Amstelveenlijn

Met de naam Amstelveenlijn wordt de sneltramverbinding aangeduid tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk. Op dit traject, geopend op 1 december 1990, rijden twee lijnen, stadstramlijn 5 Amsterdam Centraal – Leidseplein – Zuid – Amstelveen Binnenhof en sneltramlijn 51 Amsterdam Centraal – Amstel – RAI – Zuid – Amstelveen Westwijk. Lijn 51 rijdt tussen Centraal en Zuid als Metro en heeft op dit gedeelte een geheel kruisingvrij traject.

Vanwege de combinatie van stadstram en sneltram hebben de halteperrons tussen Zuid en Binnenhof een laag en een hoog gedeelte. De lijn heeft een zekere beruchtheid gekregen door een relatief groot aantal aanrijdingen op de kruisingen met het wegverkeer.

Qua opzet is de Amstelveenlijn vergelijkbaar met de Rotterdamse sneltramlijn naar Ommoord en Zevenkamp.

Toekomst

In het voorjaar van 2007 presenteerde de gemeente Amsterdam een visie op de toekomst van het openbaar vervoer in en om de stad. In dit document wordt voorgesteld om het gedeelte van de Amstelveenlijn tot Binnenhof te verbouwen tot volwaardige (dus geheel kruisingvrije) Metrolijn. Wat dit zal betekenen voor het zuidelijke restgedeelte tot Westwijk is nog niet duidelijk.

Eerste versie van artikel geschreven door: Maurtis van den Toorn

Amstelveenlijn | Infrasite

Amstelveenlijn

Met de naam Amstelveenlijn wordt de sneltramverbinding aangeduid tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk. Op dit traject, geopend op 1 december 1990, rijden twee lijnen, stadstramlijn 5 Amsterdam Centraal – Leidseplein – Zuid – Amstelveen Binnenhof en sneltramlijn 51 Amsterdam Centraal – Amstel – RAI – Zuid – Amstelveen Westwijk. Lijn 51 rijdt tussen Centraal en Zuid als Metro en heeft op dit gedeelte een geheel kruisingvrij traject.

Vanwege de combinatie van stadstram en sneltram hebben de halteperrons tussen Zuid en Binnenhof een laag en een hoog gedeelte. De lijn heeft een zekere beruchtheid gekregen door een relatief groot aantal aanrijdingen op de kruisingen met het wegverkeer.

Qua opzet is de Amstelveenlijn vergelijkbaar met de Rotterdamse sneltramlijn naar Ommoord en Zevenkamp.

Toekomst

In het voorjaar van 2007 presenteerde de gemeente Amsterdam een visie op de toekomst van het openbaar vervoer in en om de stad. In dit document wordt voorgesteld om het gedeelte van de Amstelveenlijn tot Binnenhof te verbouwen tot volwaardige (dus geheel kruisingvrije) Metrolijn. Wat dit zal betekenen voor het zuidelijke restgedeelte tot Westwijk is nog niet duidelijk.

Eerste versie van artikel geschreven door: Maurtis van den Toorn