Definitie


K-blok





Kunststof remblokken worden al vele jaren gebruikt. Ze hebben een hogere wrijvingscoëfficiënt dan gietijzeren remblokken en daarom werken ze al goed bij een remdruk die geringer is dan bij gietijzeren remblokken. Omdat ze iets agressiever op de wielband Polygonisatie inwerken, blijft die wielband gladder dan bij gietijzeren remblokken.

Geluidsreductie

Doordat de wielband gladder blijft, maken goederenwagens Goederentrein met kunststof remblokken minder lawaai dan goederenwagens met gietijzeren remblokken. De Technische Specificaties voor Interoperabiliteit (TSI) voor wagens met conventionele snelheid vereist voor nieuw toe te laten wagens Geluidsniveaus (tijdens passage) die zo laag zijn dat daaraan alleen te voldoen is door de wagen met K-blokken uit te rusten. In de toekomst zullen goederenwagens daarom vooral met K-blokken zijn uitgerust. Hierdoor zal het geleidelijk stiller worden, maar dat zal nog geruime tijd duren, omdat goederenwagens een levensduur van tenminste 40 jaar hebben.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 23, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam is getting ready for its largest edition to date
Weblogposting
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht








[Banners]