Definitie


Lampremplace





Een gloeilamp heeft een beperkte levensduur. De gloeilampen van de AY-seinen bijvoorbeeld hebben volgens de fabrikant een gemiddelde levensduur van 16.000 uur. De gemiddelde levensduur is de tijd totdat de helft van alle gebruikte lampen defect zijn geraakt. Het is in de spoorwereld niet acceptabel dat seinen geen licht geven vandaar dat elke lamp 1 x per jaar (dus na 6870 uur) op voorhand vervangen wordt. ondanks het lampremplace zal er een aantal lampen binnen een tijdsbestek van een jaar spontaan defect gaan. De fabrikant van de lampen heeft aangegeven dat binnen één jaar 2,5% van de populatie lampen een defect zal vertonen. In de praktijk blijkt het gelukkig minder erg te zijn en ligt het foutpercentage op 1.1% per jaar.

Seinstoring

Aangezien er in Nederland ongeveer 9500 seinen staan met drie lampen zijn er dus 28.500 lampen in omloop. Door het foutpercentage van 1,1% op deze hoeveelheid gloeilampen zullen er elk jaar dus meer dan 300 seinen een kapotte lamp vertonen. Bijna elke dag zal op het Nederlandse spoorwegnet een seinstoring optreden veroorzaakt door een defecte lamp. Om het lampremplace overbodig te maken en het aantal ongeplande verstoringen van het treinverkeer door dit type seinstoring terug te dringen wordt nu overgeschakeld op de LED-seinen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 23, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Minister: Aanpassingen nodig voor terugkeer Stint op de weg
Nieuwsbericht
Grootste omzetgroei transportsector in ruim 7 jaar
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Rijk, provincies, gemeenten en partners presenteren plan veilig verkeer
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Meer agrarisch gebied wordt open natuurlijk terrein
Nieuwsbericht
Handleiding voor energiedata-uitwisseling beschikbaar
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Volg bij Andes korte gebruikerstraining 'LTC TVM in de praktijk' tijdens Vakbeurs Mobiliteit
Weblogposting
CO2-uitstoot ProRail in 2017 gedaald
Nieuwsbericht
Andes: Koppeling met Mozard voor Midden-Drenthe
Weblogposting








[Banners]