Definitie


K-blok





Kunststof remblokken worden al vele jaren gebruikt. Ze hebben een hogere wrijvingscoëfficiënt dan gietijzeren remblokken en daarom werken ze al goed bij een remdruk die geringer is dan bij gietijzeren remblokken. Omdat ze iets agressiever op de wielband Polygonisatie inwerken, blijft die wielband gladder dan bij gietijzeren remblokken.

Geluidsreductie

Doordat de wielband gladder blijft, maken goederenwagens Goederentrein met kunststof remblokken minder lawaai dan goederenwagens met gietijzeren remblokken. De Technische Specificaties voor Interoperabiliteit (TSI) voor wagens met conventionele snelheid vereist voor nieuw toe te laten wagens Geluidsniveaus (tijdens passage) die zo laag zijn dat daaraan alleen te voldoen is door de wagen met K-blokken uit te rusten. In de toekomst zullen goederenwagens daarom vooral met K-blokken zijn uitgerust. Hierdoor zal het geleidelijk stiller worden, maar dat zal nog geruime tijd duren, omdat goederenwagens een levensduur van tenminste 40 jaar hebben.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 23, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Het financiële plaatje van een project objectief in kaart brengen
Weblogposting
TenneT beëindigt contracten met Heijmans-Europoles
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Orderportefeuilles bouw met twee tiende maand gestegen
Nieuwsbericht
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Klimaatenvelop: 22,5 miljoen voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Nederlandse minister opent ITS Forum 2018
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Meer deelauto's voor betere bereikbaarheid en schonere lucht
Nieuwsbericht
Rijk, regio en bedrijven: samenwerken aan vervoer van de toekomst
Nieuwsbericht
TenneT en Natuurmonumenten; duurzaam landschap onder hoogspanning
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht
Minister staat Stints uit voorzorg niet meer toe op de openbare weg
Nieuwsbericht
Op weg naar 100 procent circulair wegmeubilair
Nieuwsbericht








[Banners]