Definitie


Lichtgeleiderseinen





In 1990 is een technisch nieuw type lichtsein ingevoerd: het lichtgeleidersein. Omdat de lampen van deze seinen naast het spoor, of onderin de paal in een gesloten kast zitten, is deze techniek zeer geschikt voor seinen geplaatst aan/op seinbruggen of seinportalen. Toepassing bij losstaande seinen en cijfer- en letterbakken (L/H seinen) komt overigens ook voor. De lichtgeleider is een grote bundel lichtgeleidervezels, die voor de gloeilamp gemonteerd is en via slangen naar het sein gaan. De uiteinden van de vezels zijn zodanig in een matrixbord geplaatst dat een rond gekleurd lichtvlak of een wit lichtcijfer en/of -letter wordt gevormd. Het grote voordeel van deze constructie is dat voor het verwisselen van de lampen van seinen aan/op seinbruggen of seinportalen de treindienst niet meer gehinderd wordt.

Omdat zonlicht geen invloed heeft op de zichtbaarheid behoeven de lichtgeleiderseinen geen zonnekappen. Er is echter besloten om alle lichtgeleiderseinen toch met zonnekappen uit te rusten, omdat in de praktijk gebleken is dat zonder deze kappen de seinen, omdat zij geen warmte ontwikkelen dicht kunnen sneeuwen. Hierdoor kunnen er voor het treinverkeer zeer gevaarlijk situaties ontstaan. De naam is daarom veranderd van zonnekap in sneeuwkap.



Lampenkasten bij een lichtgeleidersein

(foto: www.nicospilt.com)

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 03, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste recyclebaar en biologisch geluidsscherm staat in Beverwijk
Nieuwsbericht
Regio kiest voor toekomstbestendige aanpak N279 Veghel - Asten
Nieuwsbericht
Heijmans rondt verkoop Duitse dochter Oevermann af
Nieuwsbericht
Herstel stuw Grave ligt op schema
Nieuwsbericht
Slimme oplossingen nodig voor leefbaar en bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36
Nieuwsbericht
Poortjes Utrecht CS dicht, eerst nog voor 3 dagen
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Twee nieuwe commissarissen bij Arcadis Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verzamelt data in en rond windparken Borssele
Nieuwsbericht
Kabinet versimpelt efficiënt gebruik ruimte
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
ILT weert goederenvervoer HSL Logistik van het spoor
Nieuwsbericht
Ondanks optimisme ook zorg om vitaliteit binnensteden
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid februari 2017
Nieuwsbericht
Veel hout bij groen bouwen N18
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
A9 niet langer door Badhoevedorp: minister opent nieuwe weg
Nieuwsbericht
Meer zand voor Heemskerk: start kustonderhoud
Nieuwsbericht
Publiekscentrum SHIP zeesluis IJmuiden open voor publiek
Nieuwsbericht








[Banners]