Definitie


Individuele waarde





Individuele waarde

Individuele waarde van het openbaar vervoer is een theoretisch concept waarmee betrokken partijen verbeteringen voor het openbaar vervoer kunnen ontwikkelen. De belangrijkse maatschappelijke trend is de individualisering van de samenleving: een toenemende individuele vrijheid door een vermindering van de (machts)verschillen tussen mensen. Mensen hebben meer keuzevrijheid en willen daardoor ook meer dingen meemaken die aansluiten bij hun wensen. Mensen willen in toenemende mate unieke ervaringen opdoen. De ervaring moet uniek zijn en tegelijk ook voorspelbaar. Er zijn dus twee tendensen merkbaar: een tendens van collectief naar individueel en een tendens van avontuurlijk naar voorspelbaar. De eerste tendens is vooral op individueel niveau merkbaar de tweede vooral op collectief niveau.                         

Auto versus openbaar vervoer

Deze ontwikkelingen hebben hun weerslag op de manier waarop we ons verplaatsen. In reclames worden auto's vooral verkocht als avontuurlijke en individueel. Als gevolg van de files en de toenemende schaalvergroting van de autoproductie is de avontuurlijkheid en individualiteit behoorlijk aan het eroderen. Iedereen rijdt in ongeveer dezelfde grijze auto, iedere dag in dezelfde file naar dezelfde bestemmingen. Door gebruik van navigatiesystemen worden we automatisch van de ene naar de andere plaats geleid. De individuele waarde van de auto neemt dus af.

Het openbaar vervoer wordt over het algemeen als heel voorspelbaar en collectief gepresenteerd. Al een jaar van te voren kun je uitzoeken hoe laat de trein en bus van A naar B rijden. In de praktijk blijkt deze voorspelbaarheid - helaas - maar al te vaak schijn. Bovendien is het reizen per openbaar vervoer behoorlijk avontuurlijk omdat je allerlei gewenste en ongewenste ontmoetingen met medereizigers Reiziger hebt. Tegelijk is het openbaar vervoer individueler geworden. Juist door routeplanners als ov9292 is het eenvoudiger geworden complexe reispatronen per openbaar vervoer af te leggen. Daarnaast bieden laptops, walkmans de kans je aan je medereizigers te ontrekken. De individuele waarde van het openbaar vervoer neemt dus toe.

Auto en Openbaar vervoer zijn meer op elkaar gaan lijken. Extra inspanningen vanuit de openbaar vervoerssector zouden dit gat verder kunnen verkleinen - en met name de perceptie bij de reiziger kunnen veranderen.

Bronnen
  • Hurenkamp, M. & Jan Willem Duyvendak (2004) Kiezen voor de kudde. Lichte gemeenschappen en de nieuwe meerderheid Amsterdam: van Gennep.
  • Karsdorp, T., Gertjan Hulster, Kaj Mook & Wilko Mol(2005) Film: Geleide ervaringen
  • Gertjan_Hulster, Kaj Mook & Wilko Mol(2005) Geleide ervaringen: collectief vervoer in een individualiserende samenleving CVS paper


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 03, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Een weg in een middag!
Weblogposting
Start uitrol slim elektriciteitsnet Rotterdam
Nieuwsbericht
Nedap wint Intertraffic Parking Solutions Award 2017
Nieuwsbericht
Dijkwerkersdag: Organisatie-overstijgend samenwerken en innovatie centraal
Nieuwsbericht
Optimistische bouwsector ziet omzet verder stijgen
Nieuwsbericht
Staatssecretaris stelt Tracebesluit Theemswegtrace vast
Nieuwsbericht
De drukste snelweg van Nederland krijgt stiller asfalt
Nieuwsbericht
Verbeterde versie Rijkswaterstaat Design & Construct-contract
Nieuwsbericht
Toename elektrische auto’s zet door
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en gemeente Vlieland gaan samenwerken
Nieuwsbericht
68.000 bezoekers zien beste staaltjes van de bouw
Nieuwsbericht
Station Breda: beste gebouw van 2017!
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid maart 2017
Nieuwsbericht
Vernieuwd DITCM: gezamenlijk C-ITS programma van AutomotiveNL en Connekt
Nieuwsbericht
1 op de 8 automobilisten zegt wel eens te chatten
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2016 Rijkswaterstaat verschenen
Nieuwsbericht
2016: een rijke oogst aan spoor innovaties
Nieuwsbericht
2016: het jaar van spoorvernieuwing
Nieuwsbericht
Deze zaterdag: Dag van de Bouw
Nieuwsbericht
Start verkenning 1 aanbesteding OV Overijssel Gelderland Flevoland
Nieuwsbericht
Europa's eerste hyperloop testfaciliteit in Delft
Nieuwsbericht
Michèle Blom start als directeur-generaal Rijkswaterstaat
Nieuwsbericht
Reorganisatie Boskalis: ca 230 arbeidsplaatsen komen te vervallen
Nieuwsbericht








[Banners]