Definitie


25 kV





De kracht van de kV

De energietoevoer naar de trein is belangrijk voor de (potentiële) prestaties. De Betuweroute en HSL-Zuid krijgt een elekrische spanning (en bijhorende bovenleiding) die langere en zwaardere treinen kan laten rijden.

Beide spoorlijnen worden geëlektrificeerd met een wisselstroomspanning van 25kV (25.000 Volt). Dit in tegenstelling tot het 1500 volt-gelijkstroomsysteem, dat nu op het Nederlandse spoor gebruikelijk is. De Betuweroute en HSL-Zuid zijn alleen te berijden met elektrische locs die voor 25kV geschikt zijn. Op de Betuweroute kunnen ook dieselloc's rijden; op de HSL-Zuid (thans) niet ivm het beveiligingssystemen voor tunnels (uitlaatgassen kunnen als 'brand' gedetecteerd worden).

Eén standaard voor heel Europa

De conventionele spoorwegen hebben een bovenleidingsysteem van 1500 Volt gelijkspanning. Dit is voldoende om reizigerstreinen normaal te laten optrekken en rijden. Voor zware goederentreinen en hogesnelheidslijnen kan dit problemen opleveren. De meeste landen in Europa gebruiken 15.000 Volt of 25.000 Volt, ofwel 25kV.

Voordelen

De overstap van 1500V naar 25kV heeft enkele voordelen. De belangrijkste zijn:
  1. Zwaardere en langere treinen die kunnen rijden
  2. Locomotief heeft een grote trekkracht en kan dus meer snelheid ontwikkelen
  3. Per uur meer treinen over het spoor
  4. Door grote efficiëntie dalen de kosten per tractieDeze functionaliteit kan ook gehaald worden door meer 1500V onderstations te plaatsen maar is niet in overeenstemming met Europese afspraken omtrent het voltage van spanningen voor (Europese) treinen.
Thans kunnen multicourante locomotieven, die geschikt zijn voor verschillende spanningen, bij de landsgrenzen gewoon doorrijden. Dat levert op diverse fronten winst op:
  1. Geen oponthoud
  2. Een betere aansluiting op internationale dienstregelingen
  3. Efficientere verwerking van de ladingen vanuit het havengebied naar Europa en andersom.
  4. De kosten voor de tractie kunnen afnemen.
Meer uitleg over de techniek van het 25kV systemen staat op Tractie-energievoorziening 25kV.

Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





N279 ’s-Hertogenbosch – Veghel is nu écht af
Nieuwsbericht
Eerste Watertrucks weldra op kleine waterwegen
Nieuwsbericht
Ellen Lastdrager-van der Woude Managing Director Traffic & Transport TNO
Nieuwsbericht
Nieuwe ondertekenaars Green Deal Duurzaam GWW 2.0
Nieuwsbericht
Recordaantal bezoekers op eerste dag Verkeer, Mobiliteit en Parkeren
Weblogposting
Arcadis en Sweco in raamovereenkomst Sterke Lekdijk
Nieuwsbericht
Omzetgroei bouw kleiner, tekort aan personeel groter
Nieuwsbericht
Wegverbreding N35 Nijverdal-Wierden stap dichterbij
Nieuwsbericht
Eerste Kamer steunt bewaren kentekengegevens
Nieuwsbericht
Bezoek Eldra tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren op stand 2.083
Weblogposting
Lesmateriaal 'Werken aan de weg' op stand 2.044 van Akertech Adviseurs
Weblogposting
Ontwerp NEN 3381 ‘Eisen voor verkeersborden en bewegwijzeringsborden
Nieuwsbericht
Orderportefeuille b&u op recordhoogte
Nieuwsbericht
Grote personeelsbehoefte op groeiende funderingsmarkt
Nieuwsbericht
6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht








[Banners]