Definitie


Lampremplace





Een gloeilamp heeft een beperkte levensduur. De gloeilampen van de AY-seinen bijvoorbeeld hebben volgens de fabrikant een gemiddelde levensduur van 16.000 uur. De gemiddelde levensduur is de tijd totdat de helft van alle gebruikte lampen defect zijn geraakt. Het is in de spoorwereld niet acceptabel dat seinen geen licht geven vandaar dat elke lamp 1 x per jaar (dus na 6870 uur) op voorhand vervangen wordt. ondanks het lampremplace zal er een aantal lampen binnen een tijdsbestek van een jaar spontaan defect gaan. De fabrikant van de lampen heeft aangegeven dat binnen één jaar 2,5% van de populatie lampen een defect zal vertonen. In de praktijk blijkt het gelukkig minder erg te zijn en ligt het foutpercentage op 1.1% per jaar.

Seinstoring

Aangezien er in Nederland ongeveer 9500 seinen staan met drie lampen zijn er dus 28.500 lampen in omloop. Door het foutpercentage van 1,1% op deze hoeveelheid gloeilampen zullen er elk jaar dus meer dan 300 seinen een kapotte lamp vertonen. Bijna elke dag zal op het Nederlandse spoorwegnet een seinstoring optreden veroorzaakt door een defecte lamp. Om het lampremplace overbodig te maken en het aantal ongeplande verstoringen van het treinverkeer door dit type seinstoring terug te dringen wordt nu overgeschakeld op de LED-seinen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 23, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]