K-blok

Kunststof remblokken worden al vele jaren gebruikt. Ze hebben een hogere wrijvingscoëfficiënt dan gietijzeren remblokken en daarom werken ze al goed bij een remdruk die geringer is dan bij gietijzeren remblokken. Omdat ze iets agressiever op de wielband Polygonisatie inwerken, blijft die wielband gladder dan bij gietijzeren remblokken.

Geluidsreductie

Doordat de wielband gladder blijft, maken goederenwagens Goederentrein met kunststof remblokken minder lawaai dan goederenwagens met gietijzeren remblokken. De Technische Specificaties voor Interoperabiliteit (TSI) voor wagens met conventionele snelheid vereist voor nieuw toe te laten wagens Geluidsniveaus (tijdens passage) die zo laag zijn dat daaraan alleen te voldoen is door de wagen met K-blokken uit te rusten. In de toekomst zullen goederenwagens daarom vooral met K-blokken zijn uitgerust. Hierdoor zal het geleidelijk stiller worden, maar dat zal nog geruime tijd duren, omdat goederenwagens een levensduur van tenminste 40 jaar hebben.