Definitie


Kijfhoek





Het rangeeremplacement Kijfhoek is op 21 mei 1980 officieel geopend. In januari 1980 was het al in gebruik genomen met gelijktijdige sluiting van het verouderde Emplacement IJsselmonde. Het emplacement ligt aan de spoorlijn tussen Rotterdam en Dordrecht tussen km 32.500 en km 37.400. De kernactiviteit betreft het Heuvelen van goederenwagons Goederentrein. Een sterk geautomatiseerd Heuvelsysteem met pneumatisch gestuurde wisselstellers en railremmen op de verdeelsporen zorgt voor het sorteren van wagons over 43 verdeelsporen.

Het Heuvelsysteem is van Amerikaanse origine en ontwikkeld door de Westinghouse Air Brake Company (WABCO). Dit systeem heeft gefunctioneerd tot 1999. Wisselstellers en railremmen werden pneumatisch gestuurd. Dit systeem was een z.g. Target shooting systeem. Vanaf 1999 bestaat het heuvelsysteem uit een volledig geautomatiseerd systeem van Siemens v.w.b. de echte heuvelproces alsmede de administratieve zaken rondom het heuvelen. Het z.g. systeen KijfDIS.

Betuweroute

De Betuweroute sluit door middel van de Sophiaspoortunnel direct aan aan de zuidzijde van het emplacement Kijfhoek.

Geschiedenis



Als gevolg van de toename van het goederenvervoer in de Rotterdamse havens werden de bestaande goederenstations Rotterdam Noord Goederen en Rotterdam Zuid Goederen te klein. Op de plaats van de huidige aankomstsporen werd in 1974 het rangeerstation Heerjansdam, gelegen in de gelijknamige gemeente, geopend. Het samenstellen van rechtstreekse containertreinen naar Milaan en Antwerpen werd toen overgenomen van het overbelaste Emplacement IJsselmonde (Rotterdam Zuid Goederen). Door grootschalige uitbreiding van het Emplacement Heerjansdam ontstaat het nieuwe Kijfhoek.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 23, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





De regels de baas!
Weblogposting
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo ter inzage
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
3 aannemerscombinaties vervolgen aanbesteding A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Doelstelling wind op land binnen bereik ondanks knelpunten
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht








[Banners]