Lijmlas

In de uiteinden van 2 spoorstaven worden 4 gaten in de ziel geboord, 2 per spoorstaaf en op een zorgvuldig bepaalde plaats.

In de gaten worden plastic hulzen geschoven, waar weer 4 bouten doorheen gaan. Tegen de ziel van de rails komen aan weerszijden 2 zogenaamde lasplaten, die worden vastgezet door middel van de bouten.

  • Definitie: Es-las staat voor Elektrische Scheiding.

Details Es-las

Naast het dragen en geleiden van voertuigen over het spoor hebben spoorstaven ook de functie van sein- en retourstroomgeleiding. Het spoor is verdeeld in baanvakken die in verbinding staan met seinen. Deze baanvakken noemen we ook wel secties. Om het spoor in secties te kunnen verdelen wordt gebruik gemaakt van Elektrische Scheidingslassen (ES-lassen).

ES lassen kunnen zowel in de baan als geprefabriceerd als passtuk in de werkplaats worden gemaakt. Wij kunnen u voorgeïsoleerde Elektrische Scheidingslassen leveren in diverse soorten, afmetingen en railprofielen. De twee bekendste zijn:

ETS lijmlas

Opbouw ETS-BN-2 lijmlas (pakket) conform Prorail vrijgave "BEA00600".

Prefab ES-las conform Prorail vrijgave "BEA00600" en/of BEA00117.

MT-las

De MT-las waar reeds meer dan 1.000.000 stuks van in het spoor liggen is de elektrische scheidingslas voor de Deutche Bahn AG. Deze dankt haar naam aan de heer Mönch (DB AG) en de fabrikant Elektro-Thermit GmbH. De las heeft een voorgeïsoleerde gebakken lasplaat welke met Isomor (twee componenten snelharder) wordt verlijmd. Doordat de las een stalen buitenschil heeft is het mogelijk de las te demonteren, schoon te slijpen en te hergebruiken.

MT-Ri59-60

Lijmlas | Infrasite

Lijmlas

In de uiteinden van 2 spoorstaven worden 4 gaten in de ziel geboord, 2 per spoorstaaf en op een zorgvuldig bepaalde plaats.

In de gaten worden plastic hulzen geschoven, waar weer 4 bouten doorheen gaan. Tegen de ziel van de rails komen aan weerszijden 2 zogenaamde lasplaten, die worden vastgezet door middel van de bouten.

  • Definitie: Es-las staat voor Elektrische Scheiding.

Details Es-las

Naast het dragen en geleiden van voertuigen over het spoor hebben spoorstaven ook de functie van sein- en retourstroomgeleiding. Het spoor is verdeeld in baanvakken die in verbinding staan met seinen. Deze baanvakken noemen we ook wel secties. Om het spoor in secties te kunnen verdelen wordt gebruik gemaakt van Elektrische Scheidingslassen (ES-lassen).

ES lassen kunnen zowel in de baan als geprefabriceerd als passtuk in de werkplaats worden gemaakt. Wij kunnen u voorgeïsoleerde Elektrische Scheidingslassen leveren in diverse soorten, afmetingen en railprofielen. De twee bekendste zijn:

ETS lijmlas

Opbouw ETS-BN-2 lijmlas (pakket) conform Prorail vrijgave "BEA00600".

Prefab ES-las conform Prorail vrijgave "BEA00600" en/of BEA00117.

MT-las

De MT-las waar reeds meer dan 1.000.000 stuks van in het spoor liggen is de elektrische scheidingslas voor de Deutche Bahn AG. Deze dankt haar naam aan de heer Mönch (DB AG) en de fabrikant Elektro-Thermit GmbH. De las heeft een voorgeïsoleerde gebakken lasplaat welke met Isomor (twee componenten snelharder) wordt verlijmd. Doordat de las een stalen buitenschil heeft is het mogelijk de las te demonteren, schoon te slijpen en te hergebruiken.

MT-Ri59-60