Definitie


Integratie Gelderland Oost





De afkorting IGO staat voor Integratie Gelderland Oost en is de naam van een vervoersintegratieproject van deNederlandse Spoorwegen en het toenmalige streekvervoerbedrijf GSM dat in 1991 van start is gegaan.

Doel van het project was verbetering van vervoerskwaliteit en financiële doelmatigheid in het vervoergebied rondom de Spoorlijnen Zutphen - Winterswijk en Arnhem - Doetinchem - Winterswijk. Het project kwam tot stand met behulp van een subsidie van het ministerie van Vekeer en Waterstaat van 1,5 miljoen gulden. Het project kan gezien worden als een vervolg op een tweetal eerdere projecten, te weten INTEGRO in Noord-Groningen en het landelijke project SAMOVE.

De essentie van het IGO-project is een integrale benadering van het trein- en busvervoer. Dit geldt zowel voor het ontwerp van [netwerk|vervoersnetwerk en Dienstregeling, Reisinformatie, het gebruikte tarief terieven en de dienstuitvoering. Dit laatste betekent concreet dat in geval van kleine Vertragingen trein en bus een bepaalde tijd op elkaar wachten. Daarnaast werden diverse voorzieningen verbeterd, zoals verhoogde Perrons, |Park_and_Ride-plaatsen, fietsenstallingen en informatieborden. De plaatsing van een extra spoorwegsein in Vorden maakte het mogelijk om tussen de Stations Vorden en Zutphen een halfuursdienst te rijden.

Het IGO-project werd een overweldigend succes: in het eerste halfjaar steeg het aantal treinreizigers met 30% en het aantal busreizigers met 23%, terwijl bij de start van het project in juni 1991 nog rekening was gehouden met een vervoersgroei van 5%. Verder bleek uit onderzoek dat 18% van de nieuwe treinreizigers op het traject Zutphen-Winterswijk daarvoor met de auto ging.

IGO-Plus

Vanwege het grote succes van IGO werd al snel gekeken naar verdergaande verbeteringen. Dat werd het project IGO-plus. Vanwege de decentralisatie van het verkeers- en vervoersbeleid ging de provincie Gelderland ook deelnemen aan het project. Onderdeel hiervan was dat de komst van nieuw treinmaterieel en een verdubbeling van de bedieningsfrequentie op de treintrajecten Doetinchem-Winterswijk en Zutphen-Winterswijk. Oorspronkelijk had dit in juni 1998 van start moeten gaan, maar uiteindelijk begon de verbeterde dienstregeling op Zutphen-Winterswijk pas in juni 2001, tien jaar na de start van IGO. De oorzaken hiervan lagen met name in de langdurige discussie over organisatie en verantwoordelijkheden als gevolg van de invoering van Marktwerking en decentralisatie. In verband hiermee is het vervoer inmiddels overgenomen door het nieuwe regionale vervoerbedrijf Syntus B.V.. Ook over de technische uitvoering van de verbeterde Infrastructuur (partiële spoorverdubbeling of versnelling) en de benodigde financiering is zeer lang gediscussieerd.

De resultaten van IGO-plus zijn eveneens positief, maar het vervoer heeft al vanaf de eerste dag ernstig te lijden onder de gevolgen van technische problemen met de Railinfrastructuur. Hierover zijn in juli 2001 kamervragen gesteld door CDA-kamerlid Gerd Leers, maar het heeft tot augustus 2004 moeten duren voordat er afspraken werden gemaakt om de problemen aan te pakken.

Nieuwe vervoersintegratieprojecten

Voortbouwend op het succes van het IGO-project is er voor de treindienst Arnhem-Tiel een vergelijkbaar plan ontwikkeld genaamd IBO: Integratie Betuwe Oost. Tot op heden is er echter niets van terechtgekomen.

Na een openbare aanbesteding van de treindienst Zutphen - Hengelo - Oldenzaal, die gewonnen werd door Syntus B.V., is het busvervoer in het gebied tussen Zutphen en Hengelo geherstructureerd volgens het beproefde IGO-recept. De nieuwe dienstregeling ging op 14 december 2003 van start en de resultaten tot nu toe zijn zeer positief.

Bronvermelding
  • 'Explosieve groei openbaar vervoer Oost-Gelderland', Trouw, 14.5.1992.
  • 'Achterhoek op weg naar totaalvervoer', OV Magazine, 4.9.1996.
  • 'IBO+ :verbetering van het openbaar vervoer in de Oost-Betuwe', Oostnet / [NS Reizigers|Nederlandse Spoorwegen / Midnet / Hermes, 8.1.1997.
  • 'Light rail kansrijk in de Oost-Betuwe', Jo Janssen, OV magazine, 2.9.1998.
  • 'Overstappen per computer', Huub Vrijenhoek, [De Reiziger|Vereniging_Reizigers_Openbaar_Vervoer, 1996-5.
  • 'IGO-plus start op 1 juni 1999', OV Magazine, 2.9.1998.
Externe links Wikipediabron|http://nl.wikipedia.org/wiki/Integratie_Gelderland_Oost



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 08, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]