Definitie


Lijmlas





In de uiteinden van 2 spoorstaven worden 4 gaten in de ziel geboord, 2 per spoorstaaf en op een zorgvuldig bepaalde plaats.

In de gaten worden plastic hulzen geschoven, waar weer 4 bouten doorheen gaan. Tegen de ziel van de rails komen aan weerszijden 2 zogenaamde lasplaten, die worden vastgezet door middel van de bouten.
  • Definitie: Es-las staat voor Elektrische Scheiding.
Details Es-las

Naast het dragen en geleiden van voertuigen over het spoor hebben spoorstaven ook de functie van sein- en retourstroomgeleiding. Het spoor is verdeeld in baanvakken die in verbinding staan met seinen. Deze baanvakken noemen we ook wel secties. Om het spoor in secties te kunnen verdelen wordt gebruik gemaakt van Elektrische Scheidingslassen (ES-lassen).

ES lassen kunnen zowel in de baan als geprefabriceerd als passtuk in de werkplaats worden gemaakt. Wij kunnen u voorgeïsoleerde Elektrische Scheidingslassen leveren in diverse soorten, afmetingen en railprofielen. De twee bekendste zijn:

ETS lijmlas


Opbouw ETS-BN-2 lijmlas (pakket) conform Prorail vrijgave "BEA00600".



Prefab ES-las conform Prorail vrijgave "BEA00600" en/of BEA00117.

MT-las

De MT-las waar reeds meer dan 1.000.000 stuks van in het spoor liggen is de elektrische scheidingslas voor de Deutche Bahn AG. Deze dankt haar naam aan de heer Mönch (DB AG) en de fabrikant Elektro-Thermit GmbH. De las heeft een voorgeïsoleerde gebakken lasplaat welke met Isomor (twee componenten snelharder) wordt verlijmd. Doordat de las een stalen buitenschil heeft is het mogelijk de las te demonteren, schoon te slijpen en te hergebruiken.



MT-Ri59-60



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 23, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]