Het
Knoop/plaatswaardemodel is ontworpen door Luca Bertolini. Dit model is bedoeld om de functionaliteit van een knooppunt of stationslocatie te bepalen. Een Station is functioneel wanneer de knoop- en plaatswaarde met elkaar overeenstemmen.
Bij knoopwaarde moet worden gedacht aan het aanwezige aanbod van Infrastructuur en vervoerssystemen: de frequentie van het Openbaar vervoer dat een knoop aandoet, het bereik van het netwerk dat op de knoop is aangesloten, en de vervoersmodaliteiten dat de knoop kan bereiken. De plaatswaarde wordt bepaald door het ruimtelijk bereik van de in en rondom de knoop aanwezige functies en activiteiten: wonen, werken, openbare functies, vermaak en aan de mate waarin deze functies met elkaar vermengd zijn. Een knooppunt waar alleen kantoorruimte te vinden is, heeft een lagere plaatswaarde dan een knooppunt dat zowel woon als werkfuncties bedient.
600px
Het knoop/plaatswaardemodel illustreert de optimale samenhang tussen knoop- en plaatswaarde. In de figuur komt dat overeen met de ligging van een station op de diagonaal. Stations die zich buiten de 'rugbybal' bevinden zijn onevenwichtig verdeeld. Een station buiten evenwicht duidt op ontwikkelingskansen (overmatige knoop kan door plaatsontwikkeling benut worden, of andersom) en bedreigingen (overmatige knoop ontbreekt draagvlak om op dit niveau te blijven functioneren, of andersom).
Verder laat de figuur zien dat een knooppunt slecht gedijt wanneer de plaat- en de knoopwaarde laag zijn(afhankelijkheid). Wanneer er een overmatige knoop- en plaatswaarde is bij een stations zal dat tot problemen leiden (spanning). In dat geval zullen vervoersfuncties en plaatsfuncties elkaar in de weg gaan zitten.
Bron- Bertolini, L. (1999) Spatial Development Patterns and Public Transport: The Application of an Analytical Model in the Netherlands in: Planning Practice & Research, Vol. 14, No. 2, 199± 210, 1999
Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de
redactie van Infrasite.
This page was last changed in Railpedia on Mar 23, 2008 by corina de jongh.
Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!
Onderzoek naar invloed ondergrondse warmtebronnen op drinkwatertemperatuur
Limburgs aanbod aan kabinet voor duurzamer en toekomstbestendig Nederland
NKWK Kennisconferentie: van papier naar praktijk
Nieuwe groene betoncentrale in Almere is landelijke primeur
Vacature Consultant Machineveiligheid (Infra) bij D&F | Passion for Safety
Arcadis sluit raamovereenkomst TenneT op gebieden planologie en omgeving
Van Veldhoven opent testlab voor onderzoek naar laden elektrische auto's
Samen maatschappelijke opgaven het hoofd bieden
Directievoorzitter draagt stokje over aan derde generatie
Europa nog niet klaar voor elektrische auto
Bestuurders Zuid-Holland aan de slag met grootste onderhoudsopgave ooit
Havenbedrijf legt getijdepoelen aan in het Calandkanaal
Werken onder hoogspanning
RJT Finance investeert in Luminext
Overeenkomst over nieuwe cao bouw- en infrasector
Extra maatregelen om geluidsbelasting provinciale wegen te verminderen
App TimesUpp breidt diensten uit in Zuid-Nederland voor SmartwayZ.NL
CertiQ certificeert in 2017 een recordhoeveelheid groene stroom
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Basismonitoring Wadden verzamelt data over Waddenzee
EIB: Orderportefeuilles in de bouw gestegen
EenVandaag bericht over staat van bruggen en viaducten Noord-Holland
Uber maakt verkeersdata Amsterdam publiekelijk toegankelijk