KijfDIS

De naam KijfDIS is een samenvoegsel van de woorden Kijfhoek en DISpositionssystem. De belangrijkste functie van het systeem is het verzorgen van de planning van de wagenovergang van aankomst- naar vertrektreinen. KijfDIS is een ontwikkeling van Siemens. Het systeem sluit naadloos aan op het MSR-32 heuvelsysteem (ook van Siemens). KijfDIS is sinds 2000 operationeel op Kijfhoek. Daarvoor werd gebruikt gemaakt van IWBG. Het KijfDIS systeem bevat een aantal modules, die hier worden besproken.

De werking van KijfDIS

Een heuveldag op Kijfhoek duurt in principe van ‘s-morgens 09.00 uur tot ‘s-morgens 09.00 uur de volgende dag. Bij het begin van een heuveldag worden in KijfDIS eerst de gegenereerde gegevens voor de dagplanningen ingelezen. Vanuit de wagenovergang bekeken, kan het hier om gegevens voor meerdere heuveldagen gaan. Deze gegevens omvatten o.a. ook de wisseling van de plantabel, waarin de toekenning van de bestemmingsgroepen voor de vertrektreindelen vastgelegd is. De bestemmingsgroep wordt weer afgeleid van: bestemmingscodes, vertrektrein en vertrekdag en van eventueel nog verdere toegevoegde criteria. In KijfDIS krijgen de binnenkomende wagens door de plantabelwisseling een bestemmingsgroep toegekend. Dit gebeurt via een filter, waarin de verschillende criteria geordend kunnen worden. Ook de treindelen van de vertrektreinen krijgen een bestemmingsgroep en een sorteerspoor, waarop het treindeel wordt samengesteld, toegekend. De heuvelingen van de binnenkomende treinen, de vertrektreindelen, de wagenovergangen en alle plantabelwisselingen worden in een scherm met de naam "Procesoverzicht Sortering" getoond en bewaakt.

Procesoverzicht Sortering

In het "Procesoverzicht Sortering" zijn de aankomsttreinen met de treindelen voor de vertrektreinen verbonden via een matrix. De wagens van de aankomsttreinen zoeken in hun kolom door middel van de bestemmingsgroepen het vertrektreindeel, waartoe ze gaan behoren, en worden in de "wagenovergang", de interface tussen de aankomsttreinen en de vertrektreindelen ingevoerd. Daardoor kunnen de vertrektreinen gepland worden. Raken sporen te vol gepland dan wordt dit in op het scherm gesignaleerd. Wanneer een aankomsttrein op het laatste behandelingsstation gereedgemeld wordt, ontvangt KijfDIS van BRAVO als voormelding een wagenlijst. Deze wagenlijst dienst als basis voor het bepalen van de wagenovergang. De voorsortering maakt het mogelijk enerzijds aankomsttreinen, die in hun geheel geheuveld moeten worden, in dezelfde kolom van het procesoverzicht sortering weer te geven en anderzijds aparte wagens, die niet over de heuvel mogen, direct naar de vertrektreinen om te boeken. De op Kijfhoek geplande activiteiten moeten altijd op de werkelijke bedrijfssituatie afgestemd zijn. Daarom kan de bediener de te verwachten aankomsttijden van de binnenkomende treinen plannen. De geplande tijden worden in de gegevens voor de treinen ingevoerd en beinvloeden daarmee alle betrokken elementen.

Procesoverzicht Aankomst

In het "Procesoverzicht Aankomst" wordt het begin van de balk, die de trein voorstelt, op de geplande aankomsttijd gezet. Deze vorm van weergeven maakt het de bediener mogelijk vroegtijdig op afwijkingen in het treinverkeer te reageren en de planning van de activiteiten hieraan aan te passen.

Procesoverzicht Algemeen

In het "Procesoverzicht Algemeen" zijn de sporen van station Kijfhoek schematisch weergegeven. De standplaatsen van treinen en treindelen (ook terzijde gestelde wagengroepen) op het station kunnen daardoor van het beeld worden afgelezen. Dit alles ondersteunt de verkeersdienstleider bij de sortering, de aankomst en het vertrek van treinen. Bij aankomst in kijfhoek rijden de treinen over een meetopstelling. Hier worden de asafstanden en de asgewichten bepaald. De gegevens zijn nodig voor de "operative simulatie" van het afloopsysteem en voor de controle van de volgorde van de wagens in de trein (Vergelijking van de gegevens met de BRAVO-wagenlijst). Iedere aankomsttrein heeft bij zijn gegevens een gepland aankomstspoor. Wanneer de trein is aangekomen, wordt zijn aankomst door het systeem gemeld. De treinbalk in het procesoverzicht aankomst wordt op "Aanwezig" gezet. Alle voertuigen krijgen in KijfDIS een treindeelnummer toegekend. Hierdoor wordt bereikt, dat de spoorbezetting in het procesoverzicht algemeen volledig aangegeven wordt. Wanneer een trein op zijn aankomstspoor aangekomen is, worden alle treindelen in het procesoverzicht algemeen weergegeven. In het procesoverzicht aankomst worden alle doorgangs- en aankomsttreinen evenals de aan de treinen uit te voeren activiteiten grafisch weergegeven. Op deze wijze wordt de verkeersdienstleider ondersteund bij de planning en de bediender ondersteund bij de toewijzing van personeel aan de treinen.

Gegevens Treinaankomst

In het scherm "Gegevens Treinaankomst" worden de BRAVO-wagenlijst en de asmetingen van de trein vergeleken. Wanneer de gegevens correct bevonden zijn (eventueel na ontvangst van een nieuwe BRAVO-wagenlijst) worden ze definitief in het systeem KijfDIS opgenomen. Dit leidt er ook toe, dat er door KijfDIS een aankomstbericht aan BRAVO gestuurd wordt. Om foutieve gegevens van aankomsttreinen te corrigeren, of om volledige wagengegevens in te voeren, is het venster "Opname Wagengegevens" beschikbaar. Wanneer de activiteiten aan de aankomsttreinen uitgevoerd zijn en de gegevens in het "Gegevens Treinaankomst" zijn bevestigd, zijn de treinen gereed om te heuvelen.Wanneer een heuvelbare trein zich zich op een heuvelspoor bevindt, wordt de heuvellijst automatisch naar het MSR-32 heuvelsysteem gestuurd. Het heuvelen vindt plaats met het MSR-32 heuvelsysteem

Door het heuvelsysteem wordt aan het disposysteem KijfDIS teruggemeld, wanneer een wagen op het verdeelspoor aangekomen is, de laatste wagen over de heuvel gerold is (laatste as over de heuvel = einde heuveling) en wanneer de laatste wagen op het verdeelspoor is aangekomen (laatste as op verdeelspoor = einde afloop). Met het einde heuveling wordt in KijfDIS het treinnummer op het heuvelspoor verwijderd, indien tenminste niet nog meer wagens aan de trein zijn toegekend. Met het einde afloop meldt het afloopsysteem het einde van de gehele heuveling van de trein aan het disposysteem terug. De heuvelprocesleider kent de inhoud van het spoor uit de gegevens van de heuvelingen en de lengten van de aflopen. In KijfDIS wordt de vulgraad van het spoor op basis van de spoorlengte en de lengte van de in de sporen afgelopen wagens berekend. In het Procesoverzicht Sortering wordt overbezetting van de sporen en de treinen al in de planning weergegeven. Hierdoor kan er op deze conflicten vroegtijdig gereageerd worden, zodat er op het moment van uitvoering geen onnodige procesvertraging ontstaat. Door een samengesteld treindeel uit een verdeelspoor te verwijderen of door het vertrek van een vertrektrein uit een verdeelspoor, wordt de lengte van het treindeel uit het Procesoverzicht Sortering uitgeboekt.

Procesoverzicht Vertrek

De samengestelde treindelen van een vertrektrein worden evenals de geplande activiteiten in het Procesoverzicht Vertrek getoond en bewaakt. Na het einde van de koppelwerkzaamheden wordt het noordelijkste wagennummer van het samengestelde treindeel gemeld voor vergelijking met de gegevens in het Procesoverzicht Vertrek. Na het einde van de activiteiten van het koppelen wordt de trein door de rangeerloc "opbouw trein" in het vertrekspoor geplaatst. Dit omhalen wordt óók in het Procesoverzicht Vertrek getoond. Wanneer de trein in het vertrekspoor volledig is samengesteld, worden aansluitend de remproef en de technische controle uitgevoerd. Ook deze activiteit wordt in het Procesoverzicht Vertrek bewaakt. Wanneer alle geplande activiteiten voor de vertrektrein zijn uitgevoerd, kan de te vertrekken trein "definitief" gezet worden. Hierdoor worden automatisch het remdocument en de treinlijst uitgeprint. Eveneens wordt de treinsamenstelling aan BRAVO gemeld. Na het aankoppelen van de treinloc en het uitvoeren van de verbindingsproef kan de trein gereed voor vertrek gezet worden. Deze toestand wordt in het Procesoverzicht Vertrek aangegeven. Na het vertrek van de trein worden de treindelen uit het Procesoverzicht Vertrek en het treinnummer uit het procesoverzicht algemeen verwijderd.

Bedrijfsmeldingen

In het venster "Bedrijfsmeldingen", worden alle voor het bedrijfsverloop belangrijke meldingen getoond. Deze meldingen moeten door de bedieners bevestigd worden.

KijfDIS | Infrasite

KijfDIS

De naam KijfDIS is een samenvoegsel van de woorden Kijfhoek en DISpositionssystem. De belangrijkste functie van het systeem is het verzorgen van de planning van de wagenovergang van aankomst- naar vertrektreinen. KijfDIS is een ontwikkeling van Siemens. Het systeem sluit naadloos aan op het MSR-32 heuvelsysteem (ook van Siemens). KijfDIS is sinds 2000 operationeel op Kijfhoek. Daarvoor werd gebruikt gemaakt van IWBG. Het KijfDIS systeem bevat een aantal modules, die hier worden besproken.

De werking van KijfDIS

Een heuveldag op Kijfhoek duurt in principe van ‘s-morgens 09.00 uur tot ‘s-morgens 09.00 uur de volgende dag. Bij het begin van een heuveldag worden in KijfDIS eerst de gegenereerde gegevens voor de dagplanningen ingelezen. Vanuit de wagenovergang bekeken, kan het hier om gegevens voor meerdere heuveldagen gaan. Deze gegevens omvatten o.a. ook de wisseling van de plantabel, waarin de toekenning van de bestemmingsgroepen voor de vertrektreindelen vastgelegd is. De bestemmingsgroep wordt weer afgeleid van: bestemmingscodes, vertrektrein en vertrekdag en van eventueel nog verdere toegevoegde criteria. In KijfDIS krijgen de binnenkomende wagens door de plantabelwisseling een bestemmingsgroep toegekend. Dit gebeurt via een filter, waarin de verschillende criteria geordend kunnen worden. Ook de treindelen van de vertrektreinen krijgen een bestemmingsgroep en een sorteerspoor, waarop het treindeel wordt samengesteld, toegekend. De heuvelingen van de binnenkomende treinen, de vertrektreindelen, de wagenovergangen en alle plantabelwisselingen worden in een scherm met de naam "Procesoverzicht Sortering" getoond en bewaakt.

Procesoverzicht Sortering

In het "Procesoverzicht Sortering" zijn de aankomsttreinen met de treindelen voor de vertrektreinen verbonden via een matrix. De wagens van de aankomsttreinen zoeken in hun kolom door middel van de bestemmingsgroepen het vertrektreindeel, waartoe ze gaan behoren, en worden in de "wagenovergang", de interface tussen de aankomsttreinen en de vertrektreindelen ingevoerd. Daardoor kunnen de vertrektreinen gepland worden. Raken sporen te vol gepland dan wordt dit in op het scherm gesignaleerd. Wanneer een aankomsttrein op het laatste behandelingsstation gereedgemeld wordt, ontvangt KijfDIS van BRAVO als voormelding een wagenlijst. Deze wagenlijst dienst als basis voor het bepalen van de wagenovergang. De voorsortering maakt het mogelijk enerzijds aankomsttreinen, die in hun geheel geheuveld moeten worden, in dezelfde kolom van het procesoverzicht sortering weer te geven en anderzijds aparte wagens, die niet over de heuvel mogen, direct naar de vertrektreinen om te boeken. De op Kijfhoek geplande activiteiten moeten altijd op de werkelijke bedrijfssituatie afgestemd zijn. Daarom kan de bediener de te verwachten aankomsttijden van de binnenkomende treinen plannen. De geplande tijden worden in de gegevens voor de treinen ingevoerd en beinvloeden daarmee alle betrokken elementen.

Procesoverzicht Aankomst

In het "Procesoverzicht Aankomst" wordt het begin van de balk, die de trein voorstelt, op de geplande aankomsttijd gezet. Deze vorm van weergeven maakt het de bediener mogelijk vroegtijdig op afwijkingen in het treinverkeer te reageren en de planning van de activiteiten hieraan aan te passen.

Procesoverzicht Algemeen

In het "Procesoverzicht Algemeen" zijn de sporen van station Kijfhoek schematisch weergegeven. De standplaatsen van treinen en treindelen (ook terzijde gestelde wagengroepen) op het station kunnen daardoor van het beeld worden afgelezen. Dit alles ondersteunt de verkeersdienstleider bij de sortering, de aankomst en het vertrek van treinen. Bij aankomst in kijfhoek rijden de treinen over een meetopstelling. Hier worden de asafstanden en de asgewichten bepaald. De gegevens zijn nodig voor de "operative simulatie" van het afloopsysteem en voor de controle van de volgorde van de wagens in de trein (Vergelijking van de gegevens met de BRAVO-wagenlijst). Iedere aankomsttrein heeft bij zijn gegevens een gepland aankomstspoor. Wanneer de trein is aangekomen, wordt zijn aankomst door het systeem gemeld. De treinbalk in het procesoverzicht aankomst wordt op "Aanwezig" gezet. Alle voertuigen krijgen in KijfDIS een treindeelnummer toegekend. Hierdoor wordt bereikt, dat de spoorbezetting in het procesoverzicht algemeen volledig aangegeven wordt. Wanneer een trein op zijn aankomstspoor aangekomen is, worden alle treindelen in het procesoverzicht algemeen weergegeven. In het procesoverzicht aankomst worden alle doorgangs- en aankomsttreinen evenals de aan de treinen uit te voeren activiteiten grafisch weergegeven. Op deze wijze wordt de verkeersdienstleider ondersteund bij de planning en de bediender ondersteund bij de toewijzing van personeel aan de treinen.

Gegevens Treinaankomst

In het scherm "Gegevens Treinaankomst" worden de BRAVO-wagenlijst en de asmetingen van de trein vergeleken. Wanneer de gegevens correct bevonden zijn (eventueel na ontvangst van een nieuwe BRAVO-wagenlijst) worden ze definitief in het systeem KijfDIS opgenomen. Dit leidt er ook toe, dat er door KijfDIS een aankomstbericht aan BRAVO gestuurd wordt. Om foutieve gegevens van aankomsttreinen te corrigeren, of om volledige wagengegevens in te voeren, is het venster "Opname Wagengegevens" beschikbaar. Wanneer de activiteiten aan de aankomsttreinen uitgevoerd zijn en de gegevens in het "Gegevens Treinaankomst" zijn bevestigd, zijn de treinen gereed om te heuvelen.Wanneer een heuvelbare trein zich zich op een heuvelspoor bevindt, wordt de heuvellijst automatisch naar het MSR-32 heuvelsysteem gestuurd. Het heuvelen vindt plaats met het MSR-32 heuvelsysteem

Door het heuvelsysteem wordt aan het disposysteem KijfDIS teruggemeld, wanneer een wagen op het verdeelspoor aangekomen is, de laatste wagen over de heuvel gerold is (laatste as over de heuvel = einde heuveling) en wanneer de laatste wagen op het verdeelspoor is aangekomen (laatste as op verdeelspoor = einde afloop). Met het einde heuveling wordt in KijfDIS het treinnummer op het heuvelspoor verwijderd, indien tenminste niet nog meer wagens aan de trein zijn toegekend. Met het einde afloop meldt het afloopsysteem het einde van de gehele heuveling van de trein aan het disposysteem terug. De heuvelprocesleider kent de inhoud van het spoor uit de gegevens van de heuvelingen en de lengten van de aflopen. In KijfDIS wordt de vulgraad van het spoor op basis van de spoorlengte en de lengte van de in de sporen afgelopen wagens berekend. In het Procesoverzicht Sortering wordt overbezetting van de sporen en de treinen al in de planning weergegeven. Hierdoor kan er op deze conflicten vroegtijdig gereageerd worden, zodat er op het moment van uitvoering geen onnodige procesvertraging ontstaat. Door een samengesteld treindeel uit een verdeelspoor te verwijderen of door het vertrek van een vertrektrein uit een verdeelspoor, wordt de lengte van het treindeel uit het Procesoverzicht Sortering uitgeboekt.

Procesoverzicht Vertrek

De samengestelde treindelen van een vertrektrein worden evenals de geplande activiteiten in het Procesoverzicht Vertrek getoond en bewaakt. Na het einde van de koppelwerkzaamheden wordt het noordelijkste wagennummer van het samengestelde treindeel gemeld voor vergelijking met de gegevens in het Procesoverzicht Vertrek. Na het einde van de activiteiten van het koppelen wordt de trein door de rangeerloc "opbouw trein" in het vertrekspoor geplaatst. Dit omhalen wordt óók in het Procesoverzicht Vertrek getoond. Wanneer de trein in het vertrekspoor volledig is samengesteld, worden aansluitend de remproef en de technische controle uitgevoerd. Ook deze activiteit wordt in het Procesoverzicht Vertrek bewaakt. Wanneer alle geplande activiteiten voor de vertrektrein zijn uitgevoerd, kan de te vertrekken trein "definitief" gezet worden. Hierdoor worden automatisch het remdocument en de treinlijst uitgeprint. Eveneens wordt de treinsamenstelling aan BRAVO gemeld. Na het aankoppelen van de treinloc en het uitvoeren van de verbindingsproef kan de trein gereed voor vertrek gezet worden. Deze toestand wordt in het Procesoverzicht Vertrek aangegeven. Na het vertrek van de trein worden de treindelen uit het Procesoverzicht Vertrek en het treinnummer uit het procesoverzicht algemeen verwijderd.

Bedrijfsmeldingen

In het venster "Bedrijfsmeldingen", worden alle voor het bedrijfsverloop belangrijke meldingen getoond. Deze meldingen moeten door de bedieners bevestigd worden.