Definitie


Liggingsonderhoud





Om gewenst horizontale en verticale alignement van de spoorstaven te houden, dient liggingsonderhoud uitgevoerd te worden.

Liggingsonderhoud is voor de meeste sporen in Nederland nodig. De frequentie is afhankelijk van onder meer bodemgesteldheid, gebruik (de belasting) van spoor en gesteldheid en fysische eigenschappen van de onderbouw.

In gebieden met zachte bodems (bijvoorbeeld venige gebeiden zoals Zuid Holland en Friesland) zakt spoor sneller en moet aanmerkelijk meer liggingsonderhoud plaatsvinden dan bijvoorbeeld in het oosten van Nederland of Limburg.

Meten

Gevolgen van zettingen worden o.a. inzichtelijk door zettingen te monitoren, door signalen van gebruikers en inspecties van aannemers. Door goed aan te leggen in de projectfase kan veel zettingen worden voorkomen, dit is gestuurd door de kosten. Schouwen (visuele inspectie, lopend lang het spoor) en meten met een meettrein (twee maal per jaar) geven een goed beeld van zettingen. Na ingebruikname van een nieuw trace wordt vaker gemeten; in 2007 wordt bijvoorbeeld de Betuweroute na indienstname (van juni tot december 2007) drie keer gemeten. De meettrein meet horizontale verplaatsingen ([schifting|Schiften) en verticale verplaatsing (zetting).

Funderen

Sommige spoorlijnen vergen heel veel onderhoud, zoals het stuk tussen Zwijndrecht en Barendrecht. Oplossingen zouden kunnen zijn onderheien, injecteren of bijv zettingsvrije platen aan te leggen, hier is wel eens een onderzoekje naar gedaan. Kosten daarvan wegen, op genoemd traject, niet op tegen frequenter liggingsonderhoud.

Voor HSL-Zuid is wel van zettingsvrije platen gebruik gemaakt. Dat was met name nodig om hoge snelheden mogelijk te maken en om bodemresonantie te vermijden. De trein zou theoretisch op de golven kunnen gaan 'dansen' die voor hem uitgaan.

Voor de Betuweroute is voor een â??traditioneelâ?? ballastbed gekozen en gefundeerd â??op staalâ??. De bovenleidingspalen en geluidschermen van de Betuweroute zijn wél onderheid. Ze zijn â??op kleefâ?? gefundeerd en er zal (in zeer beperkte mate) een zettingsverschil op kunnen treden tussen aarden baan, bovenleidingspalen en geluidschermen.

Onderhoud

De Betuwoute gaat van zee tot Zevenaar en ligt op verschillende bodemsoorten. In de projectfase zijn op zettingsgevoelige plekken overhoogten aangebracht zodat het spoor bij indienstelling vlak zou liggen. In de praktijk traden er andere zettingen op is extra liggingsonderhoud uitgevoerd en zijn andere maatregelen genomen zoals Kettinghorren. Het voordeel was wel, dat tijdens de eerste exploitatieperiode minder onderhoud hoefde plaats te vinden en er dus minder overlast voor de vervoerders is. In de exploitatiefase komen de eerste drie tot vijf jaar naar verwachting de grootste zettingen voor en is het meeste liggingsonderhoud nodig.

In 2007 worden voor de Betuweroute met name de eerste kleine zettingen rondom de zogenaamde vaste punten â??bijgehaaldâ??. Vaste punten zijn onderbrekingen in de elasticiteit van de fundering, zoals bijvoorbeeld veroorzaakt door (onderheide) platen, onderheide duikers en door viaducten die onder het spoor door gaan.

Liggingsonderhoud vindt onder meer plaats met een wisselstopmachine (Unimat) en doorgaand-spoorstopmachine (mainliner). Bij beduidende overhoogten, die niet verdwijnen, kan een Kettinghor worden ingezet (zoals bij de Betuweroute in de aanlegfase het geval was). In de 2e helft van 2007 zal in totaal circa 15 keer liggingsonderhoud plaatsvinden op verschillende plekken, zo is nu de inschatting.

In theorie kan een doorgaand-spoorstopmachine 1.200 tot 1.300 meter per uur verwerken en kost een wisseloverloop circa twee uur. Aangezien alleen slechte stukken op de Betuweroute bijgewerkt worden (die meestal korter zijn dan 1.200 meter) ligt de gemiddelde snelheid lager. Waar te weinig ballast ligt, meestal tijdens een schouw opgemerkt, dient nieuwe ballast gelost, gestopt en met een ballast afwerk machine (BAM) afgewerkt te worden.

Liggingsonderhoud bij Prorail wordt uitgevoerd door een aannemer, aangestuurd door een tracéteam.

Een andere maatregel om zettingen te verminderen en slijtage aan spoorstaven te voorkomen is de spoorbaan de Slijpen waardoor de treinenloop gelijkmatiger is en er minder effecten op de ligging ontstaan tgv dynamische belasting.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Directeur-Generaal Rijkswaterstaat Michèle Blom opent InfraTech2019
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Waddenacademie starten onderzoek plasticverontreiniging
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
Veilig 2018 ontluisterd door Bow Jubail morsing en watertaxi ongeval
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Eindhoven Airport & BAM: akkoord financiële afwikkeling parkeergarage
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht
Deel N33 minimaal eerste drie weekenden januari 2019 afgesloten
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Norm over verkeers- en bewegwijzeringsborden ter commentaar gepubliceerd
Nieuwsbericht
Kansrijke ideeën gezocht voor toekomst Noordersluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Minister: Aanpassingen nodig voor terugkeer Stint op de weg
Nieuwsbericht








[Banners]