Lijst van Spoorlijnen met (bij)namen

Voor formele namen (waaronder geocodes, spoornamen, afkortingen en toponiemen van o.a. stations) binnen de spoorbranche is er BID00011 (zie Lijst van afkortingen en verkortingen). Zie ook Geocode voor meer uitleg.

Hieronder een lijst met (bij)namen van bepaalde lijnen. De bron/beheerder, status en compleetheid is onbekend. Vaak worden namen bedacht in een project die een lijn aanlegt, of sterk wijzigt, en soms zijn het namen die in de volksmond veel worden gebezigd (al dan niet geheel precies). De exacte scope vergt bijna altijd meer toelichting: het spoor is vaak vervlochten via knooppunten, en projecten focussen zich vaak op een bepaalde functionaliteit op een corridor, zonder zich in de naamgeving over de ‘knooppunten’ te bekommeren.

    Arnhemse lijn: Utrecht – Arnhem

    Baronnenlijn: In 1972 gesloopte lijn tussen Apeldoorn en Zwolle/Kampen.

    Betuwelijn: Vork – Kesteren – Geldermalsen – Dordrecht, let op!, geen verwarring met de nieuwe goederenspoorlijn Betuweroute.

    Betuweroute

    Brabantroute: (Dordrecht -) Breda – Tilburg – Eindhoven – Venlo. De benaming Brabantroute wordt specifiek gebruikt voor het goederenvervoer, als tegenstelling van de Betuweroute.

    Dokkumer Lokaaltje: Bijnaam van de voormalige spoorlijn Leeuwarden – Stiens – Dokkum.

    Flevolijn: Amsterdam – Almere – Lelystad

    Gooilijn: Amsterdam – Hilversum – Amersfoort. Lang geleden ook wel bekend als de Oosterspoorweg.

    Halve zolenlijn: Lage Zwaluwe – Waalwijk – Den Bosch. De naam verwijst naar de schoenfabricage in de Langstraat en de magere opbrengsten van de lijn.

    Hanzelijn: Lelystad – Kampen – Zwolle. Verlenging van de Flevolijn, momenteel in aanleg; opening is voorzien eind 2012.

    Hoekse Lijn: Rotterdam – Hoek van Holland. Gaat waarschijnlijk in 2010 over naar de Stadsregio Rotterdam en wordt mogelijk onderdeel van het metronet.

    Hofpleinlijn: Rotterdam Hofplein – Den Haag (- Scheveningen). Genoemd naar het vertrekpunt in Rotterdam aan het Hofplein. Tegenwoordig onderdeel van RandstadRail.

    Hogelandspoor: Sauwerd – Roodeschool

    HSL-Zuid

    Kippenlijn: Ede-Wageningen – Barneveld (- Amersfoort). De streek is bekend vanwege de eierenproductie.

    Maaslijn: Nijmegen – Venlo – Roermond, genoemd vanwege de route die de rivier Maas volgt.

    Marnelijn: Tussen 1922 en 1942 was dit de spoorlijn tussen Winsum en Zoutkamp.

    Merwede-Lingelijn: Huidige benaming voor het westelijke gedeelte van de Betuwelijn, gedeelte Geldermalsen – Dordrecht. Zo genoemd vanwege uitgifte concessie door de Prov. Zuid Holland aan Arriva.

    Miljoenenlijn: Kerkrade – Landgraaf (vroeger Schaesberg geheten), ten onrechte toebedeeld aan Schin op Geul – Simpelveld – Kerkrade. Dankt zijn naam aan de (in de jaren dertig) ongehoord hoge aanlegkosten van een miljoen gulden per kilometer.

    Oude lijn: Amsterdam – Haarlem – Den Haag – Rotterdam. De voor de hand liggende naam voor de oudste spoorlijn van Nederland.

    Pon-lijntje: Amersfoort – Leusden. De spooraansluiting van VW-importeur Pon, een klein restant van de internationale verbinding Amsterdam – Amersfoort – Rhenen – Kesteren – Nijmegen – Duitsland.

    Schiphollijn: Amsterdam – Schiphol – Leiden. In feite te beschouwen als de ‘nieuwe’ lijn.

    Schrootlijn: Weinig verheffende bijnaam uit de jaren tachtig voor de IJssellijn, toen NS op deze lijn bij voorkeur het alleroudste materieel inzette.

    Stichtse lijn: Utrecht – Den Dolder – Baarn

    Utrechtse lijn: Utrecht – Amsterdam

    Valleilijn: Ede-Wageningen – Barneveld (- Amersfoort). Door de provincie Gelderland bedachte ‘merknaam’ voor de Kippenlijn. Het eerdere probeersel Parelhoenlijn is snel in de vergetelheid geraakt.

    Veenendaallijn: Vroegere verbinding tussen Amersfoort en Kesteren. Vandaag is alleen nog de PON-lijn hiervan over, en de spoorlijn tussen De Haar en Rhenen.

    Veluwelijn: Amersfoort – Zwolle

    Woldjerspoorlijn: Zuidbroek – Noordbroek – Delfzijl. Een van de (ooit) drie spoorlijnen naar Delfzijl, gesloten en afgebroken in de jaren dertig en veertig.

    IJssellijn: Zwolle – Arnhem – Nijmegen (- Roosendaal), ook wel ‘IJssel-Brabantroute’ genoemd.

    IJzeren Rijn: Grens Neerpelt (België) richting Budel – Budel – Weert – Roermond – grens richting Dalheim.

    Zaanlijn: Amsterdam – Zaandam (- Alkmaar)

    Zoetermeerlijn: Den Haag – Zoetermeer. De ‘stadsspoorweg’ uit de jaren zeventig, tegenwoordig onderdeel van RandstadRail.

    Zuiderzeelijn: De geplande en omstreden ‘directe’ spoorverbinding tussen Lelystad en Groningen.

Verder enkele klinkende namen van projecten die al dan niet zijn uitgevoerd, maar in de volksmond niet zo wortel hebben gevat als bovenstaande namen:

    Noord-oostelijke Verbinding (NOV) en het project dat er op volgde: NaNOV

    Verbinding Roosendaal-Antwerpen(Vera)

    Vleuten-Geldermalsen(Vleugel)

    Traject Oost

    HSL-Oost

Er zijn uiteraard nog meer projecten met een omvang die minstens zo groot zijn, maar geen klinkende naam meekregen. Zie daarvoor de lijst Grote projecten.

Lijst van Spoorlijnen met (bij)namen | Infrasite

Lijst van Spoorlijnen met (bij)namen

Voor formele namen (waaronder geocodes, spoornamen, afkortingen en toponiemen van o.a. stations) binnen de spoorbranche is er BID00011 (zie Lijst van afkortingen en verkortingen). Zie ook Geocode voor meer uitleg.

Hieronder een lijst met (bij)namen van bepaalde lijnen. De bron/beheerder, status en compleetheid is onbekend. Vaak worden namen bedacht in een project die een lijn aanlegt, of sterk wijzigt, en soms zijn het namen die in de volksmond veel worden gebezigd (al dan niet geheel precies). De exacte scope vergt bijna altijd meer toelichting: het spoor is vaak vervlochten via knooppunten, en projecten focussen zich vaak op een bepaalde functionaliteit op een corridor, zonder zich in de naamgeving over de ‘knooppunten’ te bekommeren.

    Arnhemse lijn: Utrecht – Arnhem

    Baronnenlijn: In 1972 gesloopte lijn tussen Apeldoorn en Zwolle/Kampen.

    Betuwelijn: Vork – Kesteren – Geldermalsen – Dordrecht, let op!, geen verwarring met de nieuwe goederenspoorlijn Betuweroute.

    Betuweroute

    Brabantroute: (Dordrecht -) Breda – Tilburg – Eindhoven – Venlo. De benaming Brabantroute wordt specifiek gebruikt voor het goederenvervoer, als tegenstelling van de Betuweroute.

    Dokkumer Lokaaltje: Bijnaam van de voormalige spoorlijn Leeuwarden – Stiens – Dokkum.

    Flevolijn: Amsterdam – Almere – Lelystad

    Gooilijn: Amsterdam – Hilversum – Amersfoort. Lang geleden ook wel bekend als de Oosterspoorweg.

    Halve zolenlijn: Lage Zwaluwe – Waalwijk – Den Bosch. De naam verwijst naar de schoenfabricage in de Langstraat en de magere opbrengsten van de lijn.

    Hanzelijn: Lelystad – Kampen – Zwolle. Verlenging van de Flevolijn, momenteel in aanleg; opening is voorzien eind 2012.

    Hoekse Lijn: Rotterdam – Hoek van Holland. Gaat waarschijnlijk in 2010 over naar de Stadsregio Rotterdam en wordt mogelijk onderdeel van het metronet.

    Hofpleinlijn: Rotterdam Hofplein – Den Haag (- Scheveningen). Genoemd naar het vertrekpunt in Rotterdam aan het Hofplein. Tegenwoordig onderdeel van RandstadRail.

    Hogelandspoor: Sauwerd – Roodeschool

    HSL-Zuid

    Kippenlijn: Ede-Wageningen – Barneveld (- Amersfoort). De streek is bekend vanwege de eierenproductie.

    Maaslijn: Nijmegen – Venlo – Roermond, genoemd vanwege de route die de rivier Maas volgt.

    Marnelijn: Tussen 1922 en 1942 was dit de spoorlijn tussen Winsum en Zoutkamp.

    Merwede-Lingelijn: Huidige benaming voor het westelijke gedeelte van de Betuwelijn, gedeelte Geldermalsen – Dordrecht. Zo genoemd vanwege uitgifte concessie door de Prov. Zuid Holland aan Arriva.

    Miljoenenlijn: Kerkrade – Landgraaf (vroeger Schaesberg geheten), ten onrechte toebedeeld aan Schin op Geul – Simpelveld – Kerkrade. Dankt zijn naam aan de (in de jaren dertig) ongehoord hoge aanlegkosten van een miljoen gulden per kilometer.

    Oude lijn: Amsterdam – Haarlem – Den Haag – Rotterdam. De voor de hand liggende naam voor de oudste spoorlijn van Nederland.

    Pon-lijntje: Amersfoort – Leusden. De spooraansluiting van VW-importeur Pon, een klein restant van de internationale verbinding Amsterdam – Amersfoort – Rhenen – Kesteren – Nijmegen – Duitsland.

    Schiphollijn: Amsterdam – Schiphol – Leiden. In feite te beschouwen als de ‘nieuwe’ lijn.

    Schrootlijn: Weinig verheffende bijnaam uit de jaren tachtig voor de IJssellijn, toen NS op deze lijn bij voorkeur het alleroudste materieel inzette.

    Stichtse lijn: Utrecht – Den Dolder – Baarn

    Utrechtse lijn: Utrecht – Amsterdam

    Valleilijn: Ede-Wageningen – Barneveld (- Amersfoort). Door de provincie Gelderland bedachte ‘merknaam’ voor de Kippenlijn. Het eerdere probeersel Parelhoenlijn is snel in de vergetelheid geraakt.

    Veenendaallijn: Vroegere verbinding tussen Amersfoort en Kesteren. Vandaag is alleen nog de PON-lijn hiervan over, en de spoorlijn tussen De Haar en Rhenen.

    Veluwelijn: Amersfoort – Zwolle

    Woldjerspoorlijn: Zuidbroek – Noordbroek – Delfzijl. Een van de (ooit) drie spoorlijnen naar Delfzijl, gesloten en afgebroken in de jaren dertig en veertig.

    IJssellijn: Zwolle – Arnhem – Nijmegen (- Roosendaal), ook wel ‘IJssel-Brabantroute’ genoemd.

    IJzeren Rijn: Grens Neerpelt (België) richting Budel – Budel – Weert – Roermond – grens richting Dalheim.

    Zaanlijn: Amsterdam – Zaandam (- Alkmaar)

    Zoetermeerlijn: Den Haag – Zoetermeer. De ‘stadsspoorweg’ uit de jaren zeventig, tegenwoordig onderdeel van RandstadRail.

    Zuiderzeelijn: De geplande en omstreden ‘directe’ spoorverbinding tussen Lelystad en Groningen.

Verder enkele klinkende namen van projecten die al dan niet zijn uitgevoerd, maar in de volksmond niet zo wortel hebben gevat als bovenstaande namen:

    Noord-oostelijke Verbinding (NOV) en het project dat er op volgde: NaNOV

    Verbinding Roosendaal-Antwerpen(Vera)

    Vleuten-Geldermalsen(Vleugel)

    Traject Oost

    HSL-Oost

Er zijn uiteraard nog meer projecten met een omvang die minstens zo groot zijn, maar geen klinkende naam meekregen. Zie daarvoor de lijst Grote projecten.