Definitie


Interoperabiliteit





Interoperabiliteit wil zeggen dat een railvoertuig gebruik kan maken van verschillende railnetwerken. In het railvervoer is sprake van een nauwe afstemming tussen voertuigen en Infrastructuur in technisch opzicht en tussen exploitatie en infrastructuur in organisatorisch opzicht. Dit maakt doorrijden op verschillende netwerken moeilijk of onmogelijk. Toch kan er sprake zijn van vervoervraag waarin alleen of efficiënter kan worden voorzien door een railvoertuig over verschillende netwerken te laten rijden. In dat geval wordt interoperabiliteit nagestreefd. Voor interoperabiliteit is het nodig dat betrokken partijen onderling afspraken maken of een gezamenlijke standaard hanteren. Voor Spoorbeveiliging geldt ETCS als Europese standaard.

Regionale interoperabiliteit

Op regionaal schaalniveau zijn vaak verschillende railbedrijven actief, sommigen met Lightrail anderen met Heavyrail. Om de ruimtelijke ontwikkelingen van de stad te volgen en goed in te spelen op de vervoersvraag kan het effectief zijn over verschillende netwerken door te rijden. Beroemd is het Karlsruher model. In Nederland kennen bijna alle regionale railnetwerken interoperabiliteit.
  • Amsterdam: Metro - sneltram - Tram
  • Rotterdam: sneltram - Metro - RandstadRail
  • Den Haag: RandstadRail - Tram
Europese interoperabiliteit

Op Europees schaalniveau speelt dat in het verleden bijna alle spoorwegsystemen genationaliseerd zijn. daarmee heeft ieder land zijn eigen netwerk met eigen normen gekregen. De spoorbreedte is over het algemeen gelijk, de verschillen liggen op het vlak van:
  • Energievoorziening
  • Spoorbeveiliging
  • Communicatie
  • Regelgeving
  • Profiel van vrije ruimte
De Europese Unie streeft interoperabiliteit tussen de spoornetwerken van de verschillende lidstaten na. Daarvoor is wetgeving ontwikkeld en onder supervisie van de Europese Unie zijn ook standaarden ontwikkeld (ETCS/ERTMS, GSM-Rail). De Europese Unie laat de toe te passen standaarden voor regionale systemen nadrukkelijk vrij en bemoeit zich derhalve niet met regionale interoperabiliteit.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 23, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Winners RailTech Innovation Awards 2017 announced
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg klimaatambities waar te maken
Nieuwsbericht
Bernard Wientjes presenteert De Bouwagenda aan kabinet
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht








[Banners]