Definitie


Amsterdam Centraal





Amsterdam Centraal ondergaat, als onderdeel van de NSP, een ingrijpende transformatie om te kunnen voldoen aan de eisen van de nieuwe tijd. De vernieuwde, ruime en overzichtelijke stationshallen en voetgangerstunnels worden voorzien van alle gemakken. Maar dit monumentale station is en blijft ook een bijzonder rijksmonument. Daarom worden tegelijk met de moderne toevoegingen in de inrichting, de authentieke kwaliteiten van het originele 19e-eeuwse ontwerp van architect Cuypers in ere hersteld. Op Amsterdam Centraal komen alle OV-functies samen: trein, metro, bus, tram, pont en fiets.

Mede door de komst van de hogesnelheidstrein en de Noord/Zuidlijn - een nieuwe metrolijn - neemt het aantal reizigers flink toe. Met het oog op meer en langere treinen heeft ProRail de perrons verlengd. Daarnaast is de westelijke voetgangerstunnel aanzienlijk verbreed en voorzien van winkels en andere voorzieningen voor de moderne reiziger. Aan de stadszijde wordt het stationsplein opnieuw ingericht voor voetgangers en trams.

En aan de IJ-zijde komt een nieuw, dynamisch busstation voor stads- en streekbussen, met een directe aansluiting op de treinsporen. Liften en (rol)trappen brengen busreizigers direct naar een nieuwe stationshal aan het IJ. Een gigantische glazen kap overdekt zowel het busstation, de stationshal als de buitenruimte langs het IJ. Voetgangers kunnen hier, of op een van de nieuwe pleinen aan het water, genieten van het uitzicht. Autos passeren het station aan de IJ-zijde via een tunnel van oost naar west. Met al deze aanpassingen wordt bovendien een nieuwe visuele verbinding gerealiseerd tussen de stad en het IJ. In 2013 is Amsterdam Centraal een moderne OV-terminal in een beroemd, monumentaal stationsgebouw.

Bron: Grote Stationsprojecten, ProRail

Amsterdam Centraal is het grootste, drukste en beroemdste stationsgebouw van Nederland. Inmiddels bijna ontelbare keren verbouwd en aangepast, maar qua uiterlijk nog niets van haar karakter verloren. Het enorme stationsgebouw domineert al bijna 120 jaar het uiteinde van het Damrak. De voorgevel is in totaal zo'n 370 meter lang. Dit is inclusief het voormalige stationspostkantoor uit de jaren twintig. Het oorspronkelijke gebouw was met een gevellengte van 306 meter al veruit het grootste stationsgebouw van Nederland. Het station is gebouwd in een neogotische stijl, gebouwd door rijksbouwmeester J.P.H. Cuypers, die veel gebouwen in Amsterdam op zijn naam heeft staan (o.a. het Rijksmuseum) en architect A.L. van Gendt (Utrecht Maliebaan). Het heeft een werkelijk ontelbare hoeveelheid versieringen en ornamenten, zowel van binnen als van buiten. De meest opvallende bevinden zich boven de hoofdingang, op de torens en bij de Koninklijke Wachtkamer.

Het Centraal Station hoort tegenwoordig net zo bij Amsterdam als de Nieuwe Kerk, het Paleis op de Dam of het Rijksmuseum. Dat is wel eens anders geweest; vooral de periode die voorafging aan de bouw hield de gemoederen flink bezig. Het duurde dan ook bijna 17 jaar voordat de eerste paal de grond in ging. Maar ook de bouw van het station verliep verre van vlekkeloos.

Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)

Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM)

Architecten: P.J.H. Cuypers en A.L. van Gendt

Bouwjaar: 1881 -1889

Verbouwd: 1920 -1925 (Uitbreiding met sporen 10 tm 15 plus tweede perronkap)

  1922 -1925 (Bouw stationspostkantoor (Ontwerp:J. Th.J. Cuypers)

  1954 -1956 (Aanpassing ingang met twee brede toegangen i.p.v. vijf deuren. Het oude plaatskaartenkantoor -vanwege de vorm bijgenaamd "het Orgel"- verdween en maakte plaats voor een lokkettenwand langs de wanden van de hal.)

  1982 -1996 (Uitbreiding centrale hal en middentunnel + renovatie Stationsgebouw en perronkappen)

  1995 -1996 (Bouw nieuwe ingang IJzijde plus derde perronkap sporen 8-10)

  1998 -1999 (Uitbreiding Westtunnel)

  2003 - heden (Aanleg metrohalte voor Noord-Zuidlijn)

Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Fotoreportage werkzaamheden Circuit Zandvoort
Nieuwsbericht
Verlaging maximumsnelheid doorgevoerd in maart 2020
Nieuwsbericht
Julianakanaal bij Haven Stein wordt breder en dieper
Nieuwsbericht
Alle kolken Prinses Beatrixsluis open, doorvaart op volle sterkte
Nieuwsbericht
Zuid-Holland na zandsuppletie beschermd tegen Noordzee
Nieuwsbericht
Meer openbare laadpalen vlakbij huis in Groningen
Nieuwsbericht
PFAS: vanaf vandaag meer ruimte voor bouwers en baggeraars
Nieuwsbericht
Bouwend Nederland: Aankondiging nieuw tijdelijk handelingskader PFAS goede eerste stap
Nieuwsbericht
FNV: Aanpassing PFAS-normering is tijdelijk, duurzame oplossingen nodig
Nieuwsbericht
Pon Mobility Services en Retail wint MaaS-pilot Rotterdam Den Haag en airport
Nieuwsbericht
VolkerWessels maakt Circuit Zandvoort klaar voor komst Formule 1
Nieuwsbericht
Veiligheidswinst rijhulpsystemen onvoldoende benut
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail
Nieuwsbericht
Ministerie IenW en SHPV geven kwaliteit van parkeerdata extra impuls
Nieuwsbericht
Raad van State: Adviezen over stikstofwetgeving openbaar
Nieuwsbericht
Proef met doseren verkeer N322 in Zaltbommel bij file op A2
Nieuwsbericht
Sweco publiceert signaleringskaart PFAS locaties
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid en duizenden nieuwe woningen
Nieuwsbericht
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans
Nieuwsbericht
Rijk en provincies reserveren 103 miljoen euro voor aanpak A50 Eindhoven-Nijmegen
Nieuwsbericht
Invulling financieringsinstrumenten voor publiek-private samenwerking in KIC 2020-2023 vastgelegd
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]