Definitie


Lichtgeleiderseinen





In 1990 is een technisch nieuw type lichtsein ingevoerd: het lichtgeleidersein. Omdat de lampen van deze seinen naast het spoor, of onderin de paal in een gesloten kast zitten, is deze techniek zeer geschikt voor seinen geplaatst aan/op seinbruggen of seinportalen. Toepassing bij losstaande seinen en cijfer- en letterbakken (L/H seinen) komt overigens ook voor. De lichtgeleider is een grote bundel lichtgeleidervezels, die voor de gloeilamp gemonteerd is en via slangen naar het sein gaan. De uiteinden van de vezels zijn zodanig in een matrixbord geplaatst dat een rond gekleurd lichtvlak of een wit lichtcijfer en/of -letter wordt gevormd. Het grote voordeel van deze constructie is dat voor het verwisselen van de lampen van seinen aan/op seinbruggen of seinportalen de treindienst niet meer gehinderd wordt.

Omdat zonlicht geen invloed heeft op de zichtbaarheid behoeven de lichtgeleiderseinen geen zonnekappen. Er is echter besloten om alle lichtgeleiderseinen toch met zonnekappen uit te rusten, omdat in de praktijk gebleken is dat zonder deze kappen de seinen, omdat zij geen warmte ontwikkelen dicht kunnen sneeuwen. Hierdoor kunnen er voor het treinverkeer zeer gevaarlijk situaties ontstaan. De naam is daarom veranderd van zonnekap in sneeuwkap.



Lampenkasten bij een lichtgeleidersein

(foto: www.nicospilt.com)

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 03, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]