Definitie


Metro





De Metro is een vorm van openbaar railvervoer in grote steden of agglomeraties die geheel op eigen baan rijdt, veelal in tunnels of op viaducten. Een metro is door deze dure manier van aanleg alleen geschikt voor drukke verbindingen met zwaar vervoer. Reissnelheid en halteafstanden liggen gewoonlijk tussen die van (snel)Tram of light rail (ook wel: Tramtrein) enerzijds en [trein|Trein (object) anderzijds.

Het begrip metro is afgeleid van het Franse chemin de fer metropolitain oftewel stadsspoorweg. Het Nederlandse equivalent ondergrondse wordt weinig gebruikt.

De Stroomvoorziening gebeurt meestal door middel van een derde rail (750V gelijkspanning), met in het geval van Amsterdam en Rotterdam omschakeling op Bovenleiding op de sneltramtrajecten. Hoewel bovenleiding vanwege het vaak nauwe profiel van metrotunnels niet populair is, hebben enkele steden toch voor deze vorm van stroomvoorziening gekozen (Barcelona, Madrid, Milaan, Rome)

Geschiedenis

De eerste metro ter wereld werd in 1863 in Londen geopend, aanvankelijk als stoomtrein en vanaf 1890 ook elektrisch. De eerste steden op het continent met een metro waren Boedapest (1896), Parijs (1900) en Berlijn (1902). Grote metronetten zijn in Europa tegenwoordig ook te vinden in Barcelona, Madrid, Moskou, München en Stockholm, terwijl veel steden netten van beperktere omvang hebben.

In Nederland hebben Amsterdam en Rotterdam metro's. Beide steden hebben zowel echte metrolijnen (100% kruisingvrij) als lijnen die gedeeltelijk als metro zijn uitgevoerd en deels als sneltramlijn (kruisingen met het wegverkeer). In Amsterdam gaat het om lijn 51 (metro tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid, sneltram tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk), in Rotterdam om de Calandlijn (metro tussen Hoogvliet en Capelle, sneltramtrajecten naar Alexanderpolder, Ommoord en Zevenkamp, vervolgens weer metro naar Nesselande).

Luchtbanden

Een specifiek Franse ontwikkeling is de metro op luchtbanden, vanaf de jaren vijftig geïntroduceerd op enkele drukke lijnen in Parijs en sindsdien in meer steden aangelegd (Lyon en Marseille en buiten Europa onder meer Montréal en Mexico City). Voordelen zijn een hogere aanzetsnelheid en remvertraging dan bij metro's op stalen wielen (waardoor een hogere frequentie mogelijk wordt) en veel comfort voor de reizigers. Daar staan als nadelen hoge kosten voor aanleg en onderhoud en een hoge warmteontwikkeling (waardoor extra ventilatiecapaciteit in de tunnels nodig kan zijn) tegenover, en bijkomend de geur van verbrand rubber in de tunnels. Bij lijnen in de buitenlucht kan men bovendien in de winter last hebben van sneeuw en ijzel. Overigens hebben deze metro's ook stalen [rails|Rail en wielen voor de geleiding van de retourstroom alsmede ter ondervanging van lekke banden en het door wissels leiden van de metrotreinen.

Een hiervan afgeleide ontwikkeling is de eveneens Franse VAL (Vehicule Automatique Lager), een metro zonder Bestuurder op luchtbanden met Materieel dat lichter en kleiner is dan een reguliere metro. Dergelijke metro's zijn aan te treffen in steden en [agglomeraties|Stedelijke netwerken waarvoor een zware metro teveel van het goede is: Lille, Rennes, Toulouse en Turijn.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 09, 2008 by pfeil@gvb.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Beheersregime chroom-6 opgesteld
Nieuwsbericht
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Gemeente Hoorn en ondernemers tekenen open convenant voor sterke regio
Nieuwsbericht
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
80 miljoen euro extra voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Extra bevoegdheden weginspecteurs: handhaven op vluchtstrook rijden en hoogteoverschrijding bij tunnels
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen opent verbrede A6 Almere een jaar eerder dan gepland
Nieuwsbericht
Fors hogere kosten klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Groen licht voor tests met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Nog nooit zoveel vacatures in de bouwketen
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]