Definitie


25 kV





De kracht van de kV

De energietoevoer naar de trein is belangrijk voor de (potentiële) prestaties. De Betuweroute en HSL-Zuid krijgt een elekrische spanning (en bijhorende bovenleiding) die langere en zwaardere treinen kan laten rijden.

Beide spoorlijnen worden geëlektrificeerd met een wisselstroomspanning van 25kV (25.000 Volt). Dit in tegenstelling tot het 1500 volt-gelijkstroomsysteem, dat nu op het Nederlandse spoor gebruikelijk is. De Betuweroute en HSL-Zuid zijn alleen te berijden met elektrische locs die voor 25kV geschikt zijn. Op de Betuweroute kunnen ook dieselloc's rijden; op de HSL-Zuid (thans) niet ivm het beveiligingssystemen voor tunnels (uitlaatgassen kunnen als 'brand' gedetecteerd worden).

Eén standaard voor heel Europa

De conventionele spoorwegen hebben een bovenleidingsysteem van 1500 Volt gelijkspanning. Dit is voldoende om reizigerstreinen normaal te laten optrekken en rijden. Voor zware goederentreinen en hogesnelheidslijnen kan dit problemen opleveren. De meeste landen in Europa gebruiken 15.000 Volt of 25.000 Volt, ofwel 25kV.

Voordelen

De overstap van 1500V naar 25kV heeft enkele voordelen. De belangrijkste zijn:
  1. Zwaardere en langere treinen die kunnen rijden
  2. Locomotief heeft een grote trekkracht en kan dus meer snelheid ontwikkelen
  3. Per uur meer treinen over het spoor
  4. Door grote efficiëntie dalen de kosten per tractieDeze functionaliteit kan ook gehaald worden door meer 1500V onderstations te plaatsen maar is niet in overeenstemming met Europese afspraken omtrent het voltage van spanningen voor (Europese) treinen.
Thans kunnen multicourante locomotieven, die geschikt zijn voor verschillende spanningen, bij de landsgrenzen gewoon doorrijden. Dat levert op diverse fronten winst op:
  1. Geen oponthoud
  2. Een betere aansluiting op internationale dienstregelingen
  3. Efficientere verwerking van de ladingen vanuit het havengebied naar Europa en andersom.
  4. De kosten voor de tractie kunnen afnemen.
Meer uitleg over de techniek van het 25kV systemen staat op Tractie-energievoorziening 25kV.

Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





LTC Platform van Andes op GeoBusiness NL Plein tijdens InfraTech 2019
Weblogposting
Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Minister: Aanpassingen nodig voor terugkeer Stint op de weg
Nieuwsbericht
Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg naar energieneutraliteit
Nieuwsbericht
Grootste omzetgroei transportsector in ruim 7 jaar
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Rijk, provincies, gemeenten en partners presenteren plan veilig verkeer
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Meer agrarisch gebied wordt open natuurlijk terrein
Nieuwsbericht
Handleiding voor energiedata-uitwisseling beschikbaar
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht








[Banners]