Definitie


K-blok





Kunststof remblokken worden al vele jaren gebruikt. Ze hebben een hogere wrijvingscoëfficiënt dan gietijzeren remblokken en daarom werken ze al goed bij een remdruk die geringer is dan bij gietijzeren remblokken. Omdat ze iets agressiever op de wielband Polygonisatie inwerken, blijft die wielband gladder dan bij gietijzeren remblokken.

Geluidsreductie

Doordat de wielband gladder blijft, maken goederenwagens Goederentrein met kunststof remblokken minder lawaai dan goederenwagens met gietijzeren remblokken. De Technische Specificaties voor Interoperabiliteit (TSI) voor wagens met conventionele snelheid vereist voor nieuw toe te laten wagens Geluidsniveaus (tijdens passage) die zo laag zijn dat daaraan alleen te voldoen is door de wagen met K-blokken uit te rusten. In de toekomst zullen goederenwagens daarom vooral met K-blokken zijn uitgerust. Hierdoor zal het geleidelijk stiller worden, maar dat zal nog geruime tijd duren, omdat goederenwagens een levensduur van tenminste 40 jaar hebben.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 23, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Proef spookfiles A58: doorontwikkeling C-ITS biedt grote kansen
Nieuwsbericht
Winners RailTech Innovation Awards 2017 announced
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg klimaatambities waar te maken
Nieuwsbericht
Bernard Wientjes presenteert De Bouwagenda aan kabinet
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht








[Banners]