Definitie


25 kV





De kracht van de kV

De energietoevoer naar de trein is belangrijk voor de (potentiële) prestaties. De Betuweroute en HSL-Zuid krijgt een elekrische spanning (en bijhorende bovenleiding) die langere en zwaardere treinen kan laten rijden.

Beide spoorlijnen worden geëlektrificeerd met een wisselstroomspanning van 25kV (25.000 Volt). Dit in tegenstelling tot het 1500 volt-gelijkstroomsysteem, dat nu op het Nederlandse spoor gebruikelijk is. De Betuweroute en HSL-Zuid zijn alleen te berijden met elektrische locs die voor 25kV geschikt zijn. Op de Betuweroute kunnen ook dieselloc's rijden; op de HSL-Zuid (thans) niet ivm het beveiligingssystemen voor tunnels (uitlaatgassen kunnen als 'brand' gedetecteerd worden).

Eén standaard voor heel Europa

De conventionele spoorwegen hebben een bovenleidingsysteem van 1500 Volt gelijkspanning. Dit is voldoende om reizigerstreinen normaal te laten optrekken en rijden. Voor zware goederentreinen en hogesnelheidslijnen kan dit problemen opleveren. De meeste landen in Europa gebruiken 15.000 Volt of 25.000 Volt, ofwel 25kV.

Voordelen

De overstap van 1500V naar 25kV heeft enkele voordelen. De belangrijkste zijn:
  1. Zwaardere en langere treinen die kunnen rijden
  2. Locomotief heeft een grote trekkracht en kan dus meer snelheid ontwikkelen
  3. Per uur meer treinen over het spoor
  4. Door grote efficiëntie dalen de kosten per tractieDeze functionaliteit kan ook gehaald worden door meer 1500V onderstations te plaatsen maar is niet in overeenstemming met Europese afspraken omtrent het voltage van spanningen voor (Europese) treinen.
Thans kunnen multicourante locomotieven, die geschikt zijn voor verschillende spanningen, bij de landsgrenzen gewoon doorrijden. Dat levert op diverse fronten winst op:
  1. Geen oponthoud
  2. Een betere aansluiting op internationale dienstregelingen
  3. Efficientere verwerking van de ladingen vanuit het havengebied naar Europa en andersom.
  4. De kosten voor de tractie kunnen afnemen.
Meer uitleg over de techniek van het 25kV systemen staat op Tractie-energievoorziening 25kV.

Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Meer zand voor Texel van Westerslag tot De Koog
Nieuwsbericht
In 2017 meer verkeersdoden op de fiets dan in de auto
Nieuwsbericht
Transferium Maasvlakte geopend
Nieuwsbericht
Fryslân investeert in verkeersveiligheid en IJsselmeerkust
Nieuwsbericht
Ontwerp Afsluitdijk toegelicht
Nieuwsbericht
Uitloop renovatie sluis Hengelo
Nieuwsbericht
Onderzoek naar invloed ondergrondse warmtebronnen op drinkwatertemperatuur
Nieuwsbericht
Limburgs aanbod aan kabinet voor duurzamer en toekomstbestendig Nederland
Nieuwsbericht
NKWK Kennisconferentie: van papier naar praktijk
Nieuwsbericht
Nieuwe groene betoncentrale in Almere is landelijke primeur
Nieuwsbericht
Vacature Consultant Machineveiligheid (Infra) bij D&F | Passion for Safety
Weblogposting
Arcadis sluit raamovereenkomst TenneT op gebieden planologie en omgeving
Nieuwsbericht
Van Veldhoven opent testlab voor onderzoek naar laden elektrische auto's
Nieuwsbericht
Samen maatschappelijke opgaven het hoofd bieden
Nieuwsbericht
Directievoorzitter draagt stokje over aan derde generatie
Nieuwsbericht
Europa nog niet klaar voor elektrische auto
Nieuwsbericht
Bestuurders Zuid-Holland aan de slag met grootste onderhoudsopgave ooit
Nieuwsbericht
Havenbedrijf legt getijdepoelen aan in het Calandkanaal
Nieuwsbericht
Werken onder hoogspanning
Nieuwsbericht
RJT Finance investeert in Luminext
Nieuwsbericht
Overeenkomst over nieuwe cao bouw- en infrasector
Nieuwsbericht
Extra maatregelen om geluidsbelasting provinciale wegen te verminderen
Nieuwsbericht
App TimesUpp breidt diensten uit in Zuid-Nederland voor SmartwayZ.NL
Nieuwsbericht








[Banners]