Definitie


Lichtgeleiderseinen





In 1990 is een technisch nieuw type lichtsein ingevoerd: het lichtgeleidersein. Omdat de lampen van deze seinen naast het spoor, of onderin de paal in een gesloten kast zitten, is deze techniek zeer geschikt voor seinen geplaatst aan/op seinbruggen of seinportalen. Toepassing bij losstaande seinen en cijfer- en letterbakken (L/H seinen) komt overigens ook voor. De lichtgeleider is een grote bundel lichtgeleidervezels, die voor de gloeilamp gemonteerd is en via slangen naar het sein gaan. De uiteinden van de vezels zijn zodanig in een matrixbord geplaatst dat een rond gekleurd lichtvlak of een wit lichtcijfer en/of -letter wordt gevormd. Het grote voordeel van deze constructie is dat voor het verwisselen van de lampen van seinen aan/op seinbruggen of seinportalen de treindienst niet meer gehinderd wordt.

Omdat zonlicht geen invloed heeft op de zichtbaarheid behoeven de lichtgeleiderseinen geen zonnekappen. Er is echter besloten om alle lichtgeleiderseinen toch met zonnekappen uit te rusten, omdat in de praktijk gebleken is dat zonder deze kappen de seinen, omdat zij geen warmte ontwikkelen dicht kunnen sneeuwen. Hierdoor kunnen er voor het treinverkeer zeer gevaarlijk situaties ontstaan. De naam is daarom veranderd van zonnekap in sneeuwkap.



Lampenkasten bij een lichtgeleidersein

(foto: www.nicospilt.com)

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 03, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]