zware metro teveel van het goede is: Lille, Rennes, Toulouse en Turijn.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 09, 2008 by pfeil@gvb.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor aanleg A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Bezoek RioleringsVakdagen; dé verbindende vakbeurs voor de rioleringsbranche!
Weblogposting
Keynote lezing Helga van Leur tijdens kennisrijk Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen
Weblogposting
EIB: Werkvoorraad woningbouw opnieuw gestegen
Nieuwsbericht
Nieuw kennistheater op RioleringsVakdagen 2019
Weblogposting
Minister en regio kiezen voor verbreding van de A20 bij Gouda
Nieuwsbericht
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Kolencentrale Hemweg volgend jaar dicht
Nieuwsbericht
Onderhoud Nederrijnbrug A50 gegund
Nieuwsbericht
Randweg Baarle al voor de zomer open voor verkeer
Nieuwsbericht
Vacature: Project engineer CC RAIL
Weblogposting
Wegtransport profiteert van toegenomen bouwactiviteit
Nieuwsbericht
Meer zand voor West-Zeeuws-Vlaanderen
Nieuwsbericht
Directiebenoeming bij BAM International
Nieuwsbericht
Nederlandse vrachtauto's vervoeren meer in 2018
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen Grond-, Weg- en Waterbouw 2018
Nieuwsbericht
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Duurzame ideeën gevraagd voor N59
Nieuwsbericht
Vooral meer groene stroom uit zon
Nieuwsbericht
Gasinfrastructuur helpt energietransitie te versnellen
Nieuwsbericht








[Banners]