Definitie


Lampremplace





Een gloeilamp heeft een beperkte levensduur. De gloeilampen van de AY-seinen bijvoorbeeld hebben volgens de fabrikant een gemiddelde levensduur van 16.000 uur. De gemiddelde levensduur is de tijd totdat de helft van alle gebruikte lampen defect zijn geraakt. Het is in de spoorwereld niet acceptabel dat seinen geen licht geven vandaar dat elke lamp 1 x per jaar (dus na 6870 uur) op voorhand vervangen wordt. ondanks het lampremplace zal er een aantal lampen binnen een tijdsbestek van een jaar spontaan defect gaan. De fabrikant van de lampen heeft aangegeven dat binnen één jaar 2,5% van de populatie lampen een defect zal vertonen. In de praktijk blijkt het gelukkig minder erg te zijn en ligt het foutpercentage op 1.1% per jaar.

Seinstoring

Aangezien er in Nederland ongeveer 9500 seinen staan met drie lampen zijn er dus 28.500 lampen in omloop. Door het foutpercentage van 1,1% op deze hoeveelheid gloeilampen zullen er elk jaar dus meer dan 300 seinen een kapotte lamp vertonen. Bijna elke dag zal op het Nederlandse spoorwegnet een seinstoring optreden veroorzaakt door een defecte lamp. Om het lampremplace overbodig te maken en het aantal ongeplande verstoringen van het treinverkeer door dit type seinstoring terug te dringen wordt nu overgeschakeld op de LED-seinen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 23, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Proef ProRail en Volkerrail: ondergrond stabiel dankzij kalk
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Onderzoek naar fundering A2 (knooppunt Amstel)
Nieuwsbericht
Tenderreces: geen aanbestedingen tijdens zomer- en kerstreces
Nieuwsbericht
Werk aan de Moerdijkbrug: de feiten op een rij
Nieuwsbericht
Weggebruikers geven mening over verkeersthema's
Nieuwsbericht
Delen Buitenring Parkstad Limburg dit jaar al in gebruik
Nieuwsbericht
Zandsuppletie Roggenplaat jaar uitgesteld
Nieuwsbericht
Zin in tuinieren, maar geen tuin. Wat nu?
Nieuwsbericht
Een derde van de bedrijven in bouwsector handhaaft bouwvak nog volledig
Nieuwsbericht
World Efficiency, het platform met projecten en oplossingen voor CO2-reductie en duurzaamheid
Weblogposting
Voorbereidende werkzaamheden Maaslijn van start
Nieuwsbericht
Primeur voor station Blerick: duurzame perrontegel
Nieuwsbericht
Start vooraanbesteding testomgeving geautomatiseerd autorijden
Nieuwsbericht
A24 Blankenburgverbinding voorlopig gegund
Nieuwsbericht
Eerste veldmetingen Natuurlijk Veilig afgerond
Nieuwsbericht
Het klapperende informatiebord op het station in een nieuw jasje
Nieuwsbericht
Nationaal Watertraineeship: Meedoen met een Dijk van een traineeship, Special Waterveiligheid?
Weblogposting
Royal HaskoningDHV tekent contract afvalwaterzuiveringsinstallatie Vietnam
Nieuwsbericht
Kleirijperij belangrijke schakel Programma Eems-Dollard 2050
Nieuwsbericht
Ballast Nedam verkoopt belang in Concrete Valley
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Milieu en Internationaal bij IenM
Nieuwsbericht
Qbuzz zelfstandig verder met Busitalia
Nieuwsbericht








[Banners]