Definitie


Lampremplace





Een gloeilamp heeft een beperkte levensduur. De gloeilampen van de AY-seinen bijvoorbeeld hebben volgens de fabrikant een gemiddelde levensduur van 16.000 uur. De gemiddelde levensduur is de tijd totdat de helft van alle gebruikte lampen defect zijn geraakt. Het is in de spoorwereld niet acceptabel dat seinen geen licht geven vandaar dat elke lamp 1 x per jaar (dus na 6870 uur) op voorhand vervangen wordt. ondanks het lampremplace zal er een aantal lampen binnen een tijdsbestek van een jaar spontaan defect gaan. De fabrikant van de lampen heeft aangegeven dat binnen één jaar 2,5% van de populatie lampen een defect zal vertonen. In de praktijk blijkt het gelukkig minder erg te zijn en ligt het foutpercentage op 1.1% per jaar.

Seinstoring

Aangezien er in Nederland ongeveer 9500 seinen staan met drie lampen zijn er dus 28.500 lampen in omloop. Door het foutpercentage van 1,1% op deze hoeveelheid gloeilampen zullen er elk jaar dus meer dan 300 seinen een kapotte lamp vertonen. Bijna elke dag zal op het Nederlandse spoorwegnet een seinstoring optreden veroorzaakt door een defecte lamp. Om het lampremplace overbodig te maken en het aantal ongeplande verstoringen van het treinverkeer door dit type seinstoring terug te dringen wordt nu overgeschakeld op de LED-seinen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 23, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]