LH-regime

Het LH-regime geeft door middel van Lichtsein informatie voor een goede dienstuitvoering aan de machinist van een goederentrein.

Functie L/H-regime

  • Het L/H-regime dient om te voorkomen dat een zware goederentrein op een helling tot stilstand komt en niet meer op eigen kracht kan wegkomen.

Seinbeelden L/H-regime

Het L/H-regime wordt toegepast in de seingeving. De seinen kunnen geplaatst zijn bij steile hellingen bij bruggen en tunnels.

Er zijn twee verschillende seinbeelden:

  • 1. witte L (gaat altijd vooraf aan een witte H) Betekenis: de snelheid zo begrenzen dat kan worden gestopt voor het verlichte H-sein.
  • 2. witte H Betekenis: stop voor het sein.

Zware goederentrein

De spoorwegonderneming en, op basis van zijn vakmanschap, de machinist, bepalen wanneer een trein een zware goederentrein is.

Geschiedenis

Op het spoorwegnet bevinden zich verschillende hellingen die door een zware goederentrein uit stilstand niet, maar door een rijdende trein nog wel zonder moeilijkheden kunnen worden overwonnen. In de klassieke beveiliging werd daarom dan ook zoveel mogelijk vermeden een sein dicht voor of op een dergelijke helling te plaatsen. Bij de invoering van het lichtseinstelsel in de jaren zestig en de daarmee gepaard gaande verkleining van de blokken, die een vergroting van de capaciteit van een baanvak betekende, werd het onvermijdelijk dat er een sein voor of op een helling kwam te staan. Dat dit het maximale treingewicht voor een goederentrein zou verminderen was niet aanvaardbaar. Als nu de machinist van een zware trein niet zou stoppen op de helling, maar al eerder, op een punt waar nog voldoende ruimte overblijft om de helling met voldoende aanloop te kunnen nemen zonder beperkingen in het treingewicht, zou dit veel voordelen met zich meenemen. Hierdoor ontstond het systeem van L- en H-seinen.

Daar het begrip zwaar voor een trein afhankelijk is van verschillende factoren, zoals steilte en lengte van de helling en het vermogen van de locomotief, werd er een voorschrift uitgegeven waarin voor een helling per locserie werd aangegeven wanneer een trein zo zwaar moet worden geacht dat de machinist de L- en H-seinen moet opvolgen.

De L- en H-seinen werden officieel ingevoerd met Dienstorder nr. 1711 d.d. 1 juli 1964. Bij de hellingen op het baanvak Utrecht – s-Hertogenbosch werden de seinen op 15 juli 1964 voor het eerst in dienst gesteld.

Bron

  • C 7201/A Tijdtafel van de Dienstregeling: Overzicht L-H seinen.
LH-regime | Infrasite

LH-regime

Het LH-regime geeft door middel van Lichtsein informatie voor een goede dienstuitvoering aan de machinist van een goederentrein.

Functie L/H-regime

  • Het L/H-regime dient om te voorkomen dat een zware goederentrein op een helling tot stilstand komt en niet meer op eigen kracht kan wegkomen.

Seinbeelden L/H-regime

Het L/H-regime wordt toegepast in de seingeving. De seinen kunnen geplaatst zijn bij steile hellingen bij bruggen en tunnels.

Er zijn twee verschillende seinbeelden:

  • 1. witte L (gaat altijd vooraf aan een witte H) Betekenis: de snelheid zo begrenzen dat kan worden gestopt voor het verlichte H-sein.
  • 2. witte H Betekenis: stop voor het sein.

Zware goederentrein

De spoorwegonderneming en, op basis van zijn vakmanschap, de machinist, bepalen wanneer een trein een zware goederentrein is.

Geschiedenis

Op het spoorwegnet bevinden zich verschillende hellingen die door een zware goederentrein uit stilstand niet, maar door een rijdende trein nog wel zonder moeilijkheden kunnen worden overwonnen. In de klassieke beveiliging werd daarom dan ook zoveel mogelijk vermeden een sein dicht voor of op een dergelijke helling te plaatsen. Bij de invoering van het lichtseinstelsel in de jaren zestig en de daarmee gepaard gaande verkleining van de blokken, die een vergroting van de capaciteit van een baanvak betekende, werd het onvermijdelijk dat er een sein voor of op een helling kwam te staan. Dat dit het maximale treingewicht voor een goederentrein zou verminderen was niet aanvaardbaar. Als nu de machinist van een zware trein niet zou stoppen op de helling, maar al eerder, op een punt waar nog voldoende ruimte overblijft om de helling met voldoende aanloop te kunnen nemen zonder beperkingen in het treingewicht, zou dit veel voordelen met zich meenemen. Hierdoor ontstond het systeem van L- en H-seinen.

Daar het begrip zwaar voor een trein afhankelijk is van verschillende factoren, zoals steilte en lengte van de helling en het vermogen van de locomotief, werd er een voorschrift uitgegeven waarin voor een helling per locserie werd aangegeven wanneer een trein zo zwaar moet worden geacht dat de machinist de L- en H-seinen moet opvolgen.

De L- en H-seinen werden officieel ingevoerd met Dienstorder nr. 1711 d.d. 1 juli 1964. Bij de hellingen op het baanvak Utrecht – s-Hertogenbosch werden de seinen op 15 juli 1964 voor het eerst in dienst gesteld.

Bron

  • C 7201/A Tijdtafel van de Dienstregeling: Overzicht L-H seinen.