Kijfhoek

Het rangeeremplacement Kijfhoek is op 21 mei 1980 officieel geopend. In januari 1980 was het al in gebruik genomen met gelijktijdige sluiting van het verouderde Emplacement IJsselmonde. Het emplacement ligt aan de spoorlijn tussen Rotterdam en Dordrecht tussen km 32.500 en km 37.400. De kernactiviteit betreft het Heuvelen van goederenwagons Goederentrein. Een sterk geautomatiseerd Heuvelsysteem met pneumatisch gestuurde wisselstellers en railremmen op de verdeelsporen zorgt voor het sorteren van wagons over 43 verdeelsporen.

Het Heuvelsysteem is van Amerikaanse origine en ontwikkeld door de Westinghouse Air Brake Company (WABCO). Dit systeem heeft gefunctioneerd tot 1999. Wisselstellers en railremmen werden pneumatisch gestuurd. Dit systeem was een z.g. Target shooting systeem. Vanaf 1999 bestaat het heuvelsysteem uit een volledig geautomatiseerd systeem van Siemens v.w.b. de echte heuvelproces alsmede de administratieve zaken rondom het heuvelen. Het z.g. systeen KijfDIS.

Betuweroute

De Betuweroute sluit door middel van de Sophiaspoortunnel direct aan aan de zuidzijde van het emplacement Kijfhoek.

Geschiedenis

Als gevolg van de toename van het goederenvervoer in de Rotterdamse havens werden de bestaande goederenstations Rotterdam Noord Goederen en Rotterdam Zuid Goederen te klein. Op de plaats van de huidige aankomstsporen werd in 1974 het rangeerstation Heerjansdam, gelegen in de gelijknamige gemeente, geopend. Het samenstellen van rechtstreekse containertreinen naar Milaan en Antwerpen werd toen overgenomen van het overbelaste Emplacement IJsselmonde (Rotterdam Zuid Goederen). Door grootschalige uitbreiding van het Emplacement Heerjansdam ontstaat het nieuwe Kijfhoek.

Kijfhoek | Infrasite

Kijfhoek

Het rangeeremplacement Kijfhoek is op 21 mei 1980 officieel geopend. In januari 1980 was het al in gebruik genomen met gelijktijdige sluiting van het verouderde Emplacement IJsselmonde. Het emplacement ligt aan de spoorlijn tussen Rotterdam en Dordrecht tussen km 32.500 en km 37.400. De kernactiviteit betreft het Heuvelen van goederenwagons Goederentrein. Een sterk geautomatiseerd Heuvelsysteem met pneumatisch gestuurde wisselstellers en railremmen op de verdeelsporen zorgt voor het sorteren van wagons over 43 verdeelsporen.

Het Heuvelsysteem is van Amerikaanse origine en ontwikkeld door de Westinghouse Air Brake Company (WABCO). Dit systeem heeft gefunctioneerd tot 1999. Wisselstellers en railremmen werden pneumatisch gestuurd. Dit systeem was een z.g. Target shooting systeem. Vanaf 1999 bestaat het heuvelsysteem uit een volledig geautomatiseerd systeem van Siemens v.w.b. de echte heuvelproces alsmede de administratieve zaken rondom het heuvelen. Het z.g. systeen KijfDIS.

Betuweroute

De Betuweroute sluit door middel van de Sophiaspoortunnel direct aan aan de zuidzijde van het emplacement Kijfhoek.

Geschiedenis

Als gevolg van de toename van het goederenvervoer in de Rotterdamse havens werden de bestaande goederenstations Rotterdam Noord Goederen en Rotterdam Zuid Goederen te klein. Op de plaats van de huidige aankomstsporen werd in 1974 het rangeerstation Heerjansdam, gelegen in de gelijknamige gemeente, geopend. Het samenstellen van rechtstreekse containertreinen naar Milaan en Antwerpen werd toen overgenomen van het overbelaste Emplacement IJsselmonde (Rotterdam Zuid Goederen). Door grootschalige uitbreiding van het Emplacement Heerjansdam ontstaat het nieuwe Kijfhoek.