Definitie


25 kV





De kracht van de kV

De energietoevoer naar de trein is belangrijk voor de (potentiële) prestaties. De Betuweroute en HSL-Zuid krijgt een elekrische spanning (en bijhorende bovenleiding) die langere en zwaardere treinen kan laten rijden.

Beide spoorlijnen worden geëlektrificeerd met een wisselstroomspanning van 25kV (25.000 Volt). Dit in tegenstelling tot het 1500 volt-gelijkstroomsysteem, dat nu op het Nederlandse spoor gebruikelijk is. De Betuweroute en HSL-Zuid zijn alleen te berijden met elektrische locs die voor 25kV geschikt zijn. Op de Betuweroute kunnen ook dieselloc's rijden; op de HSL-Zuid (thans) niet ivm het beveiligingssystemen voor tunnels (uitlaatgassen kunnen als 'brand' gedetecteerd worden).

Eén standaard voor heel Europa

De conventionele spoorwegen hebben een bovenleidingsysteem van 1500 Volt gelijkspanning. Dit is voldoende om reizigerstreinen normaal te laten optrekken en rijden. Voor zware goederentreinen en hogesnelheidslijnen kan dit problemen opleveren. De meeste landen in Europa gebruiken 15.000 Volt of 25.000 Volt, ofwel 25kV.

Voordelen

De overstap van 1500V naar 25kV heeft enkele voordelen. De belangrijkste zijn:
  1. Zwaardere en langere treinen die kunnen rijden
  2. Locomotief heeft een grote trekkracht en kan dus meer snelheid ontwikkelen
  3. Per uur meer treinen over het spoor
  4. Door grote efficiëntie dalen de kosten per tractieDeze functionaliteit kan ook gehaald worden door meer 1500V onderstations te plaatsen maar is niet in overeenstemming met Europese afspraken omtrent het voltage van spanningen voor (Europese) treinen.
Thans kunnen multicourante locomotieven, die geschikt zijn voor verschillende spanningen, bij de landsgrenzen gewoon doorrijden. Dat levert op diverse fronten winst op:
  1. Geen oponthoud
  2. Een betere aansluiting op internationale dienstregelingen
  3. Efficientere verwerking van de ladingen vanuit het havengebied naar Europa en andersom.
  4. De kosten voor de tractie kunnen afnemen.
Meer uitleg over de techniek van het 25kV systemen staat op Tractie-energievoorziening 25kV.

Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]