Definitie


Individuele waarde





Individuele waarde

Individuele waarde van het openbaar vervoer is een theoretisch concept waarmee betrokken partijen verbeteringen voor het openbaar vervoer kunnen ontwikkelen. De belangrijkse maatschappelijke trend is de individualisering van de samenleving: een toenemende individuele vrijheid door een vermindering van de (machts)verschillen tussen mensen. Mensen hebben meer keuzevrijheid en willen daardoor ook meer dingen meemaken die aansluiten bij hun wensen. Mensen willen in toenemende mate unieke ervaringen opdoen. De ervaring moet uniek zijn en tegelijk ook voorspelbaar. Er zijn dus twee tendensen merkbaar: een tendens van collectief naar individueel en een tendens van avontuurlijk naar voorspelbaar. De eerste tendens is vooral op individueel niveau merkbaar de tweede vooral op collectief niveau.                         

Auto versus openbaar vervoer

Deze ontwikkelingen hebben hun weerslag op de manier waarop we ons verplaatsen. In reclames worden auto's vooral verkocht als avontuurlijke en individueel. Als gevolg van de files en de toenemende schaalvergroting van de autoproductie is de avontuurlijkheid en individualiteit behoorlijk aan het eroderen. Iedereen rijdt in ongeveer dezelfde grijze auto, iedere dag in dezelfde file naar dezelfde bestemmingen. Door gebruik van navigatiesystemen worden we automatisch van de ene naar de andere plaats geleid. De individuele waarde van de auto neemt dus af.

Het openbaar vervoer wordt over het algemeen als heel voorspelbaar en collectief gepresenteerd. Al een jaar van te voren kun je uitzoeken hoe laat de trein en bus van A naar B rijden. In de praktijk blijkt deze voorspelbaarheid - helaas - maar al te vaak schijn. Bovendien is het reizen per openbaar vervoer behoorlijk avontuurlijk omdat je allerlei gewenste en ongewenste ontmoetingen met medereizigers Reiziger hebt. Tegelijk is het openbaar vervoer individueler geworden. Juist door routeplanners als ov9292 is het eenvoudiger geworden complexe reispatronen per openbaar vervoer af te leggen. Daarnaast bieden laptops, walkmans de kans je aan je medereizigers te ontrekken. De individuele waarde van het openbaar vervoer neemt dus toe.

Auto en Openbaar vervoer zijn meer op elkaar gaan lijken. Extra inspanningen vanuit de openbaar vervoerssector zouden dit gat verder kunnen verkleinen - en met name de perceptie bij de reiziger kunnen veranderen.

Bronnen
  • Hurenkamp, M. & Jan Willem Duyvendak (2004) Kiezen voor de kudde. Lichte gemeenschappen en de nieuwe meerderheid Amsterdam: van Gennep.
  • Karsdorp, T., Gertjan Hulster, Kaj Mook & Wilko Mol(2005) Film: Geleide ervaringen
  • Gertjan_Hulster, Kaj Mook & Wilko Mol(2005) Geleide ervaringen: collectief vervoer in een individualiserende samenleving CVS paper


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 03, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]