Definitie


Lampremplace





Een gloeilamp heeft een beperkte levensduur. De gloeilampen van de AY-seinen bijvoorbeeld hebben volgens de fabrikant een gemiddelde levensduur van 16.000 uur. De gemiddelde levensduur is de tijd totdat de helft van alle gebruikte lampen defect zijn geraakt. Het is in de spoorwereld niet acceptabel dat seinen geen licht geven vandaar dat elke lamp 1 x per jaar (dus na 6870 uur) op voorhand vervangen wordt. ondanks het lampremplace zal er een aantal lampen binnen een tijdsbestek van een jaar spontaan defect gaan. De fabrikant van de lampen heeft aangegeven dat binnen één jaar 2,5% van de populatie lampen een defect zal vertonen. In de praktijk blijkt het gelukkig minder erg te zijn en ligt het foutpercentage op 1.1% per jaar.

Seinstoring

Aangezien er in Nederland ongeveer 9500 seinen staan met drie lampen zijn er dus 28.500 lampen in omloop. Door het foutpercentage van 1,1% op deze hoeveelheid gloeilampen zullen er elk jaar dus meer dan 300 seinen een kapotte lamp vertonen. Bijna elke dag zal op het Nederlandse spoorwegnet een seinstoring optreden veroorzaakt door een defecte lamp. Om het lampremplace overbodig te maken en het aantal ongeplande verstoringen van het treinverkeer door dit type seinstoring terug te dringen wordt nu overgeschakeld op de LED-seinen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 23, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Van Veldhoven: 'Circulaire economie ontbrekende schakel Europese plannen'
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
'Laat elektrische auto met laadpalen communiceren in open universele taal'
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Groen licht voor Betonakkoord
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Artikel
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
Projecten gezocht betere kwaliteit PMD bedrijfsafval via gedragsaanpassing
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting








[Banners]