Definitie


Metro





De Metro is een vorm van openbaar railvervoer in grote steden of agglomeraties die geheel op eigen baan rijdt, veelal in tunnels of op viaducten. Een metro is door deze dure manier van aanleg alleen geschikt voor drukke verbindingen met zwaar vervoer. Reissnelheid en halteafstanden liggen gewoonlijk tussen die van (snel)Tram of light rail (ook wel: Tramtrein) enerzijds en [trein|Trein (object) anderzijds.

Het begrip metro is afgeleid van het Franse chemin de fer metropolitain oftewel stadsspoorweg. Het Nederlandse equivalent ondergrondse wordt weinig gebruikt.

De Stroomvoorziening gebeurt meestal door middel van een derde rail (750V gelijkspanning), met in het geval van Amsterdam en Rotterdam omschakeling op Bovenleiding op de sneltramtrajecten. Hoewel bovenleiding vanwege het vaak nauwe profiel van metrotunnels niet populair is, hebben enkele steden toch voor deze vorm van stroomvoorziening gekozen (Barcelona, Madrid, Milaan, Rome)

Geschiedenis

De eerste metro ter wereld werd in 1863 in Londen geopend, aanvankelijk als stoomtrein en vanaf 1890 ook elektrisch. De eerste steden op het continent met een metro waren Boedapest (1896), Parijs (1900) en Berlijn (1902). Grote metronetten zijn in Europa tegenwoordig ook te vinden in Barcelona, Madrid, Moskou, München en Stockholm, terwijl veel steden netten van beperktere omvang hebben.

In Nederland hebben Amsterdam en Rotterdam metro's. Beide steden hebben zowel echte metrolijnen (100% kruisingvrij) als lijnen die gedeeltelijk als metro zijn uitgevoerd en deels als sneltramlijn (kruisingen met het wegverkeer). In Amsterdam gaat het om lijn 51 (metro tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid, sneltram tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk), in Rotterdam om de Calandlijn (metro tussen Hoogvliet en Capelle, sneltramtrajecten naar Alexanderpolder, Ommoord en Zevenkamp, vervolgens weer metro naar Nesselande).

Luchtbanden

Een specifiek Franse ontwikkeling is de metro op luchtbanden, vanaf de jaren vijftig geïntroduceerd op enkele drukke lijnen in Parijs en sindsdien in meer steden aangelegd (Lyon en Marseille en buiten Europa onder meer Montréal en Mexico City). Voordelen zijn een hogere aanzetsnelheid en remvertraging dan bij metro's op stalen wielen (waardoor een hogere frequentie mogelijk wordt) en veel comfort voor de reizigers. Daar staan als nadelen hoge kosten voor aanleg en onderhoud en een hoge warmteontwikkeling (waardoor extra ventilatiecapaciteit in de tunnels nodig kan zijn) tegenover, en bijkomend de geur van verbrand rubber in de tunnels. Bij lijnen in de buitenlucht kan men bovendien in de winter last hebben van sneeuw en ijzel. Overigens hebben deze metro's ook stalen [rails|Rail en wielen voor de geleiding van de retourstroom alsmede ter ondervanging van lekke banden en het door wissels leiden van de metrotreinen.

Een hiervan afgeleide ontwikkeling is de eveneens Franse VAL (Vehicule Automatique Lager), een metro zonder Bestuurder op luchtbanden met Materieel dat lichter en kleiner is dan een reguliere metro. Dergelijke metro's zijn aan te treffen in steden en [agglomeraties|Stedelijke netwerken waarvoor een zware metro teveel van het goede is: Lille, Rennes, Toulouse en Turijn.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 09, 2008 by pfeil@gvb.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]