Individuele waarde

Individuele waarde

Individuele waarde van het openbaar vervoer is een theoretisch concept waarmee betrokken partijen verbeteringen voor het openbaar vervoer kunnen ontwikkelen. De belangrijkse maatschappelijke trend is de individualisering van de samenleving: een toenemende individuele vrijheid door een vermindering van de (machts)verschillen tussen mensen. Mensen hebben meer keuzevrijheid en willen daardoor ook meer dingen meemaken die aansluiten bij hun wensen. Mensen willen in toenemende mate unieke ervaringen opdoen. De ervaring moet uniek zijn en tegelijk ook voorspelbaar. Er zijn dus twee tendensen merkbaar: een tendens van collectief naar individueel en een tendens van avontuurlijk naar voorspelbaar. De eerste tendens is vooral op individueel niveau merkbaar de tweede vooral op collectief niveau.


Auto versus openbaar vervoer

Deze ontwikkelingen hebben hun weerslag op de manier waarop we ons verplaatsen. In reclames worden auto’s vooral verkocht als avontuurlijke en individueel. Als gevolg van de files en de toenemende schaalvergroting van de autoproductie is de avontuurlijkheid en individualiteit behoorlijk aan het eroderen. Iedereen rijdt in ongeveer dezelfde grijze auto, iedere dag in dezelfde file naar dezelfde bestemmingen. Door gebruik van navigatiesystemen worden we automatisch van de ene naar de andere plaats geleid. De individuele waarde van de auto neemt dus af.

Het openbaar vervoer wordt over het algemeen als heel voorspelbaar en collectief gepresenteerd. Al een jaar van te voren kun je uitzoeken hoe laat de trein en bus van A naar B rijden. In de praktijk blijkt deze voorspelbaarheid – helaas – maar al te vaak schijn. Bovendien is het reizen per openbaar vervoer behoorlijk avontuurlijk omdat je allerlei gewenste en ongewenste ontmoetingen met medereizigers Reiziger hebt. Tegelijk is het openbaar vervoer individueler geworden. Juist door routeplanners als ov9292 is het eenvoudiger geworden complexe reispatronen per openbaar vervoer af te leggen. Daarnaast bieden laptops, walkmans de kans je aan je medereizigers te ontrekken. De individuele waarde van het openbaar vervoer neemt dus toe.

Auto en Openbaar vervoer zijn meer op elkaar gaan lijken. Extra inspanningen vanuit de openbaar vervoerssector zouden dit gat verder kunnen verkleinen – en met name de perceptie bij de reiziger kunnen veranderen.

Bronnen

  • Hurenkamp, M. &Jan Willem Duyvendak (2004) Kiezen voor de kudde. Lichte gemeenschappen en de nieuwe meerderheid Amsterdam: van Gennep.
  • Karsdorp, T., Gertjan Hulster, Kaj Mook &Wilko Mol(2005) Film: Geleide ervaringen
  • Gertjan_Hulster, Kaj Mook &Wilko Mol(2005) Geleide ervaringen: collectief vervoer in een individualiserende samenleving CVS paper