Definitie


Amsterdam Centraal





Amsterdam Centraal ondergaat, als onderdeel van de NSP, een ingrijpende transformatie om te kunnen voldoen aan de eisen van de nieuwe tijd. De vernieuwde, ruime en overzichtelijke stationshallen en voetgangerstunnels worden voorzien van alle gemakken. Maar dit monumentale station is en blijft ook een bijzonder rijksmonument. Daarom worden tegelijk met de moderne toevoegingen in de inrichting, de authentieke kwaliteiten van het originele 19e-eeuwse ontwerp van architect Cuypers in ere hersteld. Op Amsterdam Centraal komen alle OV-functies samen: trein, metro, bus, tram, pont en fiets.

Mede door de komst van de hogesnelheidstrein en de Noord/Zuidlijn - een nieuwe metrolijn - neemt het aantal reizigers flink toe. Met het oog op meer en langere treinen heeft ProRail de perrons verlengd. Daarnaast is de westelijke voetgangerstunnel aanzienlijk verbreed en voorzien van winkels en andere voorzieningen voor de moderne reiziger. Aan de stadszijde wordt het stationsplein opnieuw ingericht voor voetgangers en trams.

En aan de IJ-zijde komt een nieuw, dynamisch busstation voor stads- en streekbussen, met een directe aansluiting op de treinsporen. Liften en (rol)trappen brengen busreizigers direct naar een nieuwe stationshal aan het IJ. Een gigantische glazen kap overdekt zowel het busstation, de stationshal als de buitenruimte langs het IJ. Voetgangers kunnen hier, of op een van de nieuwe pleinen aan het water, genieten van het uitzicht. Autos passeren het station aan de IJ-zijde via een tunnel van oost naar west. Met al deze aanpassingen wordt bovendien een nieuwe visuele verbinding gerealiseerd tussen de stad en het IJ. In 2013 is Amsterdam Centraal een moderne OV-terminal in een beroemd, monumentaal stationsgebouw.

Bron: Grote Stationsprojecten, ProRail

Amsterdam Centraal is het grootste, drukste en beroemdste stationsgebouw van Nederland. Inmiddels bijna ontelbare keren verbouwd en aangepast, maar qua uiterlijk nog niets van haar karakter verloren. Het enorme stationsgebouw domineert al bijna 120 jaar het uiteinde van het Damrak. De voorgevel is in totaal zo'n 370 meter lang. Dit is inclusief het voormalige stationspostkantoor uit de jaren twintig. Het oorspronkelijke gebouw was met een gevellengte van 306 meter al veruit het grootste stationsgebouw van Nederland. Het station is gebouwd in een neogotische stijl, gebouwd door rijksbouwmeester J.P.H. Cuypers, die veel gebouwen in Amsterdam op zijn naam heeft staan (o.a. het Rijksmuseum) en architect A.L. van Gendt (Utrecht Maliebaan). Het heeft een werkelijk ontelbare hoeveelheid versieringen en ornamenten, zowel van binnen als van buiten. De meest opvallende bevinden zich boven de hoofdingang, op de torens en bij de Koninklijke Wachtkamer.

Het Centraal Station hoort tegenwoordig net zo bij Amsterdam als de Nieuwe Kerk, het Paleis op de Dam of het Rijksmuseum. Dat is wel eens anders geweest; vooral de periode die voorafging aan de bouw hield de gemoederen flink bezig. Het duurde dan ook bijna 17 jaar voordat de eerste paal de grond in ging. Maar ook de bouw van het station verliep verre van vlekkeloos.

Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)

Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM)

Architecten: P.J.H. Cuypers en A.L. van Gendt

Bouwjaar: 1881 -1889

Verbouwd: 1920 -1925 (Uitbreiding met sporen 10 tm 15 plus tweede perronkap)

  1922 -1925 (Bouw stationspostkantoor (Ontwerp:J. Th.J. Cuypers)

  1954 -1956 (Aanpassing ingang met twee brede toegangen i.p.v. vijf deuren. Het oude plaatskaartenkantoor -vanwege de vorm bijgenaamd "het Orgel"- verdween en maakte plaats voor een lokkettenwand langs de wanden van de hal.)

  1982 -1996 (Uitbreiding centrale hal en middentunnel + renovatie Stationsgebouw en perronkappen)

  1995 -1996 (Bouw nieuwe ingang IJzijde plus derde perronkap sporen 8-10)

  1998 -1999 (Uitbreiding Westtunnel)

  2003 - heden (Aanleg metrohalte voor Noord-Zuidlijn)

Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]