Definitie


Kathodische bescherming





In Europa zijn nagenoeg alle stalen transportleidingen voor gas, ruwe olie en aardolieproducten en, in toenemende mate, waterleidingen kathodisch beschermd tegen corrosie. Corrosie is de ongewenste aantasting van een metaal door een chemische of elektrochemische reactie met zijn omgeving.

Voor een aantal objecten, zoals onder andere ondergrondse stalen tanks, stalen transportleidingen voor aardolieproducten en stalen transportleidingen voor hoge druk gas, is KB wettelijk verplicht.

Het principe van kathodische bescherming.

De uitwendige bescherming van stalen leidingen en ondergrondse tanks d.m.v. onder andere coatings (verf) bewijst zich al vele jaren.

Tegenover de actieve kathodische bescherming staat de bescherming door middel van coatings, passieve bescherming genoemd.

Op een volledige en zekere bescherming tegen corrosie door coatings, in welke vorm dan ook, kan men echter niet rekenen. Beschadigingen, poriën en scheuren in deze coatings zijn niet te vermijden waardoor er altijd plaatsen blijven waar de corrosie normaal voortgang vindt.

Kathodische bescherming is een techniek waarmee, ook op de (onbekende) plaatsen waar de coating faalt, een betrouwbare bescherming tegen corrosie kan worden geboden.

Door de kathodische bescherming worden elektronen aan het te beschermen metaal toegevoerd. Deze elektronen dekken de benodigde elektronen voor de reductie van de aan het metaaloppervlak aanwezige zuurstof af. Daardoor wordt het potentiaal van het metaal zover negatief gemaakt dat het in oplossing gaan van positieve metaalionen niet meer mogelijk is. Op plaatsen waar voorheen een anodische reactie plaatsvond volgt nu een kathodische reductie van diffunderend zuurstof. Het gehele oppervlak van het te beschermen metaal wordt nu een voor corrosie onaantastbare kathode, dat wil zeggen, het metaal is kathodisch beschermd en corrosie vindt niet meer plaats.

Door nu door middel van kathodische bescherming het potentiaal van de stalen leiding te verlagen tot minstens -850 mVolt en maximaal -1.600 mVolt wordt een volledige bescherming tegen corrosie op de stalen leiding gerealiseerd.

Door diverse invloeden van buitenaf zoals onder andere:
  • Zwerfstroom beïnvloeding door gelijkstroom tractiesystemen van trams, metro's en (1500 Volt) treinen,
  • Wisselstroomcorrosie door wisselstroom hoogspanningsverbindingen zoals onder andere tractiesystemen van (25kV) treinenkan de bescherming van een kathodisch beschermd object teniet gedaan worden en dienen (zonodig) gepaste maatregelen worden genomen.
Gelijkstroomtractie: risico op zwerfstromen in buisleidingen

Daar waar een leiding in de buurt van een spoor-, metro of tramlijn met een gelijkstroom tractiesysteem komt te liggen is bijzondere aandacht vereist in verband met de mogelijkheid van Zwerfstromen. Bij dit soort gelijkstroomtractie functioneren de rails als geleider van de retourstroom van trein, metro of tram. Aangezien deze rails nooit volledig geïsoleerd kunnen worden van de bodem, zoals de praktijk ervaring leert, zal een deel van deze retourstroom als Zwerfstroom door de bodem terugvloeien naar het voedingsstation. Vooral bij natte rails en bodem zal deze stroom toenemen. Door het defect raken van doorslagveiligheden bij portaal - spoorstaafverbindingen kunnen zwerfstromen aanzienlijk toenemen.

Afhankelijk van de situering van de leiding t.o.v. de rails kan een deel van de zwerfstroom de leiding als geleider gebruiken. Op bepaalde plaatsen zal deze stroom de leiding dan intreden, op andere plaatsen zal deze stroom weer uit de leiding uittreden. Met name op de plaatsen waar de stroom uit de leiding treedt kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. De uittredende stroom heeft een tegengesteld resultaat tot gevolg als KB en heeft versnelde corrosie tot gevolg.

Uitgebreide, registrerende, metingen kunnen dan noodzakelijk zijn om een inzicht te verkrijgen in de aard en ernst van de zwerfstromen. Uit de resultaten van de metingen kunnen te nemen maatregelen worden vastgesteld en doorgevoerd. In een aantal gevallen dienen de Zwerfstromen middels een drainageverbinding (DC drainage) naar de rails terug gevoerd te worden. Binnen het vakgebied van KB is onderzoek naar en bestrijding van zwerfstromen een bijzondere vorm van interferentie. Veel vakkennis door onderzoek en praktijkervaring is noodzakelijk om bestrijding van Zwerfstromen.

Wisselstroomtractie: risico op inductieve beïnvloeding

Één van de grote voordelen van een wisselstroom tractiesysteem is dat Zwerfstromen niet meer voorkomen. Echter een ander gevaar steekt de kop op: Inductieve beïnvloeding en weerstandbeïnvloeding.

Hierdoor kunnen te grote aanraakspanningen ontstaan in onder andere kabelverbindingen, op hekwerken en in stalen leidingen. In stalen leidingen kan door de Inductieve beïnvloedingzelfs Wisselstroomcorrosieontstaan omdat door gebreken fouten in de coating de wisselstroom bij het uittreden uit de leiding buismateriaal meeneemt.

Te grote aanraakspanningen op bijvoorbeeld hekwerken kunnen worden voorkomen door dit soort metalen objecten te aarden of te sectioneren.

Bij stalen leidingen is dit niet mogelijk aangezien door het aarden van de leiding niet alleen de ongewenste wisselstroom uit de leiding verdwijnt maar ook de gewenste KB-stroom. Door het toepassen van zogenaamde AC-drainages (ook wel wisselstroomdrainages genoemd) wordt de wisselstroom uit de leiding gehaald maar wordt de KB-stroom in de leiding gehouden.

Het berekenen van AC-drainages dient door deskundigen te geschieden waarbij alle hoogspannings beïnvloedingsbronnen in de omgeving van een stalen leiding in de berekeningen worden meegenomen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Nov 18, 2008 by mark verweijmeren.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Stap dichter bij nieuwe fietsenstallingen voor station Gouda
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt verruiming traject Berg - Obbicht in het Julianakanaal aan Van den Herik Sliedrecht
Nieuwsbericht
Bewuste Bouwers ontwikkelt normkaart Corona voor bouwbedrijven
Nieuwsbericht
Project Wieringerhoek ter inzage; vanaf 31 maart 2020
Nieuwsbericht
Grote aannemersbedrijven sluiten aan bij online sessie A27 Houten-Hooipolder
Nieuwsbericht
Inwerkingtreding Omgevingswet vraagt extra tijd
Nieuwsbericht
Coronamaatregelen op het spoor worden verlengd
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Lelystad Airport jaar later open
Nieuwsbericht
Protocol Samen veilig doorwerken voor bouw- en technieksector van kracht
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met spoedwetsvoorstel digitale besluitvorming
Nieuwsbericht
Werk Rijkswaterstaat gaat zoveel mogelijk gewoon door
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen versoepelt tijdelijk regels voor rij- en rusttijden voor bevoorrading supermarkten en apotheken
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen dringt aan op snelle acties voor luchtvaart en transportsector
Nieuwsbericht
Metaalunie: 'Goede stappen kabinet om ondernemers te ondersteunen'
Nieuwsbericht
Coronavirus: kabinet neemt pakket nieuwe maatregelen voor banen en economie
Nieuwsbericht
AFNL-NOA: Eerste grote stappen kabinet voor ondernemerssteun ogen goed
Nieuwsbericht
EIB: Toename orderportefeuilles bouwnijverheid
Nieuwsbericht
Busdienstregelingen in Brabant aangepast vanwege coronavirus
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Pilz webinar als alternatief voor klantbezoeken en trainingen - op woensdag 25 maart om 13.00 uur
Weblogposting
Vanaf donderdagavond 12 maart 2020 aangepaste borden maximumsnelheid overdag zichtbaar
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Water en Bodem bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Nieuwsbericht
Ontwikkeling verkeersdrukte 2019
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]