Definitie


Amstelveenlijn





Met de naam Amstelveenlijn wordt de sneltramverbinding aangeduid tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk. Op dit traject, geopend op 1 december 1990, rijden twee lijnen, stadstramlijn 5 Amsterdam Centraal - Leidseplein - Zuid - Amstelveen Binnenhof en sneltramlijn 51 Amsterdam Centraal - Amstel - RAI - Zuid - Amstelveen Westwijk. Lijn 51 rijdt tussen Centraal en Zuid als Metro en heeft op dit gedeelte een geheel kruisingvrij traject.

Vanwege de combinatie van stadstram en sneltram hebben de halteperrons tussen Zuid en Binnenhof een laag en een hoog gedeelte. De lijn heeft een zekere beruchtheid gekregen door een relatief groot aantal aanrijdingen op de kruisingen met het wegverkeer.

Qua opzet is de Amstelveenlijn vergelijkbaar met de Rotterdamse sneltramlijn naar Ommoord en Zevenkamp.

Toekomst

In het voorjaar van 2007 presenteerde de gemeente Amsterdam een visie op de toekomst van het openbaar vervoer in en om de stad. In dit document wordt voorgesteld om het gedeelte van de Amstelveenlijn tot Binnenhof te verbouwen tot volwaardige (dus geheel kruisingvrije) Metrolijn. Wat dit zal betekenen voor het zuidelijke restgedeelte tot Westwijk is nog niet duidelijk.

Eerste versie van artikel geschreven door: Maurtis van den Toorn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]